محسن رضایی: از این پس دلارهای نفتی به تمام بانک‌ها فروخته می‌شود

معاون اقتصادی رئیسی ارز ترجیحی را «محاسبه اشتباه» دولت قبل خواند

معاون اقتصادی دولت ارز ترجیحی را عامل «کاهش منابع»، «فساد اقتصادی» و «ترویج قاچاق» دانست - تسنیم

محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت سیزدهم، از ممنوع شدن فروش دلارهای نفتی به بانک مرکزی خبر داد و گفت که از این پس دلارهای نفتی به تمامی بانک‌ها فروخته می‌‎شود. او در جریان سفر به استان خوزستان، از برنامه اقتصادی دولت رئیسی دفاع کرد و مدعی شد که ایران پس از ۳۰۰ سال «امنیت» و «اقتدار لازم» را پیدا کرده است.

نزدیک به یک سال از شروع به کار دولت سیزدهم می‌گذرد اما با وجود وعده‌هایی که رئیسی برای حل مشکلات اقتصادی مردم داد، در این مدت نه تنها نرخ تورم کاهش نیافت که قیمت کالاهای اساسی نیز انفجاری بالا رفت.

مقام‌های دولت رئیسی نیز به روال همیشگی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، در تلاش‌اند تقصیر مشکلات اقتصادی را به گردن دولت‌های قبل بیندازند. محسن رضایی هم در جمع امام‌جمعه‌های استان خوزستان، همین رویه را تکرار کرد و دولت‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران را به «جهل» در فروش دلارهای نفتی و «ناتوانی» در کسری بودجه متهم کرد.

به گزارش وب‌سایت تابناک، رضایی مدعی شد که پس از ۵۰ سال، از این پس قرار است دلارهای نفتی به تمام بانک‌ها فروخته شوند. رضایی در ادامه با دفاع تمام‌قد از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی گفت که دولت سیزدهم به دنبال تحول است و به دستور رئیس‌جمهوری، چندین اندیشکده برای «تدوین و سند تحول کشور» بسیج شده‌اند.

دبیر سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه، دولت روحانی را متهم کرد که ۵۰۰ هزار میلیارد ریال تنخواه از بانک مرکزی گرفته و آن را بدون پشتوانه وارد بازار کرده و این اقدام در کشور، مشکل نقدینگی به وجود آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن رضایی بدون اشاره به مشکلاتی که حذف ارز ترجیحی برای زندگی مردم ایجاد کرده است، آن را «محاسبه اشتباه» دولت قبل خواند و گفت: «باید با مردم صحبت شود که دولت برنامه دارد و به دنبال این است که با تحول در اقتصاد کشور، معیشت مردم را درست کند.»

معاون اقتصادی دولت ارز ترجیحی را عامل «کاهش منابع»، «فساد اقتصادی» و «ترویج قاچاق» دانست و مدعی شد: «طبق محاسبه انجام‌شده، پرداخت چهار میلیون ریال به طبقات پایین جامعه و سه میلیون ریال به طبقات بالا در زندگی مردم تعادل ایجاد خواهد کرد.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌های میدانی اثبات می‌کند یارانه ۳۰۰ هزارتومانی دولت برای خرید دو یا سه قلم کالای اساسی مثل مرغ و تخم‌مرغ هم کافی نیست.

با وجود افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱، محسن رضایی با دفاع از طرحی که دولت آن را «جراحی اقتصادی» نامید، گفت: «این طرح آن‌قدر منطقی است که مشکلات فعلی را مرتفع خواهد کرد.»

در حالی‌ که ناظران تاکید می‌کنند بیشتر مشکلات اقتصادی مردم ایران در رویکردها و فرمان‌های لجوجانه علی خامنه‌ای ریشه دارد، محسن رضایی مدعی است که رهبر جمهوری اسلامی ایران در ۲۶ سال گذشته خواستار «تحول در بخش‌های مختلف» بوده اما تاکنون در این زمینه، اقدام موثری انجام نشده است.

فرمانده سابق سپاه پاسداران در ادامه ادعای برقراری «امنیت»، «اقتدار» و «استقلال» در ایران پس از ۳۰۰ سال را مطرح کرد و گفت: «انباشتگی و تراکم مشکلات در مسئله اقتصادی و فرهنگی روزبه‌روز اوضاع کشور را بیشتر با خطر مواجه کرده است. به همین دلیل باید در کشور تحول و انقلاب ایجاد شود.»

محسن رضایی بدون اشاره به جزئیات برنامه دولت برای حل مشکلات کشاورزان خوزستانی، گفت که تا سه سال آینده، تولید کشاورزی در این استان سه برابر می‌شود.

او درباره چگونگی حل بحران آب در خوزستان توضیحی نداد و فقط گفت: «باید طرحی ارائه شود تا برای افزایش سهم آب به استان تغییراتی ایجاد شود؛ شرکت‌های پتروشیمی و فولاد که آب زیادی مصرف می‌کنند می‌توانند برای صنایع خود از آب دریا استفاده کنند.»

معاون اقتصادی دولت در ادامه، اختلاف‌های بین‌‌استانی سر آب را نیز تلویحا تایید کرد و گفت: «باید مسئله آب در کشور را در قالب یک پروژه بزرگ حل کرد.» او درباره اینکه این پروژه در چه زمانی و به دست چه کسانی طراحی و اجرا می‌شود، توضیح بیشتری نداد؛ در صورتی‌ که در زمان حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مدعی شده بود که برای حل مشکلات اقتصادی، بحران آب و اختلاف‌های قومی در ایران طرح و برنامه آماده کرده است.

بیشتر از اقتصاد