محمود عباس خواستار روشن شدن ماهیت روابط واشنگتن با فلسطین است

فلسطین همچنان در انتظار اجرایی شدن وعده‌های آمریکا است

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نشست‌های مشورتی با مقام‌های ارشد فلسطینی را آغاز کرد - Alex Brandon /AFP

در گیرودار تهدید فلسطینی‌ها برای تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل و قطع رابطه با تل‌آیو در همه عرصه‌ها، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نشست‌های مشورتی با مقام‌های ارشد فلسطینی را آغاز کرد تا راه‌های واکنش به رفتارهای خشونت‌آمیز اسرائیل در بیت‌المقدس و تعلل واشنگتن در بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی را بررسی کنند.

در این نشست‌ها افزون بر مشارکت برخی دیگر از رهبران فلسطینی، محمد آشتیه، نخست‌وزیر، حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، و زیاد ابوعمرو، معاون نخست‌وزیر فلسطین، هم حضور دارند. یک مقام ارشد فلسطینی با اشاره به ادامه گفت‌وگوها، از افشای محتوا و جزئیاتی که در این نشست‌ها در مورد آن‌ها بحث و رایزنی می‌شود، خودداری کرد.

این در حالی است که روز سه‌شنبه، ۳۱ مه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، تلفنی با محمود عباس صحبت کرد. قابل ذکر است که رایزنی‌ رهبران فلسطینی برای بررسی آینده روابط با تل‌آویو و واشنگتن پیش از این گفت‌وگوی تلفنی با بلینکن آغاز شده بود.

وعده‌های سر خرمن

در همین حال یک مقام فلسطینی گفت که دولت آمریکا بیش از یک سال است در مورد پیگیری راه‌حل دو کشور و بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی به محمود عباس وعده می‌دهد اما تاکنون هیچ تصمیمی در قبال دو مورد یادشده اتخاذ نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که فلسطین همچنان در انتظار اجرایی شدن وعده‌های آمریکا است؛ زیرا گشایش کنسولگری در قدس به معنای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس شرقی به‌عنوان پایتخت کشور فلسطین و تعهد به راه‌حل دو کشور است و تمامی قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل متحد به مسئله فلسطین بر این امر تاکید دارند؛ بنابراین از دیدگاه فلسطینیان، هیچ گزینه‌ دیگری وجود ندارد که بتواند جایگزین بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی شود.

یادآوری می‌کنیم یک مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش ایندیپندنت عربی در مورد تصمیم واشنگتن برای انتصاب هادی عمرو به‌عنوان نماینده آمریکا در امور فلسطینی‌ها به جای بازگشایی کنسولگری در بیت‌المقدس شرقی، از اظهارنظر خودداری کرد.

با توجه به تشدید وخامت اوضاع، ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نشست دیگری را که در اواسط آوریل برنامه‌ریزی شده بود، لغو کرد. در این نشست، قرار بود رهبران فلسطینی در واکنش به حملات شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی و عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری، تصمیم‌های سرنوشت‌سازی اتخاذ کنند.

در آن زمان، نبیل ابوردینه، سخنگوی رسمی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام کرد که شورای مرکزی فلسطین در اجلاس پیش‌رو، در مورد تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل و تعلیق روابط با تل‌آویو تصمیم‌های لازم را اتخاذ خواهد کرد. به همین ترتیب، شورای مرکزی فلسطین کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش را موظف کرد تا در اجرای هر تصمیمی، منافع والای ملت فلسطین را در اولویت قرار دهد.

ابوردینه از دولت آمریکا خواست با عملی کردن وعده‌های خود، ابهام‌هایی را که در روابط فلسطین و آمریکا به وجود آمده است، برطرف کند تا اعتبار واشنگتن در پایبندی به حقوق بین‌الملل حفظ شود. او افزود: «اقدام‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، علاوه بر اینکه با سخنانش در تناقض است، با تعهد دولت آمریکا به تامین صلح و ثبات نیز مغایرت دارد.»

در همین حال، جهاد حرب، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، معتقد است که هدف از تماس تلفنی اخیر وزیر خارجه آمریکا با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تلاش برای متقاعد کردن فلسطینی‌ها به لغو «تصمیم تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل و اطمینان بخشیدن به موضع آمریکا در قبال روند صلح» است.

© IndependentArabia