مدیرعامل شرکت ملی گاز: برای صادرات گاز به اروپا به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم

روسیه بازار گاز ایران در پاکستان را تصاحب کرده است

در مقابل، روسیه به‌عنوان رقیب جدی ایران در بازار نفت و گاز، قرارداد فروش گاز با پاکستان امضا کرده است- عکس از پیام نفت

در این شرایط، مجید چگنی، مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: «برنامه ما برای ورود به بازار اروپا از مسیر خط لوله است ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم، بنابراین فعلا  نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم. »

به گزارش ایلنا، او همچنین در رابطه با صادرات گاز ایران به پاکستان مدعی شد: «آن‌ها هم علاقمند هستند که از ایران واردات داشته باشند اما هنوز در شروع مذاکرات هستیم و اقدام خاصی انجام نشده است.»

از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه نفت و گاز روسیه، رقبای ایران در تلاش هستند تا قراردادهای طولانی‌مدت فروش گاز به اروپا منعقد کنند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که علی‌رغم تلاش‌های چند ساله ایران برای فروش گاز به پاکستان، اسلام‌آباد به دلیل تحریم‌های آمریکا حاضر نیست قرارداد خرید گاز با ایران امضا کند. در مقابل، روسیه به‌عنوان رقیب جدی ایران در بازار نفت و گاز، قرارداد فروش گاز با پاکستان امضا کرده است.

جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، برای امضای قرارداد با رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، به این کشور سفر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر و در ماه مارس، وزیر اقتصاد آلمان به همراه مقام‌های شرکت‌های برق آلمانی «ار.وه.ئه» (RWE) و «یونیپر» (Uniper) به قطر سفر کرده بودند تا برای جایگزینی گاز روسیه با این کشور این گفت‌وگو کنند.

پیش از آن نیز اعلام شد که خط لوله «پاکستان استریم» قرار است از بندر کراچی در کرانه دریای عرب در جنوب پاکستان به شهر کاسور در ایالت پنجاب این کشور برود و گاز طبیعی وارداتی به پاکستان را به نیروگاه‌های شمال شرق کشور بفرستد.

این خط لوله ۱۱۰۰ کیلومتری، طبق تخمین‌ها بیش از دو میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. توافق احداث این خط لوله نخست در سال ۲۰۱۵ به دست آمد و قرار بود هزینه آن را مسکو و اسلام‌آباد اشتراکی تامین کنند و کار احداث را یک شرکت روس انجام دهد. 

ساخت خط لوله ۱۱۰۰ کیلومتری گازی پاکستان استریم، یک پروژه برجسته همکاری انرژی بین دو کشور است که مسکو و اسلام‌آباد در سال ۲۰۱۵ در مورد آن به توافق رسیدند. این خط لوله با ظرفیت سالانه ۱۲.۴ میلیارد مترمکعب، گاز LNG را از ترمینال‌های جنوب کشور روسیه به شمال پاکستان و کراچی تحویل می‌دهد.