روایت سه دهه ترور و اعدام روحانیون اهل سنت در ایران

روحانیون اهل سنت در ایران سال‌هاست در معرض ترور و اعدام و زندان قرار دارند

اهل سنت و روحانیون این مذهب چهار دهه است که با تبعیض سیستماتیک روحانیون شیعه حاکم بر ایران دسته و پنجه نرم می‌کنند.ـ سایت خامنه‌ای

مولوی محمد کریم حملی، امام جماعت روستای «گوازدر» بخش «کلات» شهرستان «سرباز» در استان سیستان و بلوچستان به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس کشته شد.

احمد طاهری، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان گفت این روحانی اهل سنت عصر روز دوشنبه هشتم خرداد در مسیر بازگشت از «ایرانشهر» در «کمین افراد مسلح ناشناس» افتاد و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.

این مقام پلیس همچنین از تشکیل تیمی از کارشناسان با هدف شناسایی عوامل این حمله مسلحانه خبر داد.

«گل‌محمد آخوند پژمان» و «عبدالرحمان آخوند خوجه» دو طلبه اهل سنتی بودند که شامگاه ۱۳ فروردین در «گنبدکاووس» استان گلستان به ضرب گلوله جان باختند که تاکنون سه متهم در این رابطه بازداشت شده‌‌اند.

حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری استان گلستان گفته است از منزل یکی از متهمان «چهار قبضه سلاح جنگی کشف شده است».

۱۶ بهمن سال ۱۴۰۰ نیز در پی تیراندازی چهار سرنشین ناشناس یک دستگاه پژو پارس، یکی از اعضای دفتر امام جمعه اهل سنت «چابهار» جان باخت که در این پرونده نیز دو نفر بازداشت شدند.

مولوی عبدالغفور جمالزهی، امام جماعت اهل‌سنت روستای «رضاآباد» در استان گلستان از دیگر روحانیون اهل سنت است که ششم آذر سال ۱۳۹۷  پس از خروج از منزلش به ضرب گلوله کشته شد.

مولوی عبدالشکور کُرد (ترشابی)، فرزند مولوی عبدالستار امام جمعه سابق اهل سنت «خاش» هم ۱۴ تیرماه همان سال به ضرب گلوله افراد ناشناس جان باخت.

مولوی مصطفی جنگی زهی، امام جمعه مسجد خضرای اهل سنت شهر «راسک» در استان سيستان و بلوچستان، نیز روز ۳۰ دی‌ سال ۱۳۹۰ در مسیر چابهار-سرباز به ضرب گلوله کشته شد.

پیش از آن نیز ماموستا عبدالرحيم تينا امام جماعت یکی از مساجد اهل سنت در «مهاباد» روز هفتم مهر ۱۳۸۷ از سوی دو موتور سوار با شلیک چند گلوله جان باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانیون اهل سنت در ایران سال‌هاست در معرض ترور و زندان و اعدام قرار دارند و محدودیت‌های روحانیون شیعه علیه آنها روز به روز افزایش می‌یابد.

عبدالقدوس ملازهی، محمديوسف سهرابی، خليل‌الله زارعی، حافظ صلاح‌الدين سيدی از جمله روحانیون اهل سنتی هستند که در دو دهه اخیر به اتهام‌های مختلف بازداشت و اعدام شده‌اند.

گروه دیگری از این روحانیون به خاطر بیان برخی اعتراض‌ها و انتقاد‌ها از وجود تبعیض علیه اهل سنت، با فشار نهاد‌های امنیتی از سمت خود برکنار شده و به حاشیه رانده شده‌اند.

روحانیون اهل سنت در این سال‌ها بارها به طرق مختلف اعتراض خود را به گوش روحانیون شیعه حاکم بر ایران رسانده‌اند، اما به نامه‌ها و اعتراض‌های آنها پاسخ قانع کننده‌ای داده نشده است.

سال ۱۳۹۷ هم مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت با وجود اینکه ۴۰ سال از عمر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد، اما هنوز جامعه اهل‌سنت با مشکل جدی «تبعیض» مواجه است.

اهل سنت از داشتن نمازخانه در تهران و دیگر شهرها با اکثریت جمعیت شیعه محروم هستند و تعدادی از روحانیون شاخص اهل سنت نیز بارها از «محدودیت»‌های نهادهای امنیتی برای خود خبر داده‌اند.

علاوه بر اهل سنت، پیروان زرتشت، یهود و مسیح در ایران به عنوان سه اقلیت دینی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی، از داشتن سمت‌های بالای دولتی محروم هستند و به طور پیدا و پنهان در معرض انواع تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها قرار دارند.