اعتراض‌ها ادامه دارد؛ آبادان زیر آوار، گلوله، اشک‌آور

در شهرهای مختلف، اعتراض‌ها به حادثه متروپل آبادان با شعارهایی علیه علی خامنه‌ای ادامه دارد

یک هفته از فاجعه آوار شدن متروپل بر سر مردم آبادان می‌گذرد و جمهوری اسلامی هرجا هم کوتاهی کرده باشد، در سرکوب مردم عزادار آبادان چیزی کم نگذاشته است.

مردم در روز دوشنبه هم مانند تمامی روزهای هفته گذشته، عزاداری و اعتراض به نقش جمهوری اسلامی در این حادثه را ادامه دادند؛ اعتراضی که به مقام‌های محلی محدود نماند و دامن بیت رهبری جمهوری اسلامی ایران را هم گرفت؛ «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و دیگر شعارهایی که فرد شماره ۱ جمهوری اسلامی و سیاست‌های حکومتش را خطاب قرار می‌داد. دامنه اعتراض‌ها هم به آبادان محدود نماند و با وجود سرکوب‌ها، شهرهای زیادی با آبادان همدردی و هم‌صدایی کردند.

خیابان‌های آبادان دوشنبه شب نیز صحنه اعتراض‌های مردم این شهر بود. نیروهای ضدشورش و امنیتی تلاش کردند با ضرب‌وشتم و پرتاب گاز اشک‌آور از تجمع دوباره مردم جلوگیری کنند. آن‌ها با استفاده از خودروهای شخصی خیابان‌های ورودی به امیری و شاپور را بستند و برای مقابله با معترضانی که قصد تجمع در این محل را داشتند، به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور متوسل شدند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که طی روزهای اخیر، دستگیری‌ها در آبادان به‌صورت خانوادگی صورت می‌گیرد. آن‌طور که پیدا است، آبادان در این روزها شرایطی مشابه حکومت نظامی دارد؛ تا جایی که در برخی مناطق، از تجمع بیش از دو نفر هم ممانعت می‌شود. دسترسی به اینترنت جهانی هم در استان خوزستان و به‌خصوص شهر آبادان کماکان بسته است و مردم با موبایل‌هایشان تنها به سایت‌های داخلی دسترسی دارند.

در حالی که آواربرداری در متروپل به‌کندی پیش می‌رود، استانداری خوزستان اعلام کرد که عملیات آواربرداری موقتا متوقف شده است. رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان هم خبر داد که تخریب باقیمانده سازه قطعی شده و قرارگاه خاتم مسئولیت تخریب را برعهده گرفته است. پیش از این هم نام قرارگاه خاتم‌الانبیا متعلق به سپاه پاسداران در میان تیم‌های امدادی برای آواربرداری ساختمان متروپل شنیده می‌شد. در روزهای گذشته، نیز ویدیوهایی منتشر شد که نشان می‌داد افرادی با لباس تیم‌های امدادی در کنار پلیس ضدشورش به سمت معترضان در آبادان سنگ پرتاب می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه همچنین هم‌زمان با آخرین بازی تیم فوتبال استقلال تهران در لیگ برتر، تماشاگران یک‌صدا با مردم آبادان ابراز همدردی کردند. پس از پایان این بازی، وریا غفوری در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «امروز برای ما یک مراسم بود نه جشن قهرمانی. وقتی آن حادثه در آبادان رخ داد، ما نمی‌توانستیم به برگزاری جشن راضی شویم و ته دلمان یک غم بزرگی برای مردم آبادان بود.»

مردم در شهرهای مختلف ایران هم اگرچه به بهانه قهرمانی استقلال به خیابان‌ها آمدند، خیلی زود شعارهایی در حمایت از آبادان سر دادند و سرود قهرمانی به سمفونی «مرگ بر دیکتاتور» تبدیل شد. در بوشهر، مردم با پرچم‌های آبی خیابان‌ها را مسدود کردند و شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «دشمن ما همین‌جا است، دروغ می‌گن آمریکا است» سر دادند. در نازی آباد تهران هم شعارهای فوتبالی به شعارهایی در حمایت از مردم آبادان مبدل شد.

به گفته شاهدان عینی، پس از طنین‌ انداختن شعارها در حمایت از مردم آبادان، نیروهای امنیتی با موتور به میان جمعیت رفتند و سعی کردند آن‌ها را متفرق کند. پس از این اتفاق، مردم شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

از کرمانشاه نیز ویدیوهایی منتشر شد که نشان می‌داد مردم با پرچم‌های تیم استقلال در حمایت از مردم آبادان‌ شعار می‌دهند‌. از مسجد سلیمان و شاهین شهر و سمنان نیز خبرهایی مبنی بر استقرار جو امنیتی در این شهرها منتشر شده است. نیروهای امنیتی در این شهرها از برگزاری تجمع‌های مردمی جلوگیری کردند.

جمهوری اسلامی تا به امروز از ماجرای تورم و گرانی گرفته تا حادثه متروپل آبادان، برای مردم حق اعتراض قائل نشده است و اعتراض‌ها را کار «عوامل بیگانه» می‌داند. حسین شریعتمداری صبح سه‌شنبه در روزنامه کیهان نوشت که اعتراض‌های یک ماه اخیر را کار دشمنان بیرونی و پادوهای داخلی می‌داند: «در مجموع از جمعیت ۸۵ میلیونی ایران اسلامی، فقط چند هزار نفر در ۱۴ استان کشور به خیابان آمدند و بسیاری از آن‌ها نیز از یک سو بعد از توضیح مسئولان و از سوی دیگر، با مشاهده اراذل و اوباشی که جلودار بودند، پا پس کشیدند.»