پشتیبانی شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان در ترکیه از مقاومت ملی ضد طالبان

این شورا می‌گوید که طالبان با زور نمی‌تواند پایدار بماند و باید سر میز مذاکره بنشیند

شماری از این چهره های ضدطالبان حدود سه ماه پیش برای مبارزه با طالبان ائتلاف کرده بودند- عکس‌ها از فیس‌بوک

شماری از چهره‌های سیاسی ضدطالبان در نشستی مشترک در ترکیه، شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان را ایجاد کردند.

این نشست سه‌شنبه شب در منزل مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی افغانستان، در آنکارا برگزار شد و طی آن، شماری از چهره‌های سیاسی ضدطالبان بر ایجاد شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان به منظور مبارزه با طالبان توافق کردند.

این چهره‌های سیاسی مقاومت ملی علیه طالبان را برحق می‌دانند و از این مقاومت پشتیبانی می‌کنند.

برخی منابع به ایندپندنت فارسی گفتند که اعضای این شورا درباره چگونگی مبارزه سیاسی و نظامی با طالبان گفت‌وگو کرده‌اند و باید درباره حکومت جایگزین طالبان به توافق برسند.

نزدیکان این چهره‌های سیاسی به ایندیپندنت فارسی گفتند که عبدرب رسول سیاف، عبدالرشید دوستم، یونس قانونی، احمدضیا مسعود، احمدولی مسعود، عبدالهادی ارغندیوال، میررحمان رحمانی، حضرت علی، محمد اعلم ایزیدیار، محمد محقق، محمدکریک خلیلی، صلاح‌الدین ربانی، امیراسماعیل خان، احمد مسعود و اقبال صافی برای ایجاد این شورا به‌منظور مبارزه و جایگزین کردن رژیم طالبان به توافق رسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه‌ای که شرکت‌کنندگان در شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان منتشر کردند، آمده که این شورا به این نتیجه رسیده که اوضاع در افغانستان بسیار وخیم است و برای رهایی افغانستان تلاش خواهد کرد.

این شورا می‌افزاید: «طالبان با زور نمی‌تواند پایدار بماند و باید سر میز مذاکره حاضر شود؛ کشورهای همسایه و منطقه هم باید بدانند که حاکمیت انحصاری و غاصبانه طالبان در افغانستان بحران و بی‌ثباتی در منطقه ایجاد خواهد کرد.»

این شورا در اطلاعیه خود، خطاب به جامعه جهانی گفت: «جهان باید بداند که طالبان نه به ارزش‌های اسلامی پایبند است و نه خود را به رعایت موازین بین‌المللی و حقوق بشری مقید می‌داند.»

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان ادامه حاکمیت طالبان را عامل روبه‌وخامت گذاشتن وضعیت حقوق بشری در افغانستان دانست و اضافه کرد: «ادامه حاکمیت طالبان به افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر منجر می‌شود، مهاجرت‌ها افزایش می‌یابد و افغانستان به پناهگاه امنی برای هراس‌افکنان مبدل خواهد شد.»

این شورا می‌گوید که طالبان به کشتار و تجاوز به مردم روی آورده است و مردم ناگزیر شدند از خود دفاع کنند.

شورای عالی مقاومت ملی همچنین بر ایجاد یک کمیته فنی توافق کرد تا طرح منشور شورا، اهداف و برنامه عمل این شورا را نهایی کند.

شماری از این چهره‌های ضدطالبان حدود سه ماه پیش در ترکیه برای ایجاد یک ائتلاف ضدطالبان رایزنی و در نهایت اعلام کردند که نهادی به نام «شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» را برای مبارزه با طالبان ایجاد کرده‌اند.

در آن زمان، شماری از چهره‌های سیاسی اختلاف‌نظرهایی داشتند و گفتند که علت تاخیر در برگزاری این نشست نیز همین اختلاف دیدگاه بوده است اما اکنون همگی برای مبارزه با طالبان و رهایی افغانستان از چنگ طالبان همصدا شده‌اند.

در حال حاضر، تنها نیروهای جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود و جبهه آزادی به رهبری یاسین ضیا در پنجشیر،‌ اندراب و تخار به شکل جدی با طالبان می‌جنگند.

بیشتر از جهان