خامنه‌ای: سر دادن شعار انقلابی به نفع کشور است

خامنه‌ای از نمایندگان مجلس خواست از دخالت در انتصاب‌های دولتی خودداری کنند

علی خامنه‌ای از سران و بدنه قوای سه‌‌گانه خواست در اتخاذ تصمیم یا تصویب قانون از یکدیگر «گروکشی» نکنند.ـ سایت خامنه‌ای

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سر دادن «شعارهای انقلابی» را به‌ نفع ایران دانست و گفت اعتقاد دارد «انقلاب و آرمان‌های انقلابی» مایه «دردسر» برای کشور نیست.

او بی اعتنا به مرگ دست‌کم ۱۴ نفر در ریزش برج ۱۰ طبقه «متروپل» آبادان و با «گرامیداشت» یاد حسن صیاد خدایی این سخنان را بیان کرد.

خامنه‌ای روز چهارشنبه، چهارم خرداد، در دیدار با نمایندگان مجلس و در واکنش به افزایش انتقاد‌ها از پافشاری حاکمیت بر «شعار‌های انقلابی» و ضرورت مقابله با غرب و آمریکا این اظهارات را بیان کرد.

او ادعا کرد این شعار‌ها «دردسر‌ها» از کشور را «رفع» می‌کند و «مشکل‌تر از انقلابی بودن و گرایش انقلابی داشتن، انقلابی ماندن است، چه فرد، چه جمع، چه کل مجلس باشد.»

خامنه‌ای با تاکید دوباره بر «انقلابی» بودن مجلس کنونی گفت برخی از این تعبیر «خوششان» نمی‌آید، اما «ما حقیقت را گفتیم حالا بعضی‌ها خوششان نمی‌آید {که} عیبی ندارد.»

او اضافه کرد مجلس کنونی با «شعارهای انقلابی» تشکیل شده است و «مردم گزینه‌هایی انتخاب کردند که حرکتشان، جهت‌گیری‌شان، شعارشان، حرفشان حرف انقلاب بود.»

از یازدهمین دوره انتخابات مجلس به عنوان یکی از مهم‌ترین انتخابات مهندسی شده در ایران نام برده می‌شود که با دخالت نهاد‌های حاکمیتی و حذف بسیاری از رقبای دیگر برگزار و منجر به شکل‌گیری مجلسی شد که خامنه‌ای آن را «انقلابی» می‌داند.

اکثریت این مجلس را طیف‌های مختلفی از محافظه‌کاران تشکیل می‌دهند که همگی آنها خود را تابع محض علی خامنه‌ای می‌دانند.

نمایندگان این دوره از مجلس اغلب فاقد تجربه نمایندگی یا پست‌های بالای سیاسی هستند و بیشتر به واسطه «انقلابی بودن» شانس حضور در مجلس را پیدا کرده‌اند.

عملکرد کلان این نمایندگان در دو سال گذشته با انتقاد‌ها و اعتراض‌های گسترده آن‌دسته از محافظه‌‌کارانی همراه شده که به آنها رای داده و در انتظار تشکیل مجلسی به دور از فساد، باند‌بازی و رانت‌خواری بودند.

افزایش این انتقاد‌ها از رویکرد کلان مجلس در قانون‌گذاری، موضع‌گیری و مقاومت در برابر شفافیت تا جایی پیش رفت که دانشجویی در دیدار اخیر دانشجویان با خامنه‌ای از او خواست عنوان «انقلابی» را از این مجلس بگیرد.

خامنه‌ای هرچند با این درخواست مخالفت کرد، اما در دیدار امروز خود با نمایندگان از کتیبه‌ای پشت سر خود استفاده کرد که در آن به نقل از امام اول شیعیان نوشته شده «همانا پست و مسئولیت، برای تو وسیله آب و نان نیست؛ بلکه امانتی در گردن تو است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این توصیه اخلاقی در واقع نشان از آگاهی خامنه‌ای از وجود زد و بند‌ها و لابی‌ها در مجلس و دولت «انقلابی» است که خود او در شکل‌گیری و چینش اعضای آن نقشی برجسته داشته است.

رهبر جمهوری اسلامی اما همسو با این پیام کتبی، از وجود «ناهماهنگی» در میان مسئولان و بدنه‌ سه قوه سخن به میان آورد و گفت توافق نکردن آنها بر سر برخی مسائل در اداره کشور «اشکال» ایجاد می‌کند.

او گفت که «گروکشی نباید وجود داشته باشد، معارضه‌ بی‌معنا نباید وجود داشته باشد و همکاری صمیمانه با دولت با دستگاه قضایی» باید مدنظر همه باشد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از نمایندگان خواست «ساده‌زیست»، «مسئولیت‌پذیر» و «مردمی» باشند و از «تبعیض و فساد» دوری کنند و به «قانون» هم پایبند باشند.

خامنه‌ای در این دیدار گفت می‌داند برخی نمایندگان مجلس به خاطر اینکه او آنها را از دخالت در انتصاب‌‌های دولتی منع کرده، «دل‌خور» شده‌اند، اما این توصیه‌ها «به مصلحت» آنهاست.

او در بخش دیگری از سخنان خود از روند «غلط» بودجه‌ریزی در دولت و مجلس انتقاد کرد و گفت در «مجلس نباید با افزایش هزینه‌ها بدون تعیین درآمدهای قابل تحقق، به کسری بودجه اضافه شود».

خامنه‌ای همچنین از نمایندگان مجلس خواست در باره تصمیم‌های خود به مردم توضیح دهند، چرا که «توضیح درست ندادن، موجب می‌شود فرصت فضاسازی و هیاهو علیه قانون ایجاد شود».

به نظر می‌رسد این بخش از سخنان خامنه‌ای مربوط به موضوع طرح «صیانت از فضای مجازی» باشد که نمایندگان مجلس در پی مخالفت‌های گسترده تاکنون نتوانسته‌اند آن را تصویب کنند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم اسفند ماه سال گذشته این طرح را به شورای عالی فضای مجازی فرستاد که این شورا طرح را بازگشت داد و اعلام کرد مجلس مسئول نهایی تصویب آن است

رهبر جمهوری اسلامی هم بی‌آنکه به این مساله اشاره مستقیم کند، در سخنان خود خطاب به نمایندگان گفت پای قانون «خوبی که تصویب می‌کنید محکم بایستید و اینگونه نباشد که با آگاهی از رد شدن آن در شورای نگهبان یا ناتوانی دولت در اجرا، قانونی تصویب کنید تا فقط مسئولیت آن را از دوش خود بردارید.»

او در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به نمایندگان گفت مراقب «آبروی افراد باشید» چراکه «بلندگوی مجلس با پایگاه اینترنتی و فضای مجازی فرق دارد» و از تریبون مجلس نباید حرف‌هایی علیه برخی افراد زده شود که بعد‌ها خلافش ثابت شود.

به نظر می‌رسد این بخش از سخنان خامنه‌ای مربوط به جنجال‌هایی باشد که در هفته‌های اخیر علیه محمدباقر قالییباف و خانواده‌اش به خاطر سفر به ترکیه در فضای سیاسی ایران به راه افتاد و رقبای محافظه‌کار قالیباف از آن برای حذف او از ریاست مجلس استفاده کردند که در نهایت موفق به این کار نشدند.