گوگل در روسیه اعلام ورشکستگی کرد

خدمات رایگان مانند جست‌وجوی گوگل، یوتیوب و پلی‌استور همچنان در این کشور فعال خواهند بود، اما برنامه‌های پولی آن مثل یوتیوب پرمیوم دیگر نمی‌توانند به فعالیت ادامه بدهند

بعد از آن که مقام‌های روسیه حساب بانکی‌ گوگل را توقیف کردند، این شرکت در حال اعلام ورشکستگی است‌ـ TOLGA AKMEN / AFP

بعد از آن که مقام‌های روسیه حساب بانکی‌ گوگل را توقیف کردند، این شرکت در حال اعلام ورشکستگی است.

این توقیف به آن معنی است که این غول جست‌وجو قادر نیست حقوق کارکنان و فروشندگانش را بپردازد. خدمات رایگان [گوگل] در این کشور همچنان فعال خواهد بود.

یک سخنگوی گوگل به ایندیپندنت گفت: «مردم در روسیه برای دسترسی به اطلاعات با‌کیفیت به خدمات ما متکی‌اند و ما همچنان خدمات رایگانی مانند جست‌وجو، یوتیوب، جی‌میل، مپز [نقشه]، اندروید و پلی را در دسترس می‌گذاریم.»

رسانه‌های دولتی روسیه روز چهارشنبه گزارش دادند که گوگل ال‌ال‌سی، شعبه روسیه این شرکت فناوری، اطلاعیه‌‌ای به یک مرکز ثبت ملی به نام فدرسورس ارسال کرده است مبنی بر اینکه در نظر دارد اعلام ورشکستگی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، رابطه بین گوگل و این کشور ملتهب بوده است.

گوگل دسترسی مشتریان روسی به خدمات پولی پلی‌استور یا یوتیوب‌ــ مانند یوتیوب پرمیوم‌ــ را متوقف کرده بود، هرچند برنامه‌های رایگان موجود در فروشگاهش همچنان در دسترس قرار خواهد داشت. در مقابل، توسعه‌دهندگان روسی به ساخت جایگزینی برای اپ استور به نام «نش‌استور» که به معنای فروشگاه ما است، روی آوردند.  

این فروشگاه جدید با سیستم اندروید کار می‌کند و با کارت‌های بانکی روسی ویژه پرداخت غیرلمسی سازگار است‌ــ امکانی مانند گوگل پی نیز در پی تحریم‌ها از دسترس خارج شد.

این شرکت در بیانیه‌ای مطبوعاتی خبر داد که اعلام ورشکستگی کرده است، زیرا «اقدام مقام‌های روسی به توقیف حساب بانکی گوگل روسیه باعث شده است که دفتر ما در روسیه نتواند استخدام و پرداخت حقوق کارکنان مستقر در روسیه، پرداخت به تامین‌کنندگان و فروشندگان و انجام سایر تعهدهای مالی را پشتیبانی کند.»

فدرسورس پیش‌تر گفته بود که گوگل از ۲۲ مارس پیش‌بینی کرده بود که به دلیل «نبود امکان انجام تعهدهای مالی» اعلام ورشکستگی خواهد کرد.

پیش‌تر، گوگل به‌دلیل حذف نکردن محتوای ممنوعه از یوتیوب ۴۱ هزار دلار در روسیه جریمه شد، همچنین برای سایت شبکه اجتماعی توییتر به دلیل حذف نکردن محتوای ممنوعه شامل دستور ساخت کوکتل مولوتوف نیز حکم جریمه مشابهی صادر شد.

همچنین روسیه در اوایل ماه جاری، گوگل را به دلیل حذف نکردن آنچه دادگاه روسیه اطلاعات «جعلی» درباره تهاجم روسیه به اوکراین نامید، اقدام جنگی که دولت روسیه آن را عملیات نظامی ویژه می‌نامد، ۱۱ میلیون روبل (۱۳۷ هزار و ۷۶۳ دلار) جریمه کرد.

گزارش‌های بیشتر در اسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان