جورجو کیه‌لینی از تیم ملی ایتالیا خداحافظی کرد

کیه‌لینی ۳۷ ساله در شکست سه بر صفر مقابل آرژانتین برای آخرین بار پیراهن آتزوری را به تن کرد

کیه‌لینی که تنها در نیمه اول بازی مقابل آرژانتین در زمین بود- REUTERS/David Klein

آخرین بازی جورجو کیه‌لینی با پیراهن تیم ملی ایتالیا پایان خوشی نداشت و این تیم در «فینالیسیما»، رقابت بین قهرمانان اروپا و آمریکای جنوبی، در ورزشگاه ومبلی با سه گل از آرژانتین شکست خورد. با این حال او یکی از اعضای تیمی بود که یک سال پیش در همین ورزشگاه با شکست دادن انگلیس، ایتالیا را بعد از ۵۲ سال به قهرمانی اروپا رساند و می‌تواند از این بابت به خودش ببالد.  

کیه‌لینی از بازیکنان فانتزی تیم ملی ایتالیا نبود، ولی در ردیف مدافعان سختگیری قرار می‌گیرد که در موفقیت‌های تاریخ تیم ملی این کشور حضور پررنگی داشته‌اند و حتی فوتبال ایتالیا را گاهی با آن‌ها می‌شناسند. کیه‌لینی ۳۷ ساله چهارشنبه شب یکصدوهفدهمین بازی‌‌اش را برای ایتالیا انجام داد تا در جدول باسابقه‌ترین بازیکنان این تیم در رده چهارم بایستد. بالاتر از او در این فهرست تنها بوفون، کاناوارو و مالدینی حضور دارند که آن‌ها هم دروازه‌بان و مدافع‌اند.

او مدافع باتکنیکی نیست، ولی دلیل اعتماد مربیان این بود که کمتر مهاجمی می‌توانست به‌راحتی از او عبور کند، حتی اگر متوسل به خشونت شود. تصویری از بازی کیه‌لینی که در رسانه‌های اجتماعی بارها دیده شد، صحنه‌ای در اواخر فینال یورو ۲۰۲۰ است که او پیراهن بوکایو ساکا، مهاجم انگلیس، را از پشت می‌کشد و مانع حرکت او به سمت دروازه می‌شود. بدون این خطا شاید ایتالیا نمی‌توانست در لندن جام را بالای سر ببرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیه‌لینی که تنها در نیمه اول بازی مقابل آرژانتین در زمین بود، به شبکه رای ایتالیا گفت: «می‌دانستیم که کار سختی خواهیم داشت. امیدوار بودیم که جام ببریم، ولی این شکست دستاوردهای قبلی ما را از بین نمی‌برد. همانطور که در نشست خبری قبل از بازی گفتم، انتظار دارم تیم ملی ایتالیا که در حال ورود به یک عصر جدید است، دوران سختی در پیش داشته باشد و امیدوارم که مردم از این تیم حمایت کنند، چون به آن نیاز دارد.»

رسانه‌های ورزشی ایتالیا بعد از این شکست از روبرتو مانچینی، سرمربی تیم، انتقاد کردند. گاتزتا معتقد است که «افکار مبهمی» بر تیم حاکم بود و تیم «نیاز به انقلاب» دارد. این روزنامه اضافه کرد که ایتالیا «فاصله زیادی با تیمی دارد که یک سال قبل قهرمان اروپا شد».

با این حال، کیه‌لینی یکی از بازیکنان خوب ایتالیا در این شکست نام گرفت، هرچند او یکی از مقصران گل دوم آرژانتین معرفی شد. گاتزتا نوشت: «او خط دفاع را به‌خوبی رهبری کرد تا لحظه‌ای که سرعت دی‌ماریا وداعش را تلخ کرد. با این حال ممنونیم کاپیتان. جای او خالی خواهد بود.»

ایتالیا بعد از این شکست در دو هفته آینده در لیگ ملت‌های اروپا چهار بازی مقابل آلمان، مجارستان، انگلیس و دوباره آلمان دارد و مانچینی علاوه بر کیه‌لینی، چند بازیکن دیگر یعنی برناردسکی، امرسون پالمیری و جرجینیو را هم به خانه فرستاد.

کیه‌لینی یکی از اعضای اصلی یوونتوس بود که در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰، ۹ قهرمانی متوالی سری آ به دست آورد، ولی به گزارش ای‌اس‌پی‌ان (ESPN) او از این تیم جدا می‌شود و در روزهای آینده با تیم آمریکایی لس‌آنجلس اف‌سی قرارداد می‌بندد.

بیشتر از فوتبال