وداع غمناک سونگا با دنیای حرفه‌ای

بزرگان دنیای تنیس برای تنیسور فرانسوی پیام خداحافظی فرستادند

سونگا در دوران حرفه‌ای‌اش طرفداران زیادی داشت و آن‌ها سه‌شنبه در زمین فیلیپ شاتریه هم او را تنها نگذاشتند- REUTERS/Gonzalo Fuentes

آخرین حضور ژو ویلفرید سونگا در مسابقات آزاد فرانسه خیلی کوتاه بود و او در دور اول در چهار ست مغلوب کاسپر رود، سید هشتم مسابقات از نروژ شد. این شکست اما نتوانست از شور و هیجان مراسم خداحافظی تنیسور ۳۷ ساله فرانسوی کم کند. سونگا گفته بود که بعد از این تورنمنت از دنیای تنیس خداحافظی می‌کند.

تنیسور شماره ۵ اسبق جهان بعد از این شکست گفت: «در آخرین مسابقه‌ام توانستم مقابل یک تنیسور محکم بجنگم و این همان چیزی بود که انتظارش را داشتم. دوست داشتم دوران تنیسم همینطور به پایان برسد، در حالی که درون زمین با تمام وجود تلاش می‌کنم، مصدوم باشم یا نه.»

به گزارش سایت رسمی مسابقات آزاد فرانسه، سونگا در دوران حرفه‌ای‌اش طرفداران زیادی داشت و آن‌ها سه‌شنبه در زمین فیلیپ شاتریه هم او را تنها نگذاشتند. سونگا که در رده ۲۹۷ تنیس جهان قرار داشت، با وایلد کارت توانست وارد این گرنداسلم شود تا برای سیزدهمین بار حضور در آزاد فرانسه را تجربه کند. یکی از تماشاگران ویژه این مسابقه گائل مونفیس، دیگر تنیسور باسابقه فرانسوی و دوست صمیمی سونگا بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سونگا شروع خوبی داشت و ست اول را برد، ولی تنیسور نروژی به‌تدریج بازی را در اختیار گرفت و برنده سه ست بعدی شد. البته او تا آستانه بردن ست چهارم پیش رفت، ولی وقتی ۵-۶ از حریفش جلو بود، مصدومیت کهنه کتف به سراغش آمد و مسابقه را با درد و چشمانی اشکبار به پایان برد. سونگا گفت: «فکر کردم که باید به هر حال در زمین بمانم و مسابقه را تمام کنم.»

سونگا با اندام تنومندش خیلی زود در دنیای تنیس مشهور شد و چهره‌اش را به محمدعلی کلی، بوکسور افسانه‌ای تشبیه می‌کردند. او هرچند نتوانست فاتح گرنداسلم شود، ولی چهره‌ای کاریزماتیک در دنیای تنیس بود. نتیجه دوران حرفه‌ای این تنیسور فرانسوی ۴۶۷ برد در مسابقات و ۱۸ عنوان قهرمانی در تورنمنت‌های مختلف است.

خداحافظی سونگا با واکنش بزرگان دنیای تنیس روبه‌رو شد و تعدادی از آن‌ها در پیامی ویدیویی با او وداع  کردند. راجر فدرر که یک بار در یک‌چهارم نهایی آزاد فرانسه مغلوب سونگا شد، گفت: «بابت دوران حرفه‌ای فوق‌العاده‌ات تبریک می‌گویم. بازی روبه‌روی تو لذتبخش بود، حتی زمانی که می‌باختم. ما در این سال‌ها نبردهای بزرگی داشتیم و دلمان برای تو در مسابقات تنگ می‌شود.»

نواک جوکوویچ، بخت اول قهرمانی این گرنداسلم، هم گفت: «ژو یکی از کاریزماتیک‌ترین چهره‌های تمام ادوار تنیس است. خوشحالم که بارها مقابل او بازی کردم. او توجه و محبوبیت زیادی را برای ورزش ما به ارمغان آورد، نه تنها به‌دلیل سبک بازی پرتحرکش، بلکه بابت شخصیت و کاریزمایش. او توانست میراثش را در این ورزش باقی بگذارد.»

رافائل نادال هم نظری مشابه جوکوویچ داشت و گفت: «او خیلی کاریزماتیک بود. من او را از دوران کودکی می‌شناسم. او دستاورهای مثبت زیادی برای این ورزش داشت و از دیدن خداحافظی‌اش غمگینم.»

بیشتر از تنيس