ادامه درگیری‌ها در پنجشیر و اندراب؛ در دو هفته اخیر، ۴۱ غیرنظامی کشته شده‌اند

طالبان در دو هفته گذشته ۴۱ غیرنظامی را در پنجشیر،اندراب و تخار به قتل رساندند

 در هنگام حمله‌های طالبان به بخش‌هایی از شهرستان دره و آبشار، ده‌ها نفر از ساکنان پنجشیر بازداشت و در کانتینرها زندانی شدند- SHAH MARAI / AFP

درگیری‌ در بخش‌هایی از پنجشیر و اندراب میان نیروهای جبهه مقاومت ملی و طالبان، با گذشت دو هفته همچنان ادامه دارد. بر اساس آمارهایی که ایندیپندنت فارسی از ساکنان این مناطق گردآوری کرده است، در دو هفته گذشته و در جریان درگیری‌ها، ۴۱ غیرنظامی در شهرستان‌های مختلف استان‌های پنجشیر، بغلان و تخار، به دست طالبان کشته شده‌اند.

در تازه‌‎ترین مورد از درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی، روز پنج‎شنبه، ۱۷ عضو طالبان در شهرستان خنج، استان پنجشیر کشته شدند. صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی به ایندیپندنت فارسی گفت طالبان روز پنجشنبه نیروهای زیادی به منطقه خنج، پنجشیر فرستادند که در جریان درگیری میان این نیروها و جبهه مقاومت ملی، ۱۷ عضو طالبان کشته شدند. احمدی افزود که این درگیری در منطقه «چوبک»، خنج رخ داد و در جریان آن، خودروهای طالبان از کار افتادند.

با این حال، بر اساس آمارهایی که ایندیپندنت فارسی از ساکنان پنجشیر، بغلان و تخار گردآوری کرده است، ۴۱ غیرنظامی که هیچ دخالتی در فعالیت‌های نظامی نداشتند، در دو هفته اخیر و در جریان درگیری‌ها، به دست طالبان کشته شده‌اند. بیشتر این قربانیان از ساکنان استان پنجشیر بوده‌اند. طالبان در این منطقه ۱۹ غیرنظامی که دانش‌آموز و کشاورز بودند را بازداشت کردند و سپس به قتل رساندند. خانواده‌های قربانیان می‌گویند پس‌ از آن که طالبان شانزدهم اردیبهشت‌ بعد از نماز جمعه به شهرستان دره، استان پنجشیر حمله کردند، شماری از جوانان و کهنسالان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و به همین دلیل نیروهای جبهه مقاومت ملی با آنان درگیر شدند. طالبان پس از این درگیری‌ها، برای انتقام‌جویی به بازداشت و کشتار غیرنظامیان اقدام کردند.

احمد «نام مستعار» که از ساکنان شهرستان دره است به ایندیپندینت فارسی گفت طالبان یکشنبه‌ شب ۱۷ اردیبهشت، پدر و همسر عمه‌اش را از خانه بیرون بردند و با شلیک گلوله به قتل رساندند و ساعت، پول و تلفن‌هایشان را نیز دزدیدند. افراد طالبان سپس به روستای خواجه رفتند و در منطقه «پل سنجنو» به پسردایی‌اش شلیک کردند. احمد گفت سپس طالبان به منطقه «کوک زار» می‌روند و در آنجا به پسر‌دایی پدرش که مرد کهنسالی بود، شلیک و او را برهنه می‌کنند. او افزود که طالبان یک جوان را کشتند و جسدش را از کوه پایین انداختند.

به گفته ساکنان پنجشیر، طالبان، سعدالدین را که آموزگار بود ۱۷ اردیبهشت‌ در کنار جاده در شهرستان دره با شلیک گلوله کشتند و  گل زمان را که یک کشاورز بود ۱۸ اردیبهشت، بازداشت و سپس گلوله‌باران کردند. سمیع خان و زمان‌الدین که کشاورز بودند و فکر می‌کردند طالبان به آن‌ها کاری ندارند نیز روز نوزدهم اردیبهشت ‌با شلیک گلوله کشته شدند. ساکنان شهرستان دره پنجشیر می‌گویند که طالبان، گل حیدر را که دانش‌آموز بود و برای آبیاری زمین‌ از خانه بیرون رفته بود را کشتند. میرزا جان، دانش‌آموز دیگری است که روز ۱۷ اردیبهشت‌ کشته و جسدش در کنار جاده رها شد. رفیع، دانش‌آموز دیگری در این منطقه است که در نزدیکی خانه‌اش به او شلیک شد. 

داد‌خدا که از مجاهدین پیشین بود و حدود ۲۰ سال مشغول کاسبی در شهرستان آبشار بود نیز بازداشت و سپس جسدش در نزدیکی خانه خواهرش پیدا شد. عبید و خانواده‌اش که از ترس طالبان به کوه‌ها فرار کرده بودند، هنگامی که طالبان اعلام کردند با غیرنظامیان کاری ندارند، به خانه بازگشتند و کشته شدند. نزدیکان قربانیان می‌گویند که گل محمدخان و سید کریم نیز که از ترس طالبان به کوه فرار می‌کردند، در مسیر به دام طالبان افتادند و کشته شدند. هدایت‌الله در روستای «شالکچه» شهرستان پریان هنگامی که با برادرش، نور رحیم ‌مشغول کشاورزی بودند، کشته شد و نور رحیم که به‌شدت زخمی شده بود، چند روز بعد جان باخت.

 در هنگام حمله‌های طالبان به بخش‌هایی از شهرستان دره و آبشار، ده‌ها نفر از ساکنان پنجشیر بازداشت و در کانتینرها زندانی شدند. شماری از این افراد به‌سختی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و زخمی شدند. بر اساس آمارهایی که مردم محلی ارائه کرده‌اند، طالبان ۱۲ غیرنظامی را در شهرستان‌های دره و آبشار زخمی کرده‌اند، این افراد نخست بازداشت و شکنجه شده‌اند و پس ‌از آن در اثر شلیک‌ گلوله زخمی شده‌اند. ساکنان شهرستان‌های دره و آبشار که زخمی شده‌اند عبارت‌اند از‌: ملا قلندر، عضو شورای ولایتی پنجشیر، میر غیاث(‌راننده)، محمد انور، خان آقا، شفیق، سلطان، محمدحسن، محمدامین و ضیا احمد که همگی کشاورز‌ند و دولت میر، کارمند پیشین دولت. نزدیکان محمد انور می‌گویند که طالبان نخست او را بازداشت و شکنجه کردند و سپس به او شلیک کردند و گلویش را بریدند.

هم‌زمان با درگیری‌ها در پنجشیر، اندراب نیز شاهد روزهای سختی بود. طالبان پس از درگیری با نیروهای جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی در اندراب‌‌، به قتل، بازداشت، گروگان‌گیری و حتی کوچ اجباری شماری ا‌ز خانواده‌ها در بخش‌های اندراب اقدام کردند. بر اساس آمارهایی که ایندیپندینت فارسی گردآوری کرده است، طالبان از اوایل اردیبهشت تاکنون ۱۲ غیرنظامی را بازداشت کرده‌اند و به قتل رسانده‌اند.

حسن، عبدالغنی، مجاهد و پاینده ۲۵ اردیبهشت در خانه‌هایشان در پل حصار اندراب بازداشت شدند و چهار روز بعد کشته شدند. محمد نعیم و ثنا‌الله ۲۱ اردیبهشت از خانه‌هایشان بیرون کشیده شدند و هدف شلیک گلوله قرار گرفتند، اما ثنا‌الله زنده مانده است. مدثر که ساکن اصلی تخار بود و در قاسان اندراب زندگی می‌کرد، در قاسان کشته شد و جسدش چند روز در میدان شهر باقی ماند، زیرا طالبان اجازه دفن جسد را نمی‌داد.

جاوید، محمد ذاکر، نورالله و عبدالهاشم نیز نیمه شب بیستم اردیبهشت از خانه‌هایشان در دره قاسان بیرون کشیده شدند و به قتل رسیدند. طالبان، گل رحمان را روز ۲۴ اردیبهشت در پل حصار اندراب بازداشت کردند و چهار روز بعد او را به گلوله بستند. تمامی این قربانیان غیرنظامی بودند و هیچ وابستگی به جبهه مقاومت نداشتند.

ساکنان اندراب، شمار غیرنظامیانی که طالبان در ۹ ماه گذشته، کشته‌اند را ده‌ها تن می‌دانند و می‌گویند که تاکنون آمار دقیقی گردآوری نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس آمارهایی که نیویورک‌تایمز دو ماه پیش منتشر کرد از میان ۵۰۰ نفری که در شش ماه نخست تسلط طالبان بر افغانستان کشته یا ناپدید شده‌اند‌، ۸۰ نفر از ساکنان اندراب بودند.

در دو هفته گذشته، تخار سومین استانی است که طالبان به بازداشت و قتل غیرنظامیان در آن اقدام کرده‌اند. ایندیپندینت فارسی توانست به اطلاعات تنها ۱۰ تن از این قربانیان دست یابد.

قاسم، حیات‌الله و عوض خان که کشاورز بودند ۲۷ اردیبهشت‌ در روستای خواجه غار، تخار هنگامی که مشغول کار در مزرعه بودند، هدف شلیک گلوله افراد طالبان قرار گرفتند. عظیم الله که یک کشاورز بود نیز ۲۰ اردیبهشت ‌در ورسج، تخار هدف شلیک گلوله قرار گرفت. د‌ر همین روز احمدشاه که یک غیرنظامی و برادر یک فرمانده نظامی پیشین بود در ورسج کشته شد. 

طالبان، جوانی که ۲۲ اردیبهشت‌ از ایران به افغانستان بازگشته بود را کشت. هنگامی که خانواده‌اش جسد او را کنار جاده پیدا کردند، سگ‌ها بخشی از بدنش را خورده بودند. او عضو خیزش‌های مردمی در حکومت پیشین بود.

طالبان، دین محمد را که نظامی پیشین بود ۲۱ اردیبهشت ‌در شهر تالقان مرکز استاد تخار به گلوله بستند. ساکنان تخار از قتل سه غیرنظامی در روستای ورسج، تخار گزارش داده‌اند.

طالبان در ۹ ماه گذشته که بر افغانستان تسلط یافته‌اند، ده‌ها نظامی و غیرنظامی را بازداشت، شکنجه و به قتل رسانده‌اند؛ اما تاکنون آمار دقیقی از این قتل‌ها و بازداشت‌ها در دست نیست.

پیش از این نیز نیویورک‌تایمز از قتل و ناپدید شدن ۵۰۰ نظامی و غیرنظامی خبر داد.

بسیاری از کشور‌ها از قتل، بازداشت و شکنجه نظامیان و غیرنظامیان درافغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. در تازه‌ترین مورد، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای حقوق بشر در افغانستان، اعلام کرد که گزارش‌های مستندی از جنایت‌های طالبان در پنجشیر، اندراب و تخار به دستش رسیده است. درحالی‌که گفته می‌شود ده‌ها تن از نظامیان پیشین و شماری از غیرنظامیان و حتی زنان در زندان‌های طالبان محبوس‌اند، اما طالبان قتل‌، بازداشت و شکنجه غیرنظامیان را نمی‌پذیرند.