تغییر مدل مو راهکار جدید معترضان هنگ‌ کنگی

استفاده تظاهرات‌کنندگان هنگ کنگی از مدل موی پوشاننده‌ صورت پس از ممنوعیت نقاب زدن

روش جدید معترضان هنگ کنگی برای پوشاندن چهره خود

twitter/cheriechancy

تظاهرات‌کنندگان در هنگ کنگ مدل موی جدیدی ابداع کرده‌اند که صورت‌شان را می‌پوشاند و با این کار ممنوعیت اخیر زدن نقاب به چهره را خنثی کرده‌اند.

روزنامه‌نگاری به نام «چری چان» ویدیوی آموزشی‌ای را در توییتر خود قرار داد که به بینندگان آموزش می‌داد چطور موها را دم اسبی ببندند تا با مدل مو تغییر چهره دهند و دیگر شناخته نشوند. 

روز یکشنبه ده‌ها هزار نفر با چهره‌هایی که زیر نقاب پنهان شده بود به خیابان‌های هنگ‌کنگ ریختند و خشمگینانه فریاد زدند: «نقاب زدن جرم نیست».

ممنوعیت نقاب زدن در تظاهرات به جای آنکه جلوی ناآرامی‌ها را بگیرد و آتش تظاهرات ضددولتی را خاموش کند، باعث شده عزم معترضان بیش از پیش جزم شود. این تظاهرات بیش از چهار ماه است این قطب تجارت جهانی را فلج کرده است.

بعضی معترضان آجر و کوکتل‌مولوتف به سوی پلیس پرتاب می‌کردند و عده‌ای نیز ایستگاه‌های مترو و بانک‌های مرتبط با چین را در شهر به هم ریختند. پلیس نیز از گاز اشک‌آور و باتوم علیه جمعیت معترض استفاده کرد.  

معترضان برای سرپیچی از قوانین اضطراری دوران استعمار یعنی قانون منع پوشاندن صورت که مقامات این کشور در روز جمعه وضع کردند، چهره‌های خود را پوشاندند.

پلیس طبق قوانین جدید، شمار زیادی از افراد را دستگیر کرد.

معترضان برای شکستن قانون منع پوشاندن صورت حداکثر به یک سال زندان محکوم می‌شوند.

مأموران پلیس مچ دست معترضان را با کابل به هم می‌بستند، و پیش از آن که آن‌ها را به اتوبوس انتقال بدهند، نقاب‌های‌شان را می‌کندند.

عده‌ای از معترضان را پس از آن که با اسپری فلفل و باتوم از پا درآمدند، در وضعیت جنینی بر زمین درازکش می‌کردند  و مچ دست‌های‌شان از پشت به هم می‌بستند.

لی، دانشجویی که نقابی آبی‌رنگ به چهره زده بود و در تظاهرات جزیره‌ی هنگ کنگ شرکت داشت، روز یک‌شنبه به رویترز گفت: «این قانونی که علیه پوشاندن چهره وضع شده فقط آتش خشم ما را شعله‌ورتر کرده و باعث شده مردم بیشتر به خیابان‌ها بیایند».

«ما از قانون جدید نمی‌ترسیم و به مبارزه ادامه خواهیم داد. برای عدالت می‌جنگیم. من صورتم را با نقاب می‌پوشانم تا به دولت بگویم از استبداد نمی‌ترسم».

کری لم تصویب قانون منع استفاده از نقاب برای معترضان هنگ کنگ را اعلام می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای اولین بار در این بحران، مردانی بر سقف یکی از سنگرهای ارتش چین در هنگ کنگ پرچمی زرد برافراشتند و به معترضان هشدار دادند که به خاطر هدف قرار دادن این سنگرها با نشان‌گر لیزری ممکن است آنان را دستگیر کنند.

ارتش آزادی‌بخش خلق از هنگام شروع این اعتراضات در سنگرهای خود مانده و کار مقابله با این اعتراضات گسترده را به نیروهای پلیس هنگ کنگ واگذار کرده است.

منتقدان نگران‌اند که مبادا کری لم رهبر هنگ کنگ از حکم قانون اضطراری استفاده کند، حکمی که دستش را برای هرگونه اقدامی که لازم بداند باز می‌گذارد تا بتواند راه را برای اقداماتی خشونت‌بارتر باز کند.

استعمارگران بریتانیایی این قانون را در سال ۱۹۲۲ وضع کردند تا بر تظاهرات دریانوردان فائق آیند و آخرین بار در سال ۱۹۶۷ برای خفه کردن ناآرامی‌ها از آن استفاده کرده‌اند.

مردی که در تظاهرات هنگ کنگ در جریان تیراندازی پلیس از ناحیه‌ی سینه تیر خورده

تیراندازی به پسری ۱۴ ساله در جمعه شب گذشته، نگرانی‌ها از خونین‌تر شدن این درگیری‌ها را افزایش داد. این پسر دومین قربانی تیراندازی پلیس در اعتراض‌های اخیر بود.

روز سه‌شنبه یکی از مأموران پلیس ضد شورش به معترضی ۱۸ ساله از فاصله‌ی نزدیک شلیک کرد. این جوان ۱۸ ساله متهم به ایجاد آشوب و توهین به پلیس، در هنگام  دستگیری نوجوانی کوچک‌تر بود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان