درخواست همسر جلالی از اتحادیه اروپا: نگذارید یک بی‌گناه کشته شود

فرهاد میثمی، فعال سیاسی و مدنی زندانی در ایران که در اعتراض به احتمال اجرای حکم احمدرضا جلالی دست به اعتصاب غذا زده، درپی وخامت حالش به بیمارستانی خارج از زندان اعزام شد

احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی - سوئدی، برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران رفت و دستگیر شد- کمیته حقوق بشر ایران

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی-سوئدی زندانی در ایران، روز شنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه، از اتحادیه اروپا خواست که آزادی همسرش را تضمین کنند.

او در بخشی از مصاحبه با شبکه ZDF آلمان گفت: «امیدوارم اتحادیه اروپا بتواند قاطعانه عمل کند و احمدرضا را به خانه بازگرداند. اتحادیه اروپا نباید اجازه دهد یک شخص بی‌گناه به این شیوه غیرانسانی کشته شود.»

احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی، اردیبهشت ۱۳۹۵ با دعوت رسمی دانشگاه تهران، برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران رفت و دستگیر شد. دادگاه انقلاب تهران این پزشک ایرانی‌تبار را به اتهام «فساد فی‌الارض و جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم کرد. این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است.

هم‌زمان با برگزاری آخرین جلسه دادگاه حمید نوری در سوئد، خبرگزاری ایسنا به نقل از منابع آگاه خبر داد که حکم اعدام احمدرضا جلالی در دستور کار قرار گرفته است و تا پایان اردیبهشت اجرا می‌شود، اما حالا به گفته همسر او، قوه قضاییه در حال بررسی تعویق این حکم است. تهدید برای اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی هم‌زمان با محاکمه حمید نوری در سوئد به اتهام مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷، در حالی است که پیش‌ازاین نیز سازمان‌های حقوق بشری و فعالان مدنی بارها هشدار داده‌ بودند که جمهوری اسلامی ایران از زندانیان دو تابعیتی برای فشار بر جامعه جهانی، تسویه‌حساب و پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بااین‌حال، ویدا مهران‌نیا، همسر جلالی در گفت‌وگویی در این زمینه اعلام کرد که تمایل ندارد همسر بی‌گناهش با فردی همچون حمید نوری مبادله شود. دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، هفته گذشته از تهران خواسته بود که اجرای حکم این محقق موسسه پزشکی کارولینسکا را به حالت تعلیق درآورد و خواهان لغو حکم او شد.

محمدحسین ساکت، وکیل احمدرضا جلالی، نیز ۳۱ اردیبهشت‌ در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه، خواستار اعمال ماده‌ ۴۷۷ و ارجاع پرونده‌ او به یکی از شعب دیوان عالی کشور شد. او در این نامه سرگشاده نوشت: «تا آنجا که به نام وکیل مدافع آقای جلالی، پس از اصدار دادنامه‌ قطعی، تجویز خواندن و دیدن برگ‌های پرونده‌اش را یافته‌ام و در اعاده‌های دادرسی پیشین با سند و دلیل نشان داده‌ام، به برچسب واهی افساد فی‌الارض از طریق جاسوسی به موکل، پاسخ داده‌ام. دریغا که سودی نبخشید و موکل از این اتهام سنگین نرهید!»

او در بخش دیگری از این نامه اتهام‌هایی مانند نقش او در تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را تکذیب و همچنین اشاره کرد: «تحقق یافتن عناصر مادی و معنوی جرم جاسوسی، توصیف شده در ماده‌ ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، مستلزم اقدام فیزیکی و عملی است که در مورد موکل هیچ‌گاه رخ نداده است. برابر موازین مسلم فقهی، بر فرض اثبات قضایی ارتکاب بزه جاسوسی از سوی موکل، باز هم کیفر آن اعدام نیست.»

اخیرا انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام، نیز در جریان سفرش به تهران تلاش کرد تا مقدمات آزادی جلالی را فراهم کند. او در این زمینه در حساب توییتر خود نوشت: «در تهران لزوم توقف اعدام احمدرضا جلالی را مطرح کردم و خواستار آزادی او به دلایل بشردوستانه شدم.»

فرهاد میثمی، از فعالان سیاسی و مدنی زندانی در ایران که از روز شنبه ۱۷ اردیبهشت در اعتراض به احتمال اجرای حکم احمدرضا جلالی دست به اعتصاب غذا زد، همچنان به اعتصاب خود پایان نداده است.

ویدا مهران نیا، همسر احمدرضا جلالی، طی یادداشتی از فرهاد میثمی درخواست کرد که به اعتصاب غذای خود پایان دهد و اعلام کرد که او و فرزندانش به‌هیچ‌وجه راضی نیستند که «کوچک‌ترین آسیب و رنجشی بر وجود مبارزان بزرگی همچون دکتر میثمی ایجاد شود، زیرا سلامت امثال دکتر میثمی و تداوم‌ فعالیت‌های حقوق بشری ایشان در نجات هزاران فرد بی‌گناه و مظلوم ضروری و لازم است».

با این‌ حال، فرهاد میثمی همچنان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و بر اساس برخی گزارش‌ها به دلیل وخامت وضعیت جسمانی قرار است به بیمارستانی خارج از زندان اعزام شود. رضا خندان، فعال مدنی، روز گذشته (شنبه ۳۱ اردیبهشت) با اعلام خبر وخامت حال فرهاد میثمی در توییتی نوشت که «او در حال اعزام به بیمارستانی خارج از زندان است»، اما به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.