موشک مافوق صوت چین خودرو در حال حرکت را با دقت بالا هدف می‌گیرد

چین در سال‌های اخیر توان خود را صرف ردیابی اهداف متحرک کرده است

ارتش چین معتقد است استفاده از سلاح‌های مافوق‌ صوت ماهیت جنگ را تغییر می‌دهد- AFP

بر اساس گزارش‌ها، چین مشغول ساخت موشک‌های مافوق صوتی است که می‌تواند خودرویی در حال حرکت را با دقت کسری از ثانیه بزند.

محققان دست‌اندرکار این طرح گفتند این «پیشرفتی مهم» است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در این مرحله، هدف حل این مشکل اساسی است که چگونه می‌توان متحرک با سرعت بسیار زیاد را هدف‌گیری کرد.

این گروه تحقیقاتی به سرپرستی یانگ شیائوگنگ از دانشگاه مهندسی نیروی موشکی پی‌ال‌اِی واقع در شهر شی‌آن، اعلام کرد تا سال ۲۰۲۵ به آن‌ها مهلت داده‌اند تا راهکاری برای این مشکلات به‌ظاهر لاینحل فناوری مافوق صوت پیدا کنند.

این گروه تحقیقاتی در مقاله‌ای که در نشریه داوری‌شده مهندسی لیزر و فروسرخ (Infrared and Laser Engineering) منتشر شده است، توضیح داده‌اند که موشکی بسیار سریع‌السیر می‌تواند مسافت‌های طولانی‌ را در کسری از ثانیه طی کند و کوچک‌ترین خطا در موقعیت‌یابی و سامانه راهنمای آن می‌تواند به ناکامی بزرگی منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مقاله آمده است که از فاصله دور، اثر فروسرخ یک هدف متحرک کوچک «فقط از چند پیکسل» تشکیل شده است «بدون آن که اطلاعات جزئی مانند شکل، بافت و ساختارش مشخص باشد» و به همین دلیل تشخیص و ردیابی آن «بسیار دشوار» است.

این محققان گفتند با این موشک جدید مافوق صوت، ارتش چین می‌تواند «به‌طور چشم‌گیری چشم‌انداز کاربرد سلاح‌های مافوق صوت در جنگ‌های منطقه‌ای را گسترش دهد».

به گفته آقای یانگ، این گروه روش جدیدی برای تشخیص و ردیابی اهداف سریع‌السیر دارد.

چین در سال‌های اخیر توان خود را صرف ردیابی اهداف متحرک کرده، ازجمله مدل ناو هواپیمابری که بر روی ریل‌های میدان تیری در صحرای گوبی سوار شده است.

بر اساس این مقاله، این موشک مافوق صوت جدید به‌راحتی و یک‌جا این تصویر جدید را به دست نمی‌آورد، بلکه از داده‌هایی که حسگرهای اجسام متحرک جمع می‌کنند در تنظیم تک‌تک پیکسل‌ها استفاده می‌کند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، ارتش چین معتقد است استفاده از سلاح‌های مافوق‌ صوت ماهیت جنگ را تغییر می‌دهد و برای رسیدن به تازه‌ترین فناوری روز در این عرصه سرمایه‌گذاری کلانی می‌کند.

حدود ۳ هزار محقق روی طرح مافوق صوت پی‌ال‌اِی کار می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان