نامزد جمهوری‌خواه مورد حمایت ترامپ پیروز انتخابات مقدماتی سنا شد

پیروزی او مبتنی بر کسب اکثریت کامل بود و توانست بیش از ۷۰ درصد آرا را به دست آورد

واکر ۶۰ ساله اهل جورجیا و از پیشکسوتان لیگ ملی فوتبال آمریکایی است‌ـ MEGAN VARNER/GETTY IMAGES VIA AFP

هرشل واکر پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در جورجیا در روز سه‌شنبه ۲۵ مه (۴خرداد)، راهی انتخابات عمومی می‌‌شود.

پیروزی او مبتنی بر کسب اکثریت کامل بود و در پایان رای‌گیری اندکی بعد از ۸ بعدازظهر، توانست بیش از ۷۰ درصد آرا را به دست آورد.

واکر ۶۰ ساله اهل جورجیا و از پیشکسوتان لیگ ملی فوتبال آمریکایی (NFL) است: او سه بار برنده جایزه هیسمن شده است و همچنین یکی از چهره‌های نامداری بود که دونالد ترامپ در دهه ۱۹۸۰ قبل از تعطیل شدن لیگ پررونق خود موسوم به یو.اس.اف.ال (USFL)، جذب این لیگ کرد. او روز سه‌شنبه به لطف حمایت ترامپ بار دیگر قهرمان رئیس‌جمهوری سابق شد که مکرر نظریه‌های توطئه در مورد انتخابات ۲۰۲۰ منتشر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکر جز حمایت [از نامزدهایی] در انتخابات مقدماتی پیشین جورجیا، تجربه چندانی در عرصه سیاست ندارد. او اخیرا از برایان کمپ، فرماندار این ایالت که منتقد ترامپ است، در انتخابات ۲۰۱۸ حمایت کرده بود، پیش از آنکه میانه کمپ با رئیس‌جمهوری سابق شکراب شود. او هرگز در هیچ مسند انتخابی قرار نگرفته است.

با این حال، سرشناس بودن او در تلاشش برای نامزدی مزیتی محسوب می‌شد و شخص رئیس‌جمهوری و بسیاری از نزدیکانش آشکارا او به شرکت در این رقابت تشویق می‌کردند. او اینک در ماه نوامبر با اولین آزمون واقعی‌اش روبه‌رو می‌شود و می‌خواهد کرسی یک سناتور کنونی ایالات متحده را به دست آورد.

در پی پیروزی در انتخابات ویژه سال گذشته، یک سال بیشتر نیست که کشیش رافائل وارناک این کرسی را از آن خود کرده است و برای یک دوره کامل ماندن در این سمت، رقابت خواهد کرد. جان آسوف، سناتور دمکرات هم‌قطار او در ایالات جورجیا، در سال ۲۰۲۱، همان روزی که وارناک پیروز شد، با پیروزی در انتخابات، یک دوره کامل نماینده شد.

با توجه به اینکه واکر ممکن است نتواند پا‌به‌پای نماینده کنونی حرکت کند و در زمینه مسائل سیاست‌گذاری تحت فشار قرار گیرد، برخی عوامل جمهوری‌خواهان پیش از برگزاری انتخابات مقدماتی روز سه‌شنبه، نگران بخت پیروزی واکر در انتخابات عمومی بودند، زیرا نماینده دیگر بسیار باتجربه‌تر بود و سابقه زندگی بیرون از این ایالت را هم داشت.

این چهره صاحب‌نام و بازنشسته لیگ ان‌اف‌ال همچنین با اتهام خشونت خانگی در دو دهه پیش روبه‌رو است که اخیرا دوباره مطرح شده است. زنی که آن زمان دوست‌دختر او بود، به پلیس گفته بود که [واکر] در جریان یک درگیری تهدیدش کرده است که «مغزش را متلاشی می‌کند». سال گذشته واکر در مصاحبه با آکسیوس گفت که «مسئولیت» رفتار خشونت‌آمیز گذشته خود را «بر عهده» می‌گیرد.

بسیاری از آمریکایی‌های جوان احتمالا پسر واکر را بیش از خود این نامزد می‌شناسند. با آنکه خود او گذشته حرفه‌ای پرباری در ان‌اف‌ال داشته است، پسرش، کریستین، است که با فعالیت حرفه‌ای رو‌به‌رشدش در جایگاه چهره تاثیرگذار متمایل به راست و گاه مفسر سیاسی، در بستر رسانه‌های اجتماعی موج‌هایی راه انداخته است.

© The Independent

بیشتر از جهان