صعود سلتیکس به فینال با درخشش تیتوم

تیم شهر بوستون برای نخستین بار در ۱۲ سال اخیر در آستانه قهرمانی اِن‌بی‌اِی قرار گرفته است

بوستون که با ۱۷ قهرمانی، در کنار «لس‌آنجلس لیکرز» پرافتخارترین تیم‌ تاریخ اِن‌بی‌اِی است-David Dow/NBAE via Getty Images/AFP

برخلاف فینال کنفرانس غرب اِن‌بی‌اِی (NBA) که با برتری یک‌‌سویه «گلدن‌استیت وریرز» به پایان رسید، تکلیف فینال کنفرانس شرق تا آخرین ثانیه‌های بازی هفتم نامشخص بود، ولی در نهایت «بوستون سلتیکس» موفق شد «میامی هیت» را در خانه‌اش با نتیجه ۹۶ – ۱۰۰ شکست دهد.

جیسون تیتوم با ۲۶ امتیاز، جیلین براون و مارکوس اسمارت با ۲۴ امتیاز، و نیز آل هارفورد با ۱۴ ریباند، نقش پررنگی در برتری سلتیکس داشتند که در تمام بازی از میزبان پیش بود. 

بوستون آخرین بار در سال ۲۰۱۰ توانسته بود به فینال اِن‌بی‌اِی برسد. اولین بازی فینال بامداد پنجشنبه به وقت تهران به میزبانی گلدن‌استیت در سن‌فرانسیسکو خواهد بود.

جیمی باتلر که با کسب ۴۷ امتیاز ستاره میامی در بازی ششم بود، در بازی هفتم هم موفق شد ۳۵ امتیاز بگیرد، ولی در آخرین ثانیه‌ها یک شوت سه امتیازی سرنوشت‌ساز را از دست داد. میامی با کسب ۹ امتیاز متوالی موفق شده بود فاصله را به دو امتیاز کاهش دهد که توپ به باتلر رسید، ولی او ۱۷ ثانیه مانده به پایان بازی ترجیح داد شوت ریسکی سه امتیازی بزند که وارد سبد نشد. دومین بازیکن امتیازآور میامی، بم آدبایو بود که ۲۵ امتیاز گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایمه اودوکا، سرمربی بوستون، بعد از صعود تیمش به فینال گفت: «این یک برد تیپیک سلتیکس بود. ما این فصل رقابت‌‌های سختی را پشت سر گذاشتیم. تیم ما مقاوم است و این بازی خلاصه‌ای از فصل ما بود.»

او درباره فینال افزود: «ولی اگر در فینال ناموفق باشیم، این موفقیت ما ارزشی نخواهد داشت. بازیکنان ما بعد از این برد جشن گرفتند، ولی به سرعت صفحه‌ این بازی را ورق زدند و گفتند که چهار برد دیگر می‌خواهیم.»

تیتوم در پایان این بازی جایزه «لری برد» را هم به دست آورد. اِن‌بی‌اِی در هفتاد و پنجمین دوره برگزاری تصمیم گرفته است به ارزشمندترین بازیکن‌های فینال‌ کنفرانس شرق و غرب جایزه‌ای اعطا کند، و در کنفرانس شرق این عنوان را به نام لری برد، بازیکن افسانه‌ای بوستون سلتیکس، نامگذاری کرده است.

بوستون که با ۱۷ قهرمانی، در کنار «لس‌آنجلس لیکرز» پرافتخارترین تیم‌ تاریخ اِن‌بی‌اِی است، امید دارد که با تکیه بر هنر تیتوم، دوباره به مسیر موفقیت برگردد. 

ستاره ۲۴ ساله سلتیکس بعد از این پیروزی گفت: «برای رسیدن به فینال مسیر سختی را پشت سر گذاشتیم و شمار افرادی که ما را باور داشتند، زیاد نبود. ما از سخت‌ترین مسیر به فینال رسیدیم.»

تیتوم در این بازی مچ‌بندی به دست بسته بود تا یاد «کوبی برایانت» را زنده کند. برایانت قهرمان دوران کودکی تیتوم بوده است و جالب اینکه او در فینال ۲۰۱۰ کمک کرد که لس‌آنجلس لیکرز، بوستون سلتیکس را شکست دهد، ولی حالا خودش فرصت دارد بوستون را بالاتر از لیکرز، به رکورددار قهرمانی اِن‌بی‌اِی تبدیل کند.

بیشتر از ورزش