حمله ترکیه علیه کردها؛ رهبران کرد خواهان کمک اتحادیه اروپا شدند

ترکیه چهارشنبه حملات هوایی علیه مناطق کردنشین سوریه را آغاز کرد

الهام احمد، ریاست مشترک شورای دموکراتیک سوریه در جریان یک کنفرانس خبری در پارلمان اروپا در بروکسل، ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹- Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

رهبران کرد روز پنجشنبه برای جلب کمک اتحادیه اروپا علیه حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه به بروکسل سفر کردند.

الهام احمد در یک کنفرانس مطبوعاتی در پارلمان اروپا به همراه نمایندگان حامی‌اش در این پارلمان از اتحادیه اروپا خواست «منطقه خودمختار» را رها نكند.

نیروهای ترکیه روز چهارشنبه وارد سوریه شدند و با جت‌های جنگنده موجی از حملات هوایی را آغاز کردند که باعث کشته شدن حداقل هشت غیرنظامی از جمله دو کودک شد.

خانم احمد در حالی که از طریق مترجم صحبت می‌کرد، از اتحادیه اروپا خواست «به منظور مجازات ترکیه به دلیل نقض قوانین بین‌المللی، منطقه پرواز ممنوع برقرار کند» و کشورهای عضو سفیران خود را از آنکارا فراخوانند.

خانم احمد، که ریاست کمیته اجرایی «شورای دموکراتیک سوریه» را برعهده دارد، گفت که وی در این سفر با رهبران اروپایی دیدار می‌کند. او گفت که ایالات متحده به‌رغم نقش مهمی که نیروهای این کشور در نبرد با داعش داشت، به وعده‌های حفظ امنیت منطقه پشت پا زد.

«نیروهای دموکراتیک سوریه» تحت رهبری کردها از متحدان اصلی در نبرد با داعش بودند و ایالات متحده سلاح و جنگ افزار آنان را تأمین می‌کرد. این نیروها حدود ۱۱۰۰۰ مبارز را در نبرد چندین ساله علیه شبه نظامیان از دست داد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای حمله ترکیه به منطقه را محکوم کرده است. در این بیانیه مشترک ۲۸ کشور عضو اتحادیه «از ترکیه خواستند اقدامات یک جانبه نظامی را متوقف کند».

رئیس کمیسیون اروپا، ژان کلود یونکر، نیز روز چهارشنبه به پارلمان اروپا گفت: «ترکیه باید عملیات نظامی در حال انجام را متوقف کند» و نباید انتظار داشت که اتحادیه اروپا از مقابله به مثل کردن با پناهندگان، حمایت کند.

اما این اتحادیه اقدام دیپلماتیک یا اقدامات دیگری را برای پایان دادن به یورش این متحد «ناتو»ی خود انجام نداده است.

هر دو طرف درگیر در حال بررسی این موضوع هستند که آیا اتحادیه اروپا در این خصوص اقدام خواهد کرد یا نه. روز پنجشنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی تهدید کرد «در صورت دخالت رهبران اتحادیه اروپا دروازه‌ها را باز می‌کند و ۳.۶ میلیون پناهنده را به اروپا می‌فرستد».

نماینده چپگرای آلمانی پارلمان اروپا، اوزلم دمیرل که نایب رئیس هیئت نمایندگان کمیته مشترک پارلمان اتحادیه اروپا و ترکیه است، در حال صحبت در کنار خانم احمد، از اتحادیه اروپا خواست تا «از تمام اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی برای جلوگیری از ادامه حمله ترکیه استفاده کند».

خانم دمیرل گفت: «من از این واقعیت که اتحادیه اروپا مدت‌ها صبر کرد تا یک بیانیه واضح و روشن درباره حمله ترکیه بدهد، متاسفم. من فکر می‌کنم ما می‌توانستیم خیلی زودتر حرف‌های روشنی بشنویم».

خانم احمد به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده به ما قول داد كه منطقه هرگز مورد حمله ترکیه قرار نمی‌گیرد، اما ایالات متحده هرگز پای وعده‌هایش نمی‌ایستد. ما از ایالات متحده می‌خواهیم كه با متوقف كردن این تجاوز وعده‌هایش را عملی كند».

ترکیه «نیروهای دموکراتیک سوریه» را به‌عنوان تروریست و متحدان بالقوه جدایی طلبان کرد در ترکیه تلقی می‌کند. «نیروهای دموکراتیک سوریه» می‌گوید، ترکیه در تلاش است تا منطقه را از کردها پاکسازی کند و بافت جمعیتی آن را تغییر دهد.

خانم دمیرل ادامه داد: «اگر ما علیه داعش، این سازمان تروریستی، نجنگیده بودیم آنگاه تمام جامعه بین‌المللی در معرض خطر قرار می‌گرفتند. هنوز تعدادی هسته‌های خاموش داعش در سوریه وجود دارند و آماده‌اند تا دوباره بیدار شوند. جنگ «نیروهای دموکراتیک سوریه» علیه داعش هنوز ادامه دارد».

فرانسوا آلفونسی، نماینده فرانسوی پارلمان اروپا از حزب سبزها / اتحاد آزاد اروپا، به خبرنگاران گفت: «این یک عمل جدی بزرگ است و اروپا باید به آن پاسخ دهد، بنابراین کسانی که مسئولیت آن را برعهده دارند، بازنده نظامی و سیاسی می‌شوند».

جولی وارد، نماینده پارلمان اروپا از حزب کارگر، اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم مردم کرد را رها کنیم و به همین دلیل بسیار مهم است که امروز این کنفرانس مطبوعاتی را در اینجا برگزار می‌کنیم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent