تقریبا ۶۰ میلیون نفر در سراسر دنیا آواره شده‌اند

میلیون‌ها نفر به دلیل درگیری یا بلایای طبیعی مجبور شده‌اند در جای دیگری از کشورشان زندگی کنند

بیش از نیمی از آوارگان داخلی اکنون زیر ۲۵ سال سن دارند؛ در حالی که ۲۵.۵ میلیون نفر از این گروه زیر ۱۸ سال‌اند - Daniel MIHAILESCU / AFP

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد تعداد افرادی که داخل مرزهای کشور خودشان آواره شده‌اند، تا پایان سال ۲۰۲۱، به بالاترین حد رسیده است.

بر اساس داده‌هایی که مرکز نظارت بر جابه‌جایی داخلی «آی‌دی‌ام‌سی» (IDMC) جمع‌آوری کرد، تا آخر دسامبر سال گذشته، در مجموع ۵۹.۱ میلیون نفر در نتیجه خشونت یا بلایای طبیعی به ترک خانه‌های خود و زندگی در جای دیگری از کشورشان مجبور شده‌اند.

این رقم از تعداد ۵۵ میلیون آواره داخلی که سال پیش از آن در پیمایش آی‌دی‌ام‌سی ثبت شد، بالاتر بود. به گفته مرکز نظارت بر جابه‌جایی داخلی، این افزایش عمدتا به دلیل تعداد زیاد آوارگان داخلی در افغانستان، بورکینوفاسو، اتیوپی و یمن است.

بیش از نیمی از آوارگان داخلی اکنون زیر ۲۵ سال سن دارند؛ در حالی که ۲۵.۵ میلیون نفر از این گروه زیر ۱۸ سال‌اند و این درباره اثرات ناپایداری جهانی بر نسل‌های جوان‌تر پرسش‌های مهمی را به میان می‌آورد.

از میان تمام آوارگی‌های داخلی در اثر درگیری و خشونت در سال گذشته، ۸۰ درصد آن‌ها در جنوب صحرای آفریقا و در نتیجه جنگ در مناطقی از جمله جمهوری آفریقای مرکزی، اتیوپی و سومالی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین چهار جابه‌جایی از هر پنج جابه‌جایی ناشی از بلایای طبیعی در سال ۲۰۲۱، در آسیا و اقیانوسیه اتفاق افتاد که چین، فیلیپین و هند بیشترین آسیب را متحمل شدند.

یان ایگلند، دبیر کل شورای پناهندگان نروژ، شورایی که آی‌دی‌ام‌سی را ۲۴ سال پیش پایه‌گذاری کرد تا آوارگان داخلی را ثبت کند، چون در غیر این صورت «نادیده» می‌ماندند، در تفسیر این گزارش گفت که این یافته‌ها نشان می‌دهند دنیا در وضعیت بیمارگونه‌ای است.

او گفت: «دنیا دارد از هم می‌پاشد؛ کشورهای بسیار زیادی در حال فروپاشی‌اند. همان‌طور که در اینجا مستند کردیم، سال ۲۰۲۱ سال بسیار تاریکی بود و ۲۰۲۲ دارد ثابت می‌کند که حتی از آن هم بدتر خواهد بود.» او همچنین افزود که جنگ در اوکراین به رکورد جدیدی در سال جاری منجر خواهد شد.

او اضافه کرد: «این یک کیفرخواست لعنتی از ناتوانی دنیا در جلوگیری از کشمکش و حل اختلاف است.»

۵۳.۲ میلیون نفر پس از فرار از درگیری و خشونت در داخل کشورشان تا آخر سال ۲۰۲۱  آواره شده‌اند.

این افزایش به طور عمده به دلیل رشد تعداد آوارگان داخلی کشورها #IDPs در افغانستان #Afghanistan بورکینوفاسو #BurkinaFaso  اتیوپی #Ethiopia و یمن #Yemen است.

برای اطلاعات بیشتر مراجعه شود به:

- مرکز نظارت بر جابه‌جایی داخلی (@IDMC_Geneva) ۱۹ مه ۲۰۲۲

ایگلند همچنین از اینکه بعضی از کشورها بیشترین بودجه کمکی خود را برای کمک به آوارگان اوکراینی صرف می‌کنند و به این ترتیب پول کمتری برای بقیه دنیا باقی خواهد ماند، ابراز نگرانی کرد.

سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که در فاصله شروع تهاجم ولادیمیر پوتین در روز ۲۴ فوریه  تا ۵ مه، بیش از شش میلیون نفر اوکراین را ترک کرده باشند و این در حالی است که ۷.۷ میلیون نفر دیگر در داخل این کشور آواره‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان