ورود پناهجویان افغان و سوری به بلغارستان چهار برابر سال گذشته است

بیشتر این پناهجویان از صربستان به بلغارستان وارد شده‌اند

کاهش نیروی مرزی بلغارستان در مرز با صربستان، باعث شده است ورود پناهجویان به این کشور بیشتر شود- ANGELOS TZORTZINIS / AFP

ورود پناهجویان افغان و سوری به بلغارستان در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲، چهار برابر زمان مشابه در سال ۲۰۲۱ است. بر اساس آمار وزارت کشور بلغارستان، در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲، تعداد کل پناهجویانی که به شکل غیر قانونی به این کشور وارد و بازدشت شده‌اند، سه هزار و ۶۶۳ نفر است؛ در حالی که در زمان مشابه در سال گذشته، ۸۸۸ نفر پناهجوی غیرقانونی به بلغارستان وارد شده بودند. بیشتر این پناهجویان شهروندان افغانستان و سوریه‌اند. البته برخی از شهروندان ایران، مراکش، ترکیه و عراق نیز در میان آن‌ها هستند.

رسانه بلغارستانی «نونیک» (Dnevnik)، روز جمعه، ۱۰ اردیبهشت، به نقل از اداره مهاجرت بلغارستان گزارش داد که بیشتر این پناهجویان با عبور از مرز صربستان، به بلغارستان وارد می‌شوند. وزارت کشور بلغارستان در حال بررسی دلایل افزایش تعداد پناهجویان، به ویژه پناهجویان افغان و سوری است. به نوشته نونیک، انتقال بخش عمده‌ای از نیروهای مرزبانی بلغارستان از مرز صربستان به شمال این کشور در مرز با رومانی، به افزایش ورود پناهجویان منجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چند ماه گذشته و پس از شدت گرفتن موج مهاجرت، دولت‌های رومانی، لهستان، صربستان و یونان به بدرفتاری با پناهجویان متهم شدند. نیروهای امنیتی این کشورها پناهجویانی را که قصد دارند به اروپا بروند بازداشت می‌کنند و در بیشتر موارد، این پناهجویان به صورت گروهی اخراج می‌شوند.

پس از سلطه طالبان بر افغانستان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، هزاران خانواده افغان از راه‌های مختلف برای خروج از افغانستان اقدام کردند. از تعداد کسانی که در هشت ماه گذشته افغانستان را ترک کردند، آمار دقیقی وجود ندارد، اما بیشتر این افراد به کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه پناه برده‌اند.

در روند تخلیه نیروهای خارجی از افغانستان، حدود ۱۳۰ هزار نفر با هواپیماهای نظامی از افغانستان خارج شدند، اما هزاران نفر دیگر که جانشان در حکومت طالبان در خطر بود، همچنان در افغانستان باقی ماندند. بسیاری از این افراد که گذرنامه نداشتند، از طریق راه‌های زمینی و به شکل غیرقانونی به ایران یا پاکستان رفتند. شماری هم توانستند از ایران به ترکیه بروند، اما بیشتر پناهجویان در ایران و پاکستان گیر کرده‌اند.

در حالی که به دلیل افزایش فقر، بیکاری و همچنین اقدام‌های انتقام‌جویانه طالبان، مهاجرت افغان‌ها همچنان در حال افزایش است، ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، روز جمعه، در پیامی که به مناسبت عید سعید فطر صادر کرد، از افغان‌های ساکن کشورهای خارجی خواست به کشورشان بازگردند. او ادعا کرد که با سلطه طالبان، امنیت در سراسر افغانستان تامین شده است و طالبان از کسی انتقام نمی‌گیرد.