روسیه عرضه گاز به فنلاند را متوقف کرد

مسکو پیش‌تر صادرات برق به فنلاند را نیز متوقف کرده بود

به جز مسئله ناتو، اقدام روسیه برای قطع گاز فنلاند به عنوان پاسخی به امتناع هلسینکی از پرداخت هزینه گاز به روبل است- AFP

در پی تلاش فنلاند برای پیوستن به ائتلاف دفاعی ناتو و افزایش تنش‌ها بین هلسینکی و مسکو، شرکت گازپروم روسیه روز شنبه صادرات گاز به فنلاند را متوقف کرد.

شرکت گاز نوردیک گازوم (Gasum) تایید کرد که روسیه عرضه گاز به فنلاند، همسایه خود را متوقف کرده است و این شرکت طی ماه‌های آینده از منابع دیگر گاز طبیعی نیاز مشتریان خود را تامین خواهد کرد. یکی از جایگزین‌ها خط لوله‌ای است که بین فنلاند و استونی کشیده شده است.

به جز مسئله ناتو، اقدام روسیه برای قطع ارسال گاز به فنلاند به‌عنوان پاسخی به امتناع هلسینکی از پرداخت هزینه گاز به روبل است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از کشورهایی که آن‌ها را «متخاصم» خواند، درخواست کرد با برنامه‌ای موافقت کنند که به موجب آن، پول واردات گاز از روسیه را به روبل پرداخت کنند. در خواستی که لهستان، بلغارستان و فنلاند در همان ابتدا آن را رد کردند.

معمولا اعمال هرگونه تغییر در چنین قراردادی بین دو کشور مستلزم مدت‌ها مذاکره است و احتمالا کشور مشتری نمی‌پذیرد بدون انگیزه‌ و مشوق‌های چشمگیر در معرض روبل بی‌ثبات روسیه قرار گیرد، اما کرملین اصرار دارد که تغییر شرایط فعلی قرارداد ضروری است؛ زیرا تحریم‌های غربی ذخایر ارزی‌اش را مسدود کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، روز پنجشنبه هلسینکی با درخواست پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو خشم دولت روسیه را برانگیخت و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هشدار داد که این اقدام یک «اشتباه» است.

روسیه در پایان هفته گذشته تحویل برق به فنلاند را متوقف کرده بود، زیرا روابط بین دو کشور در بحبوحه نشانه‌هایی که حاکی از عضویت فنلاند در ناتو در واکنش به حمله پوتین به اوکراین بود، تیره شده است. این کشور ۱۰ درصد برق مورد نیازش را از روسیه وارد می‌کند.

اپراتور شبکه برق فنلاند (Fingrid) گفت که جایگزینی واردات برق از روسیه دشوار نخواهد بود.

 این شرکت اعلام کرد: «فقدان واردات برق از روسیه با واردات بیشتر برق از سوئد و با تولید برق بیشتر در فنلاند جبران خواهد شد».

 فنلاند همچنین به واردات زغال سنگ و نفت از روسیه پایان داده است.

پس از این اقدام، سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، با پوتین تماس گرفت تا در مورد برنامه‌های کشورش برای پیوستن به ناتو گفت‌و‌گو کند.

در گزارشی که دفتر رئیس‌جمهوری فنلاند منتشر کرد، آمده است: «نینیستو به پوتین گفت که خواسته‌های روسیه در اواخر سال ۲۰۲۱ با هدف جلوگیری از پیوستن کشورها به ناتو و تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، وضعیت امنیتی فنلاند را تغییر داده است.»

اروپا مقدار زیادی گاز طبیعی از روسیه وارد می‌کند، اما تنش اخیر موجب شد بسیاری از کشورها برای تامین نیازهای خود به دنبال یافتن منابع دیگری باشند.

بیشتر از جهان