موسسه علوم و امنیت بین‌الملل: ایران از آستانه خطرناک غنی‌سازی اورانیوم عبور کرد

موسسه علوم و امنیت بین‌المللی: توان هسته‌ای ایران به اندازه‌ای رسیده که ظرف سه ماه می‌تواند مواد لازم ساخت چهار بمب اتمی فراهم کند

ذخایر اورانیوم ایران به اندازه‌ای‌ است که در چند هفته می‌تواند مواد لازم برای ساخت بمب تولید کند - AFP

در آستانه برگزاری نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تنها یک روز بعد از آن که دولت اسرائیل، اسناد دور زدن آژانس را در توییتر به‌اشتراک گذاشت،  موسسه «علوم و امنیت بین‌المللی» تخمین زد که حکومت ایران در ظرف سه ماه می‌تواند مواد لازم برای ساخت چهار بمب اتمی را فراهم کند.

موسسه «علوم و امنیت بین‌المللی» روز چهارشنبه ۱۱ خرداد‌ماه در گزارشی نوشت ایران از آستانه خطرناک و جدیدی عبور کرده است. بر اساس داده‌‌های این گزارش، در حال حاضر، ذخایر اورانیوم ۶۰درصد غنی‌شده ایران به اندازه‌ای‌ است که تنها ظرف چند هفته، با افزودن آبشار‌هایی از سانتریفیوژ‌های جدید، اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۹۰درصدی در اختیار داشته باشد.

اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۹۰درصد، برای ساخت کلاهک‌ اتمی استفاده می‌شود.

بر اساس داده‌های این گزارش، توان هسته‌ای ایران در حال حاضر به اندازه‌ای است که پس از تهیه مواد لازم ساخت نخستین بمب، با ادامه روند غنی‌سازی ذخایر ۲۰درصدی، می‌‌تواند تنها طی یک ماه، مواد لازم ساخت دومین بمب را نیز فراهم کند.

تنظیم‌کنندگان گزارش روز چهارشنبه موسسه «علوم و امنیت بین‌المللی» در ادامه ارزیابی‌های خود نوشتند: اگر ایران بخواهند کماکان روند غنی‌سازی اورانیوم را ادامه دهد؛ این توان فنی را دارد که تنها ظرف یک‌وماه نیم، با ادامه غنی‌سازی ذخایر ۴.۵ درصدی و مابقی ذخایر ۲۰ درصدی، مواد لازم ساخت سومین بمب را هم داشته باشد و در کمتر از سه ماه، آن قدر اورانیوم غنی‌شده، با غلظت ۹۰درصدی، در اختیار دارد که چهارمین بمب را نیز بسازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته تنظیم کنندگان این گزارش، هنگامی که ایران در سال ۲۰۰۳ برنامه اتمی‌اش را متوقف کرد؛ بزرگ‌ترین چالشی که داشت، این بود که اورانیوم غنی‌شده کافی با غلظت بالا در اختیار نداشت و انجام چنین کاری نیز سال‌ها زمان می‌برد. در حالی اکنون این توان را دارد که تنها ظرف شش ماه، اورانیوم غنی‌شده برای ساخت شش بمب اتمی فراهم کند.

با این همه، گذشت این زمان‌ها به معنا دستیابی کامل حکومت ایران به تسلیحات اتمی نیست.

روزنامه اورشلیم‌پست، بامداد پنج‌شنبه در گزارشی با اشاره به داد‌ه‌های تازه موسسه «علوم و امنیت بین‌المللی» نوشت حکومت ایران، جدا از تهیه مواد لازم برای ساخت کلاهک اتمی، به شش ماه تا دو سال هم زمان نیاز دارد تا برنامه موشکی خود را برای حمل چنین کلاهک‌های را توسعه دهد. به نوشته اورشلیم‌پست این به‌ خودی‌خود یک تهدید جدی‌تر نسبت به صرف توان غنی‌سازی اورانیوم به‌شمار می‌رود.

هفته آینده در وین قرار است که نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود. روز چهارشنبه، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت به متن قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان دست یافته است.

در متن قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی از ایران خواسته شده تا فورا به اجرای تعهدات قانونی خود عمل کند و بی‌درنگ پیشنهاد مدیر کل آژانس، برای همکاری در زمینه شفاف‌سازی و حل‌وفصل تمامی مسائل را بپذیرد.