فدراسیون والیبال ایران سفر تیم ملی والیبال زنان به کانادا را لغو کرد

سعید خطیب‌زاده روز سه‌شنبه گفت کانادا برای هیچ دیداری میزبان خوبی نیست

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعا می‌کند که مسائل سیاسی را در ورزش دخالت نمی‌دهد - طرفداری

در پی لغو بازی دوستانه تیم‌های فوتبال ایران و کانادا، فدراسیون والیبال نیز در اقدامی تلافی‌جویانه، سفر تیم ملی والیبال زنان ایران به کانادا را لغو کرد و حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، از تشکیل یک «ستاد ویژه» برای بررسی لغو بازی تیم‌های ایران و کانادا خبر داد.

بر اساس اعلام فدراسیون والیبال، قرار بود اعضای تیم ملی والیبال زنان ایران اواخر خرداد یا اوایل تیرماه ۱۴۰۱ برای برگزاری دو دیدار دوستانه و تدارکاتی با تیم‌های کانادا و مکزیک، به ونکوور سفر کنند.

این مسابقات که گفته می‌شود با دعوت رسمی فدراسیون والیبال کانادا برنامه‌ریزی شده بود، حالا با تصمیم مقام‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران به دلایلی همچون «حضور تیم ملی زنان در رقابت‌های کنفدراسیون زنان آسیا»، «روند طولانی اخذ ویزای کانادا در کشور ثالث» و «شرایط و حواشی سیاسی به‌وجودآمده » لغو شد و فدراسیون والیبال نیز با ارسال نامه‌ای به مدیر اجرایی فدراسیون والیبال کانادا، برگزاری این دیدارهای دوستانه را به آینده موکول کرد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که دولت کانادا در پاسخ به درخواست خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی و ابهام درباره رابطه حمید استیلی، سرپرست تیم ملی فوتبال ایران با محمود خاضعین، بازی دوستانه میان تیم‌های فوتبال ایران و کانادا را لغو کرد. گفته می‌شود محمود خاضعین در عملیات آدم‌ربایی در آمریکا نقش داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از لغو مسابقه‌ تیم‌ ملی فوتبال ایران با کانادا که قرار بود ۱۵ خرداد و به منظور آماده‌سازی دو تیم برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برگزار شود، مقام‌های ورزشی ایران ادعای غرامت ۱۰ میلیون دلاری از کانادا را مطرح کردند.

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، روز چهارشنبه، ۱۱ خرداد، در حاشیه نشست هیئت دولت بار دیگر درباره این موضوع صحبت کرد و گفت: «لغو بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و کانادا در یک ستاد اصلی با حضور اعضا و نمایندگان دستگاه‌های ‌ذی‌ربط بررسی می‌شود.» او همچنین از ارسال دو نامه به فدراسیون فوتبال کانادا خبر داد و گفت منتظر پاسخ‌‌‌ایم.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعا می‌کند که مسائل سیاسی را در ورزش دخالت نمی‌دهد اما نفوذ سپاه پاسداران در ورزش ایران و رویکرد سیاسی مسئولان ورزشی همواره خلاف این ادعا را اثبات کرده است. پیش‌تر نیز سفر تیم ملی کشتی ایران به آمریکا در پی سخنان ضدآمریکایی علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، لغو شده بود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۰ خرداد، در نشست خبری هفتگی خود، در واکنش به لغو بازی ایران و کانادا، گفت: «کانادا نشان داد نه تنها برای این بازی، بلکه برای هیچ دیداری میزبان خوبی نیست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اگرچه دولت کانادا را به «سیاست‌زدگی در ورزش» متهم کرد، سخنانش آشکار می‌کند که تصمیم لغو سفر تیم ملی والیبال زنان ایران به ونکوور خارج از فدراسیون والیبال و در سطوح بالای حاکمیتی گرفته شده است.

این در حالی است که زنان والیبالیست ایران با دو بازی تدارکاتی در مقابل کانادا و مکزیک برای رقابت‌های جام جهانی والیبال زنان در سال ۲۰۲۲ آماده می‌شدند؛ اما دخالت و نفوذ سیاست در کوچک‌ترین تصمیم‌های ورزشی، این امکان را از آنان سلب کرد.

بیشتر از ورزش