لبنان در آستانه کشمکشی دیگر برای انتخاب رئیس و معاون مجلس

بر اساس قانون اساسی لبنان، ریاست نخستین جلسه دوره جدید مجلس را مسن‌ترین نماینده به عهده می‌گیرد

نامزدهای قیام مردمی اکتبر، موفق به کسب شماری از کرسی‌های مجلس شدند و در نتیجه، نقش حزب‌الله و متحدانش در پارلمان کاهش یافت - LEBANESE PARLIAMENT / AFP

به دنبال نتایج غیرمنتظره انتخابات مجلس نمایندگان لبنان که در آن حزب‌الله و متحدانش، بخش عمده‌ای از کرسی‌های مجلس را از دست دادند، شهروندان لبنان روز سه‌شنبه آینده منتظر رقابت انتخاباتی دیگری برای انتخاب رئیس و معاون جدید مجلس این کشور خواهند بود.

نبیه بری، رئیس مستعفی مجلس نمایندگان لبنان، به منظور انتخاب رئیس، معاون و دیگر اعضای هيئت رئیسه مجلس، خواستار تشکیل جلسه علنی در روز سه‌شنبه آینده شد و همه نمایندگان را به حضور در این جلسه دعوت کرد.

بر اساس قانون اساسی لبنان، ریاست نخستین جلسه دوره جدید مجلس را مسن‌ترین نماینده به عهده می‌گیرد و او باید در ۱۵ روز از شروع دوره جدید، جلسه‌ای را برای انتخاب رئیس و معاونان مجلس تشکیل دهد. اکنون با توجه به اینکه نبیه بری با داشتن ۸۴ سال‌، مسن‌ترین نماینده مجلس است، بنابراین تصمیم تشکیل جلسه نیز در اختیار خود او باقی می‌ماند.

انتخابات اخیر مجلس لبنان نتایج شگفت‌انگیزی به همراه داشت، زیرا نامزدهای قیام مردمی اکتبر، موفق به کسب شماری از کرسی‌های مجلس شدند و در نتیجه، نقش حزب‌الله و متحدانش در پارلمان کاهش یافت. افزون بر آن، حزب نیروهای لبنان، رقیب اصلی حزب‌الله نیز توانست کرسی‌های بیشتری را به‌دست آورد و در دور کردن حزب‌الله از محور قدرت نقش مهمی ایفا کند.

بر اساس توافقنامه طائف که در سال ۱۹۸۹ به جنگ داخلی لبنان پایان داد، قدرت و مناصب کلیدی بر اساس سهمیه‌بندی بین سه گروه بزرگ جمعیتی لبنان توزیع می‌شود به این ترتیب که ریاست‌جمهوری به مسیحیان، نخست‌وزیری به اهل سنت و ریاست مجلس به شیعیان تعلق می‌گیرد.

عماد سیف‌الدین، روزنامه‌نگار لبنانی، در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی گفت: «با توجه به نتایج نهایی انتخابات، هیچ حزبی موفق به کسب اکثریت مجلس نشده است که بتواند نقش اول را در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد و این امر با توجه به ناسازگاری‌های کنونی، برون‌رفت از بحران سیاسی را پیچیده‌تر می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «پس از آن‌که حزب‌الله و جنبش امل، تمامی کرسی‌های متعلق به شیعیان را از آن خود کردند، اکنون هیچ نماینده دیگری نیست که برای رقابت بر سر ریاست مجلس در مقابل نبیه بری خود را نامزد کند؛ بنابراین، برخلاف مخالفت نمایندگان مسیحی، هیچ شانسی برای تغییر ریاست مجلس وجود ندارد و نبیه بری برای دور هفتم نیز به‌ ریاست مجلس انتخاب خواهد شد».

عماد خاطرنشان کرد: «تاخیر در دعوت به تشکیل جلسه انتخاب رئیس و معاون مجلس ناشی از رایزنی‌های نبیه بری با حزب‌الله و اعمال فشار بر جبران باسیل، رهبر جنبش میهنی آزاد بود تا او نیز از نامزدی نبیه بری برای تصدی سمت ریاست مجلس حمایت کند.»

او گفت: «میان جنبش امل و جنبش میهنی آزاد، توافق‌هایی بر سر ریاست و معاونت مجلس وجود دارد، به این معنی که جبران باسیل در ازای طرفداری از نبیه بری برای ریاست مجلس، حمایت حزب‌الله و جنبش امل را به دست می‌آورد تا معاونت مجلس به جنبش میهنی آزاد برسد، اما شکی نیست که این تبانی، باعث خشم حزب نیروهای لبنان و سایر گروه‌های مخالف می‌شود و تنش‌های سیاسی را افزایش می‌دهد».

در همین حال، دفتر سیاسی حزب کتائب لبنان درباره بازگشت چانه‌زنی‌ها و سازش‌هایی که قبل از برگزاری انتخابات در فضای سیاسی حاکم بود و منافع کشور را در خطر می‌انداخت، هشدار داد و افزود که تحت هیچ شرایطی روند سهمیه‌بندی را نمی‌پذیرد و در انتخاب رئیس‌جمهوری جدید، رئیس مجلس و معاون آن، به نامزدی که از حزب‌الله حمایت کند رای نمی‌دهد.

از سوی دیگر، سمیر جعجع، رهبر حزب نیروهای لبنان در یک کنفرانس مطبوعاتی بار دیگر بر موضع خود در رد انتخاب نبیه بری با ‌عنوان رئیس مجلس تاکید کرد و افزود که حزب نیروهای لبنان ویژگی‌های مشخص و روشنی برای رئیس مجلس دارد که نبیه بری به طور کلی فاقد آن‌ها است. او با اشاره به وضعیت مجلس گفت ما تنها به فردی رای می‌دهیم که نه تنها دارای ویژگی‌های ارائه شده باشد، بلکه از هر لحاظ واجد شرایط ریاست مجلس باشد.

 

بیشتر از جهان