تبلیغات عمل زیبایی برای نوجوانان در بریتانیا ممنوع شد

پیش از این کارشناسان ابراز نگرانی کرده بودند که تبلیغات زیبایی سلامت روان نوجوانان را به خطر می‌اندازد

قرار گرفتن در معرض اشکال مختلفی از تبلیغات رسانه‌‌ای درباره روش‌های مداخله‌کننده در زیبایی، به نارضایتی و ارائه تصویر بدنی منفی در نوجوانان منجر می‌شود‌ـ LILLIAN SUWANRUMPHA / AFP

بر اساس قوانین جدید ارسال‌شده به رسانه‌های بریتانیایی، تبلیغات عمل زیبایی و سایر اقدام‌ها در جهت تغییر ظاهر برای نوجوانان ممنوع شد. آگهی‌ عمل‌های مختلف از جمله بزرگ کردن یا کوچک کردن پستان، کوچک کردن شکم، عمل پلک، تغییر شکل بینی و لیفت (بالا کشیدن) صورت مشمول این مقررات می‌شوند.

علاوه بر موارد بالا، اقدام‌های جزئی‌تری مانند تبلیغ محصولات سفیدکننده دندان، محصولات جوان‌سازی پوست، استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی و پرکننده‌های پوست (فیلرها) نیز مشمول ممنوعیت تبلیغاتی شده‌اند.

به گزارش اسکای نیوز، این تغییر رویه رسانه‌ای که کمیته تبلیغات بریتانیا در نوامبر گذشته ارائه کرد، با هدف مقابله با مشکلات ذهنی و فیزیکی انجام می‌شود که چنین تبلیغاتی برای نوجوانان به همراه می‌آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قوانین جدید، از این پس چنین آگهی‌هایی اجازه ندارند در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی که برای افراد زیر ۱۸ سال سفارش داده شده پخش شوند. این محدودیت‌ها حتی برای تبلیغ در برنامه‌هایی که احتمال می‌رود برای نوجوانان جذاب باشد نیز وجود دارد. در رسانه‌های دیگر از جمله رسانه‌های چاپی نیز این تبلیغات در نشریه‌‌های خاص گروه سنی زیر ۱۸ سال یا نشریه‌هایی که بیش از ۲۵ درصد از مخاطبانش کودکان و نوجوانان باشند، ممنوع است.

به گفته پیشنهاددهندگان این ممنوعیت‌ها، تبلیغات زیباکننده و فشارهای روزافزون برای تغییر ظاهر، تاثیر نامطلوبی بر کیفیت زندگی کودکان و نوجوان‌ها خواهد گذاشت. 

آن‌ها تاکید می‌کنند که شواهد نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض اشکال مختلفی از تبلیغات رسانه‌‌ای درباره روش‌های مداخله‌کننده در زیبایی، به نارضایتی و ارائه تصویر بدنی منفی در نوجوانان منجر می‌شود و آن‌ها را در حساس‌ترین مراحل زندگی‌شان به‌شدت آسیب‌پذیر می‌کند. 

بر اساس گزارش «بنیاد سلامت روان»، از هر پنج نوجوان بریتانیایی، دو نفر به‌دلیل بی‌نقصی اندام‌ها در تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان «بدن‌های ایده‌آل» می‌بینند، احساس نگرانی می‌کنند.

در سال گذشته، افزایش تعداد نوجوانان بریتانیایی که به‌دنبال تزریق بوتاکس و حجم‌دهنده‌های لب بودند تا چهره‌های اینستاگرامی پیدا کنند باعث شد این نوع اقدام‌های زیبایی برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع شود.

در سال‌های اخیر، مقام‌های آموزشی و بهداشتی بریتانیا از افراد معروف و چهره‌های شناخته‌شده در رسانه‌های اجتماعی خواستند که کمتر سلفی یا عکس‌های دستکاری‌شده منتشر کنند تا از تصور منفی کودکان و نوجوانان در مورد اندامشان کاسته شود. به گفته آن‌ها، کودکان به‌دلیل تصاویر غیرواقعی‌ که در رسانه‌های اجتماعی می‌بینند، با تصور نادرستی از «طبیعی بودن» بزرگ می‌شوند.

در نروژ نیز قوانینی وضع شده است که چهره‌های شناخته‌شده رسانه‌های اجتماعی را مکلف می‌کند هنگام انتشار عکس روتوش‌شده‌، به مخاطبان اعلام کنند که تصویرشان دستکاری شده‌ است.

طبق این قانون، آن‌ دسته از چهره‌های تاثیرگذار نروژی در رسانه‌های اجتماعی که از محتوای صفحه‌شان کسب درآمد می‌کنند، موظف‌اند از برچسب مخصوصی استفاده کنند که به مخاطب اطلاع‌رسانی می‌کند تصویر دستکاری شده‌ است. این قانون شامل دستکاری فرم، سایز و رنگ پوست بدن پیش از گرفتن عکس مانند استفاده از فیلتر عکاسی و بعد از آن مانند روتوش‌های فتوشاپی است.

در سال ۲۰۱۷، گتی ایمیجز (Getty Images)، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آرشیو و فروش عکس در ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد که عکس‌های روتوش‌‌شده مدل‌ها را از فروشگاهش جمع‌آوری می‌کند. در همان‌ سال نیز فرانسه قانونی تصویب کرد که بر اساس آن، مجله‌ها موظف می‌شوند در صورت استفاده از عکس روتوش‌شده این موضوع را به مخاطبانشان اعلام کنند.

بیشتر از مُد و زیبایی