مدرسه سیار برای دختران و پسران در قندهار؛ کودکان مشتاق آموزش‌اند

کارزار مدرسه سیار به‌طور آزمایشی، برای دختران و پسران در دورافتاده‌ترین شهرستان قندهار آغاز شد

 مدرسه سیار راه قلم می‌کوشد کودکان از مدرسه محروم نمانند- @matiullahwesa 

سازمان اجتماعی «راه قلم»، از روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت، در ابتکاری جدید، مدرسه سیار برای دختران و پسران در استان قندهار در جنوب افغانستان، به راه انداخته است. این مدرسه در واقع یک موتور سه چرخ است که یک کتابخانه کوچک را با خود حمل می‌کند و در محله‌های مختلف برای ساعاتی توقف می‌کند تا آموزگاران به کودکان محل، درس بدهند و کتاب بخوانند.

مطیع‌الله ویسا، مسئول و بنیان‌گذار این سازمان است و از سال ۲۰۰۹ به این سو، همراه با گروه نیکوکارش، برای بازگشایی مدارس دختران و پسران در روستاهای دورافتاده افغانستان فعالیت می‌کند. ویسا به ایندیپندنت فارسی گفت این سازمان تاکنون بیش از ۱۰۰ مدرسه را در استان‌های مختلف افغانستان بازگشایی کرده است. او در جریان ۹ ماه تسلط طالبان نیز، با وجود محدودیت‌ها برای آموزش دختران و بسته ماندن مدارس، کارزارهای متعددی برای تشویق مردم برای دفاع از حق آموزش دختران به راه انداخته است.

اکنون این سازمان، از روز دوشنبه، در شهرستان سپین بولدک قندهار، مدرسه سیار راه‌اندازی کرده است. مطیع‌الله ویسا، در توییتی با انتشار ویدیو و تصاویری از این مدرسه صحرایی نوشت که بین کودکان دانش‌آموز، با استفاده از کمک‌های مردمی، لوازم‌التحریر و کتاب توزیع کرده است و کودکان با اشتیاق تمام این مدرسه را دنبال می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند در ۲۰ سال اخیر، به‌دلیل شدت جنگ در مناطق جنوبی افغانستان، در برخی از شهرستان‌ها، مدارس دختران و پسران هر دو فعال نبودند، یا اگر فعال بودند، هر از گاهی به‌دلیل شدت گرفتن جنگ، به مدت‌های طولانی تعطیل می‌ماندند، با تسلط طالبان بر افغانستان، مدارس دختران در سراسر کشور تعطیل شدند. در برخی از استان‌ها، دختران تا کلاس ششم به مدرسه می‌رفتند تا این که فرمان اخیر طالبان، به‌طور رسمی، دستور باز ماندن مدارس برای دختران پایین‌تر از کلاس ششم را صادر کرد و ادامه آموزش برای دختران بالاتر از کلاس ششم را رسما ممنوع اعلام شد.

سازمان راه قلم، با وجود شرایط دشوار و فشارهای طالبان در زمینه آموزش دختران، مدارس سیار را برای دختران نیز به راه انداخته است. نیکوکاران راه قلم، با ایجاد روابط مردمی و تشویق مردم محل، تلاش می‌کنند تا حمایت از آموزش دختران را به‌ویژه در مناطق پشتون‌نشین، تقویت کنند.

بیشتر از جهان