اعتراض در کابل به تداوم محرومیت زنان و دختران از حق کار و تحصیل

تجمع اعتراضی زنان در کابل با هجوم افراد مسلح طالبان به هم خورد

گروهی از زنان معترض در کابل پیش از ظهر پنجشنبه، ۵ خرداد، در تجمعی، به ادامه محرومیت زنان و دختران از حق کار و تحصیل اعتراض کردند. این زنان با سر دادن شعارهای «نان، کار، آموزش»، خواهان حضور زنان در سر کار و بازگشایی فوری مدارس دخترانه شدند؛ اما افراد مسلح طالبان این بار نیز با شلیک‌های هوایی و تهدید به کشتن و بازداشت معترضان، تظاهرات مسالمت‌آمیز زنان را به هم زدند و اجازه ندادند این اعتراض‌ها ادامه یابد.

 زنان معترض از طالبان خواستند محدودیت‌های سختگیرانه تازه‌‌ای را که برای زنان افغان وضع کرده‌ است بردارد و اجازه دهد زنان نیز از حقوق اساسی خود بهره‌مند شوند.

عکس‌ها و ویدیوهایی که از این راهپیمایی اعتراضی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، نشان می‌دهد که شماری از معترضان خواسته‌های خود چون احترام به حق تحصیل، حق کار و مشارکت سیاسی در جامعه را بر کاغذهایی نوشته‌‌اند و آن‌ها را دست دارند و از طالبان می‌خواهند آن‌ها را عملی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نعیمه اسدی، یکی از شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی، به ایندیپندنت فارسی گفت: «من و جمعی از دوستان معترضم در نزدیکی در مدرسه مریم جمع شدیم و برای حقوق اساسی خود فریاد سر دادیم، اما متاسفانه طالبان به ما حمله کردند و اجازه ندادند به اعتراضمان ادامه دهیم.»

او افزود که جنگجویان طالبان با شلیک‌های هوایی همه را متواری کردند و موبایل برخی از دختران را با خود بردند و عکس‌ها و فیلم‌های تظاهرات را پاک کردند.

 انیسه مبارز، یکی از برگزارکنندگان این تجمع اعتراضی، در گفت‌وگو با رسانه‌ها در محل برگزاری اعتراض، گفت که زنان به شکل هدفمند از حق تحصیل و مشارکت در دیگر بخش‌های جامعه محروم شده‌اند و این وضعیت باید تغییر کند و زنان باید دوباره به درس و تحصیل و سایر حقوق اساسی خود دسترسی داشته باشند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، زنان افغان را از کار کردن در بیرون از خانه و دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس ششم را از رفتن به مدرسه منع و علاوه بر آن، ده‌ها فرمان دیگر هم برای محدود کردن آزادی‌های آنان صادر کرد.

جامعه جهانی، نهادهای بین‌المللی حقوق بشر، سیاست‌مداران مخالف طالبان و زنان افغان بارها مخالفتشان را با این فرمان‌های محدودکننده طالبان اعلام و بر لزوم توقف صدور و اجرای چنین فرمان‌هایی تاکید کرده‌اند، اما طالبان علاوه بر اصرار به عملی شدن این فرمان‌ها، در پی وضع محدودیت‌های بیشتر بر زنان در افغانستان‌اند.