۹ ماه حضور طالبان در افغانستان در نشست امنیتی دوشنبه بررسی می‌شود

تاجیکستان میزبان مشاوران شورای امنیت کشورهای منطقه در مورد افغانستان خواهد بود

تاکنون حضور  هند، روسیه، ایران و چین مشخص شده است-WAKIL KOHSAR / AFP

تاجیکستان در روز پنجشنبه، ۵ خرداد، میزبان نشست امنیتی دو روزه‌ای در مورد افغانستان است. این نشست که در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار می‌شود، وضعیت افغانستان را در ۹ ماه سلطه طالبان بررسی خواهد کرد. تاکنون حضور هند، روسیه، ایران و چین قطعی شده است و تعدادی از کشورهای منطقه نیز وعده داده‌اند که در این نشست شرکت می‌کنند. هنوز مشخص نیست که آیا پاکستان نیز در این نشست حضور می‌یابد یا نه؛ زیرا دولت جدید این کشور تاکنون مشاور شورای امنیت خود را منصوب نکرده است.

این نشست در نظر دارد بحران انسانی شکل‌گرفته در افغانستان و همچنان تهدید‌های تروریستی علیه کشورهای همسایه افغانستان از داخل خاک این کشور را بررسی کند.

روزنامه تایمز اف ایندیا روز چهارشنبه در گزارشی نوشت که اجیت دوال، مشاور شورای امنیت دولت هند، در این نشست حاضر خواهد بود. به نوشته این روزنامه، انتظار می‌رود اجیت دوال بر موضع هند تاکید کند؛ اینکه افغانستان به یک دولت کاملا فراگیر نیاز دارد تا بتواند از حقوق اساسی زنان، کودکان و جوامع اقلیت مراقبت کند و اجازه ندهد که افغانستان به پناهگاه امن تروریسم تبدیل شود. دولت هند همچنین به دنبال همکاری با همتایان خود در دوشنبه خواهد بود تا اطمینان حاصل کند که از خاک افغانستان برای حملات تروریستی به منطقه استفاده نمی‌شود. موضوعی که از زمان بازگشت طالبان، نگرانی اصلی هند بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این چهارمین نشست امنیتی در مورد افغانستان است. آخرین نشست امنیتی در نوامبر ۲۰۲۱ و به میزبانی هند برگزار شد. نشست ماه نوامبر یکی از گسترده‌ترین نشست‌های منطقه‌ای در مورد افغانستان بود. در اطلاعیه‌ای که این نشست صادر کرد، بر حفظ افغانستان از تروریسم تاکید زیادی شد؛ زیرا همه شرکت‌کنندگان متفق‌القول بودند که از خاک افغانستان نباید برای پناه دادن، آموزش، برنامه‌ریزی یا حمایت مالی از اقدام‌های تروریستی استفاده شود. این نشست تمام فعالیت‌های تروریستی را به شدیدترین وجه محکوم کرد و بر تعهد قاطع خود برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن، از جمله تامین مالی آن و از بین بردن زیرساخت‌های تروریستی و مقابله با افراطی‌گری تاکید کرد.

به نظر می‌رسد از ماه نوامبر تاکنون، تحولات زیادی در منطقه صورت گرفته که متاثر از حضور طالبان در قدرت است. نیروهای تروریستی داعش تاکنون دوبار به همسایه‌های شمالی افغانستان یعنی تاجیکستان و ازبکستان با راکت حمله کرده‌اند. تاجیکستان حتی ناآرامی‌های استان بدخشان خود را نیز به نفوذ چهره‌های افراطی آموزش‌دیده در میان گروه طالبان نسبت می‌دهد.

از سوی دیگر، پاکستان نیز در فاصله میان نوامبر ۲۰۲۱ تاکنون هدف حملات تروریستی خونینی قرار گرفته است. آماج این حملات هم گروه‌های مذهبی و هم نیروهای امنیتی پاکستان بوده‌اند.

در هند، هم گفته می‌شود که تسلیحات نیروهای آمریکایی که در افغانستان مانده بودند، از کشمیر سر در آورده‌اند. یعنی سازمان‌های افراطی ضدهند تسلیحات آمریکایی را از طالبان خریداری کرده و به گروه‌های جدایی‌طلب کشمیر رسانده‌اند. هند در تلاش است تا جلو اتحاد طالبان با سازمان‌های افراطی منطقه را که بیشتر بر ضدهند فعالیت دارند، بگیرد و به همین دلیل در پی بهتر کردن رابطه خود با افغانستان است.

هند ۵۰ هزار تن گندم به افغانستان کمک کرد که این گندم از طریق خاک پاکستان در حال انتقال به افغاستان است. هند همچنین می‌خواهد سفارت خود در افغانستان را دوباره فعال کند. هرچند طالبان وعده داده است که امنیت سفارت هند در کابل را تامین می‌کند، هند هنوز در حال بررسی تبعات افتتاح مجدد مراکز دیپلماتیک خود در کابل و احتمالا شهرهای دیگر افغانستان است.

در داخل خاک افغانستان هم تحرکات داعش بیشتر شده است. این گروه چندین حمله انتحاری به مردم عادی هزاره و همچنین برنامه‌های ترور و کشتار طالبان را ترتیب داد و به نظر می‌رسد گروه طالبان از کنترل داعش در افغانستان عاجز شده است. ‌

نشست‌های امنیتی درباره افغانستان معمولا بدون حضور نمایندگان طالبان برگزار می‌شوند. هیچ کشوری در جهان تاکنون طالبان را به عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت نشناخته است و با توجه به رویکردهای این گروه در قبال حقوق بشر به خصوص حقوق زنان، احتمال اینکه به این زودی‌ها حتی نزد کشور منطقه به رسمیت شناخته شوند، بسیار اندک است.