سعید مدنی بازداشت شد

اتهام سعید مدنی «ارتباط مشکوک خارجی و اقدامات ضد امنیتی» اعلام شده است

سپاه پاسداران دی ماه سال ۱۴۰۰ مانع از خروج سعید مدنی از ایران شدـ انصاف‌نیوز

خبرگزاری مهر از بازداشت سعید مدنی، جامعه‌شناس و پژوهشگر علوم اجتماعی خبر داد.

این خبرگزاری روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت نوشت مدنی به اتهام «ارتباط مشکوک خارجی و اقدامات ضد امنیتی» بازداشت شده است.

«ملاقات با عناصر مشکوک بیگانه» و «انتقال منویات و خطوط عملیاتی آنها به برخی عناصر سابقه دار داخل کشور» از دیگر اتهامات این جامعه‌شناس اعلام شده است.

سعید مدنی دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز به دعوت دانشگاه «ییل» آمریکا برای گذراندن فرصتی مطالعاتی عازم این کشور بود که سازمان اطلاعات سپاه مانع از خروج او از کشور شد.

او در آن زمان به این اقدام ماموران اطلاعاتی اعتراض کرد و در نامه‌ای خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه این ممنوعیت را در تعارض با قوانین ایران توصیف کرد.

این جامعه شناس در نامه خود نوشت دو روز قبل از پرواز نیز ماموران وزارت اطلاعات او را بازجویی و گفته بودند برای خروج از کشور مشکلی ندارد.

در آن زمان نیز مقصود فراست‌خواه، سعید معیدفر، حسن محدثی و احمد بخارایی چهار جامعه شناس با صدور بیانیه‌ای تصمیم سازمان اطلاعات سپاه در جلوگیری از خروج مدنی را محکوم کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید مدنی پژوهش‌های بسیاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، خشونت علیه زنان، تن‌فروشی و کودک آزاری انجام داده است.

مدنی در سال‌های ۱۳۷۳، ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ هم به اتهام‌های سیاسی بازداشت و دادگاهی شده بود.

سعید مدنی از نزدیکان عزت‌الله سحابی و عضو شورای سردبیری ماهنامه «ایران فردا»، و چند سال سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «رفاه اجتماعی» بود.

او پس از اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ مدتی هم از تدریس در دانشگاه محروم شده بود.