بایدن به عربستان سعودی سفر می‌کند

رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد برای ایجاد ثبات در بازارهای انرژی، روابط کشورش با عربستان سعودی را ترمیم کند

پیش‌بینی می‌شود این سفر اواخر ماه جاری و هم‌زمان با نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض انجام شود‌ـ Jim WATSON / AFP

یک روز پس از آنکه عربستان سعودی اعلام کرد کاهش تولید نفت روسیه را در بازارهای جهانی جبران می‌کند، برخی منابع خبری از سفر قریب‌الوقوع جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به عربستان سعودی خبر دادند و اعلام کردند این سفر با هدف بهبود روابط دو کشور، کاهش بهای انرژی و منزوی کردن بیشتر روسیه انجام می‌شود.

تاریخ سفر بایدن به عربستان سعودی هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است، اما مقامی که نخواست نامش فاش شود به نیویورک‌ تایمز گفت بایدن در جریان سفر به عربستان سعودی با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، در ریاض ملاقات می‌کند.

دیدار با رهبران دیگر کشورهای عربی از جمله مصر، اردن، عراق و امارات‌ متحده عربی نیز در برنامه سفر او پیش‌بینی شده است.

به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهوری آمریکا عزم خود را برای پیدا کردن جایگزین نفت روسیه و ایجاد ثبات در بازارهای جهانی جزم کرده است. گروه کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک پلاس) به رهبری عربستان سعودی روز پنجشنبه ۱۲ خرداد اعلام کرد تولید نفت را در ماه‌های آتی به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد.

این خبر برای دولت آمریکا که به‌دنبال جایگزینی برای نفت روسیه است، مسرت‌بخش بود؛ اگرچه ایالات‌ متحده حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین نیز همکاری‌هایش با عربستان سعودی را در زمینه‌های گوناگون از جمله پایان دادن به درگیری‌ها در یمن و ایجاد ثبات در بازارهای انرژی افزایش داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه خبر تمدید آتش‌بس دوماهه یمن نیز منتشر شد. جو بایدن در واکنش به این خبر از رهبران سعودی تمجید کرد و این اقدام عربستان سعودی را شجاعانه خواند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی از سفر آتی بایدن به عربستان سعودی خبر داد و پیش‌بینی کرد این سفر اواخر ماه جاری و هم‌زمان با نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض انجام می‌شود.

یک مقام دولت آمریکا در همین زمینه گفت: «اگر رئیس‌جمهوری تشخیص دهد تعامل با یک رهبر خارجی به نفع ایالات‌ متحده آمریکا است و این تعامل نتایج مثبتی دارد، او این کار را انجام خواهد داد.»

در ادامه این گزارش آمده است که دو طرف در حال برنامه‌ریزی و نهایی کردن برنامه سفر و دیدار رهبران دو کشورند و «همه‌چیز روبه‌راه است».

ملاقات رهبران آمریکا و عربستان سعودی در زمان دیگر روسای جمهوری ایالات‌ متحده امری عادی تلقی می‌شد، اما با روی کار آمدن بایدن و تنش‌های سیاسی، روابط کشور تاریک شد. اوایل ماه مارس سال جاری میلادی نیز وال ‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و مقام‌های امارات متحده عربی تماس‌های جو بایدن را، که با بحران افزایش قیمت سوخت دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، بدون پاسخ گذاشته‌اند. اما حالا، آن‌طور که مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند، تماس‌های دیپلماتیک دو کشور بیشتر شده است.

بیشتر از جهان