خستگی، دشمن بزرگ فینال لیگ قهرمانان اروپا

بر اساس پژوهش‌های اتحادیه بین‌المللی بازیکنان، فشردگی مسابقه‌ها تهدیدی جدی برای سلامت است

بازی شنبه شب رئال مادرید‌ـ‌لیورپول قرار است نقطه اوج این فصل فوتبال اروپا باشد اما بازیکنان دو تیم فصلی فرسایشی را پشت سر گذاشته‌اند و خستگی ممکن است دشمن بزرگ این فینال جذاب باشد‌ـ FRANCK FIFE / AFP

بازی شنبه شب رئال مادرید‌ـ‌لیورپول قرار است نقطه اوج این فصل فوتبال اروپا باشد. همه برای دیدن سرشاخ شدن این دو تیم پرستاره و شناختن قهرمان جدید اروپا‌ لحظه‌شمار‌ی می‌کنند. با این‌ حال، بازیکنان دو تیم فصلی فرسایشی را پشت سر گذاشته‌اند و خستگی ممکن است دشمن بزرگ این فینال جذاب باشد.

در سال‌های گذشته، فشردگی تورنمنت‌های مختلف فوتبال تهدیدی جدی برای سلامت بازیکنان بود و همه‌گیری جهانی کرونا باعث فشردگی و درهم‌‌تنیدگی مسابقه‌های فوتبال باشگاهی و ملی شد. بر اساس پژوهش‌هایی که «فیفپرو» (Fifpro)، اتحادیه بین‌المللی بازیکنان انجام داد، فشار بیش از اندازه سلامتی بازیکنان را به‌طور جدی تهدید می‌کند.

در این تحقیق، دقایق بازی، مسافت طی شده در سفرها و فاصله استراحت بین بازی‌های ۲۶۵ بازیکن بررسی شده است. حدود ۷۲ نفر از این ۲۶۵ بازیکن در فصل جاری، ۵۵ بازی یا بیشتر داشته‌اند، عددی که مربیان معتقدند عبور از آن سلامت بازیکنان را به خطر می‌اندازد. بخش زیادی از آن‌ها مجبور بوده‌اند بدون رعایت فاصله پنج روزه بین بازی‌ها به میدان بروند و ۱۴۷ نفر حداقل ۱۰ بازی به صورت متوالی داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد صلاح و سادیو مانه، دو مهاجم لیورپول، با حضور در فینال شنبه شب پاریس، هفتادمین بازی فصل که ۱۵ بازی بیشتر از حد مجاز است را تجربه خواهند کرد‌. ۶۰ درصد این بازی‌ها بدون رعایت فاصله استراحت لازم بوده است. این دو بازیکن که در فینال جام ملت‌های آفریقا و بازی پلی‌آف جام جهانی مقابل یکدیگر قرار گرفتند، در این فصل حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر برای بازی‌های باشگاهی و ملی سفر کردند.

رئال مادرید هم پیش از فینال دردسرهای مشابهی دارد. کریم بنزما، با وجود شروع دیرتر این فصل، شنبه برای پنجاه‌و‌سومین بار به میدان خواهد رفت. ادر میلیتائو و وینیسیوس جونیور، ملی‌پوشان برزیلی که مجبور به پرواز به آمریکای جنوبی بودند، هرکدام بیش از ۱۲۸ هزار کیلومتر در سفر بوده‌اند.

بررسی پاسخ‌های بازیکنان نیز این نگرانی‌ را تایید می‌کند؛ ۵۵ درصد آن‌ها گفتند که به‌دلیل فشردگی مسابقات، حداقل یک مصدومیت داشته‌اند و ۲۰ درصد مدعی شدند که مصدومیت‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. تنها ۳۲ درصد این بازیکنان، استراحت چهار هفته‌ای را که بین دو فصل توصیه شده است در پایان فصل ۲۰۲۱‌ـ۲۰۲۰ داشته‌اند و ۷۶ درصد معتقدند که برای محافظت از سلامت آن‌ها و کم شدن فشردگی مسابقات، به تضمین‌های بیشتری نیاز است.

مربیان مطرحی مانند یورگن کلوپ، از مخالفان سرسخت فشردگی مسابقات فوتبال‌اند. با وجود این، مذاکرات بین نهادهای مختلف فوتبال به اصلاح‌ مدل برگزاری لیگ قهرمانان که تعداد بازی‌های این تورنمنت را بیشتر می‌کند، ختم شد.

یوناس بائر هافمن، دبیرکل فیفپرو، دراین‌باره گفت: «فشار بیش از اندازه به سلامتی بازیکنان بحران مهمی است که در مدیریت این ورزش دیده می‌شود. مدل رقابتی که بازیکنان را همچون یک دارایی ارزشمند پذیرفته است، ولی استراحت کافی را از آن‌ها دریغ می‌کند، ما را به مسیری می‌برد که قابل تحمل نیست. ما به اصلاحات فوری نیاز داریم و کار دراین‌باره با گوش دادن به حرف‌های بازیکنان و صدای بدن آن‌ها شروع می‌شود.»

بیشتر از فوتبال