روسیه به کارخانه مواد شیمیایی اوکراین حمله کرد

زلنسکی حمله هوایی روسیه به کارخانه مواد شیمیایی شهر سیویرودونتسک را «دیوانگی» خواند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، حملات هوایی روسیه به یک کارخانه مواد شیمیایی در شهر سیویرودونتسک را که ابر نارنجی عظیمی از اسید به آسمان فرستاد، محکوم کرد و آن را «دیوانگی» خواند.

به گفته مقام‌های منطقه‌ای، در چند روز گذشته، نبرد در شهر سیویرودونتسک در شرق اوکراین شدت گرفته و اکنون قسمت اعظم این شهر به تصرف روسیه در آمده است.

زلنسکی در پیامی ویدیویی گفت: «با توجه به مقیاس وسیع تولید مواد شیمیایی در سیویرودونتسک، حملات ارتش روسیه به آن‌جا از جمله بمباران‌های کورکورانه هوایی، چیزی جز دیوانگی نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گمان می‌رود این ابر نارنجی عظیم اسید نیتریک باشد که چشم و پوست افرادی را که در معرضش قرار گیرند به سوزش می‌اندازد. سربازی در این منطقه از بلند شدن این دود به آسمان فیلم گرفت و در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد.

زلنسکی ادامه داد: «در نودوهفتمین روز این جنگ، دیگر جای تعجبی ندارد و برای ارتش روسیه، فرماندهان روسیه و سربازان روسیه ، هر نوع دیوانگی کاملا پذیرفتنی است.»

فرماندار منطقه لوهانسک در شرق اوکراین روز ‌سه‌شنبه اخبار این حمله را تایید کرد. سرهی هایدای با انتشار پیامی در رسانه‌های اجتماعی، اعلام کرد مخزنی حاوی اسید نیتریک در این کارخانه در حمله روسیه هدف قرار گرفته است.

او گفت که روسیه «با هواپیما به کارخانه ازوت حمله کرد که به انتشار مواد سمی منجر شد».

فرماندار از اهالی خواست خانه‌ها یا پناهگاه‌هایشان را ترک نکنند.

او همچنین گفت که هم‌اکنون ۷۰ درصد شهر در تصرف نیروهای روسیه است؛ شهری که برای پیشروی آن‌ها در منطقه دونباس کلیدی است.

هایدای گفت: «اگر روس‌ها بتوانند طی دو تا سه روز، سیویرودونتسک را به تصرف کامل درآورند، استقرار توپخانه و خمپاره‌انداز را آغاز می‌کنند و لیسیچانسک را شدیدتر گلوله‌باران خواهند کرد.»

این در حالی است که روسیه ایالات متحده آمریکا را متهم کرد که با تحویل موشک‌های پیشرفته به اوکراین و کمک به توان دفاعی این کشور، نفت بر آتش می‌ریزد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت: «ما بر این باوریم که ایالات متحده دارد به‌عمد نفت روی آتش می‌پاشد. ایالات متحده آمریکا آشکارا بر این موضع است که اوکراین تا آخرین نفر با روسیه خواهد جنگید.»

© The Independent

بیشتر از جهان