دیدار تیم‌های فوتبال ایران و کانادا لغو شد

به نظر می‌رسد ایران برای یافتن حریف تدارکاتی با مشکل مواجه است

 فشارها در نهایت به ثمر نشست و دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و کانادا لغو شد- AFP

در پی اعتراضات گسترده علیه برگزاری دیدار تدارکاتی تیم ملی فوتبال کانادا با ایران، فدراسیون فوتبال کانادا این دیدار را لغو کرد.

قرار بود تیم‌های ملی فوتبال ایران و کانادا شانزدهم خرداد در شهر ونکوور به مصاف هم بروند. دعوت از تیم ملی فوتبال ایران اما انتقادهای فراوانی به همراه داشت و از جمله انجمن خانواده قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ خواستار لغو این دیدار شد.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی این انجمن، اقدام کانادا برای دعوت از تیم ملی فوتبال ایران را «سیلی» به‌ صورت خانواده‌ قربانیان خواند و هشدار داد در صورتی‌ که به بهانه همراهی با تیم ملی فوتبال، برای فرماندهان سپاه هم ویزا صادر شود، در شهر ونکوور تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

سپاه پاسداران هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ پرواز پی‌اس ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین را بر فراز تهران با دو موشک هدف گرفت. همه ۱۷۶ خدمه و مسافر این پرواز شامل ۵۵ شهروند و ۳۰ مقیم کانادا جان باختند. از آن زمان درخواست بازماندگان این واقعه برای محاکمه عاملان و آمران حمله موشکی به یک هواپیمای مسافربری بی نتیجه مانده است.

 جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم پیش‌تر در واکنش به انتقادها گفته بود دعوت از تیم فوتبال ایران «ایده خوبی» نبود. کندی استوارت، شهردار ونکوور، هم این رویداد را محکوم کرد و گفت تا زمانی که حکومت ایران به خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی پاسخ‌ نداده است، این بازی نباید برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همین مسائل باعث تا برخلاف خداداد عزیزی، علی کریمی و علی دایی دعوت فدراسیون فوتبال برای همراهی تیم ملی را نپذیرند.

حمید استیلی، سرپرست تیم ملی فوتبال نیز در روزهای اخیر از احتمال لغو بازی ایران و کانادا خبر داده بود.

به نظر می‌رسد این فشارها در نهایت به ثمر نشسته و دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و کانادا لغو شد.

این در شرایطی است که ایران پس از کسب سهمیه حضور در جام جهانی قطر با مشکل برای یافتن حریف تدارکاتی مواجه است. پیش‌تر اعلام شده بود که در سفر ایران به کانادا قرار است تیم ملی فوتبال ایران در دیدار دیگری با اکوادور نیز مسابقه دهد؛ اما آن دیدار هم لغو شده است.

حمید استیلی روز ۲۸ اردیبهشت به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «بر اساس توافق صورت‌گرفته، فدراسیون فوتبال ایران ۴۰۰ هزار دلار از طرف کانادایی دریافت می‌کند و همه هزینه‌های اقامت و حمل‌ونقل هم با کشور میزبان است. هزینه بلیت پرواز بر اساس محاسبه صورت‌گرفته کمتر از ۲۰۰ هزار دلار خواهد بود. بر این اساس، برگزاری این بازی حدود ۲۰۰ هزار دلار برای فدراسیون سود دارد و از این مبلغ می‌توانیم برای تنظیم بازی‌های بعدی استفاده کنیم.»

حالا نه تنها یافتن حریف تدارکاتی برای ایران به معضلی تبدیل شده است، بلکه به نظر می‌رسد مشکلات مالی فدراسیون فوتبال و حواشی پیرامون رئیس پیشین این فدراسیون مزید بر علت شده تا وضعیت فوتبال ایران همچنان مبهم باقی بماند.

بیشتر از فوتبال