ریزش ساختمان متروپل آبادان؛ چندین کشته، زخمی و گرفتار زیر آوار

مالک و پیمانکار این مجتمع ۱۰ طبقه بازداشت شدند

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، روز دوشنبه، دوم خرداد، بخش‌‌هایی از مجتمع ۱۰ طبقه متروپل واقع در خیابان امیری شهر آبادان فرو ریخت.

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از افزایش تعداد قربانیان حادثه ریزش ساختمان در آبادان خبر داد. به گفته ولی پور دست‌کم ۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند که ۵ نفر در محل حادثه و یک نفر هم در بیمارستان بوده است.

در همین حال گفته می‌شود که احتمالا حدود ۸۰ نفر زیر آوار گیر افتاده‌اند و احتمال افزایش تعداد جان‌باختگان و مصدومان وجود دارد زیرا به گفته مدیر عملیاتی سازمان آتش‌نشانی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در ساختمان حضور داشتند.

 مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر نیز در تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی به این حادثه گفت: «ساختمان دوم مجاور هم شرایط ناپایداری دارد و احتمال ریزش وجود دارد بنابراین عملیات امدادرسانی به سختی در حال انجام است.»

ساختمان تجاری و اداری متروپل در مرکزی‌ترین و پررفت‌وآمدترین خیابان آبادان قرار دارد. بخش‌‌هایی از این مجتمع ۱۰ طبقه واقع در خیابان امیری حدود ساعت ۱۲.۳۰ روز دوشنبه، دوم خرداد، فرو ریخت.

کار ساخت این برج‌های دوقلو که در مراحل پایانی قرار داشت، بنا به دلایل فنی متوقف شده بود. هنوز علت مشخصی برای ریزش این ساختمان ذکر نشده اما فرماندار آبادان با حضور در محل حادثه گفت که علت فروریختن ساختمان متروپل در دست بررسی است. همچنین با دستور دادستان ویژه آبادان پیمانکار و مالک ساختمان بازداشت شدند.

شاهزاده رضا پهلوی روز دوشنبه با انتشار توییتی، ریزش ساختمان متروپل در آبادان را «نمایانگر عمق فساد و بی‌کفایتی جمهوری اسلامی دانست.»
شاهزاده رضا پهلوی در ادامه ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان این حادثه نوشت: «آبادان، زمانی نماد آبادانی کشورمان بود و اینک ۴۴سال پس از جنایت سینمارکس، نماد ستم‌هایی‌ست که این تبهکاران انیرانی بر سر ایران و ایرانی آوار کرده‌اند.»

بر اساس برخی فیلم‌های منتشر شده از محل وقوع این حادثه، حسین حمیدپور شهردار آبادان با اعتراض شدید مردم مواجه شد و حتی مورد ضرب و شتم آنها قرار گرفت. در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود که او با وجود هشدارهای قبلی نسبت به ایرادهای فنی این ساختمان، مجوز ساخت برج دوقلوی متروپل را صادر کرده بود. 

سعید حافظی، خبرنگار حوزه خوزستان و سردبیر رادیو گوشه‌کنار در توییتی در این زمینه نوشت: «اسناد نشست برج‌ها را پیش از تکمیل ساختمان منتشر کردم اما حاصل فساد غلامرضا شریعتی، سازمان منطقه آزاد و سایرین امروز سینمارکس دیگری ساخت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با انتشار ویدیویی که در آن نامناسب بودن وضعیت ساخت این برج را نشان می‌داد و می‌گفت «سازه این ساختمان به قدری سست است که حداقل دو طبقه از این ساختمان می‌ریزد و این ساختمان حتی به افتتاح هم نخواهد رسید»، توییت کرد: «حجم فساد در منطقه آزاد چنان زیاد بود که هیچکس نتوانست از رشوه‌های حسین عبدالباقی بگذرد و همه مسئولان سند مرگ مردم در برج دوقلوی متروپل را امضا کردند.»

حسین عبدالباقی، مدیرعامل هلدینگ عبدالباقی روز سی‌ام اردیبهشت سال گذشته در گفتگو با خبرآنلاین درباره «مگا پروژه متروپل» شامل دو برج ۱۰ طبقه که به وسیله دو پل شیشه‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند، گفته بود که «این برج با بالاترین استانداردها و با کیفیت‌ترین مواد ساخته می‌شود.»

او با اشاره برج شماره دو در دست احداث متروپل ادعا کرده بود: «فاز نخست این سازه عظیم با زیربنای بیش از ۴۵ هزار مترمربع تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. سازه بتنی متروپل با شمع‌کوبی‌های ۲۷ متری و به طور کامل ضدزلزله خواهد بود.»