افزایش شمار کشته‌شدگان در ناآرامی‌های عراق

در شهرک صدر پلیس فدرال جایگزین ارتش شد

AHMAD AL-RUBAYE / AFP نیروهای پلیس فدرال در حال جایگزینی نیروهای ارتش در شهرک صدر ۷ اکتبر ۲۰۱۹

همزمان با اعتراف ارتش عراق به برخورد خشونت‌آمیز با معترضان، برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور از مردم خواست به اعتراض‌ها پایان دهند.

مردم عراق از سه‌شنبه گذشته در اعتراض به فساد دولت، بیکاری و وضعیت نابسامان معیشتی و کمبود خدمات اجتماعی به خیابان‌ها آمدند و دولت از آغاز تلاش کرد با سرکوب معترضان، به اعتراض‌ها خاتمه دهد.

در جریان این اعتراض‌ها تا کنون بیش از ۱۱۰ نفر کشته و شش هزار نفر زخمی شده‌اند. گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از نیروهای امنیتی حاکی از آن است که تنها در شب گذشته(دوشنبه)، ‌۱۳ نفر کشته شده‌اند.

این در حالی است که ارتش عراق استفاده از نیروی بیش‌از اندازه و خارج از قوانین برای برخورد با معترضان در شرق بغداد و شهرک صدر را پذیرفته است.

شاهدان عینی از تک‌تیرانداز‌هایی سخن می‌گویند که به سوی جمعیت تیراندازی می‌کنند، اما ارتش یا دولت تا کنون مسئولیت این تک تیراندازه‌ها که گفته می‌شود ناشناس هستند را نپذیرفته اند.

صالح از معترضان خواسته است از طریق گفتگو و بدون دخالت خارجی راهی برای خروج از بن‌بست جاری بیابند. او می‌گوید روند سیاسی یا سیستمی که خواسته‌های معترضان را برآورده نکند، مشروعیت ندارد.

گزارش‌رویترز حاکی از آن است که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در تلاش برای پرهیز از رویارویی با مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه در عراق، روز دوشنبه  دستور داد در راستای کاهش تنش در شهرک صدر نیروهای پلیس فدرال عراق جانشین نیروهای ارتش شوند. گفته می‌شود که معترضان در سه‌شنبه گذشته به توصیه مقتدی صدر به خیابان‌ها آمدند. او خواستار استعفای دولت عادل عبدالمهدی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجود اینکه دولت با ارایه طرح ۱۷ ماده ای اصلاحات سعی در آرام‌ کردم معترضان دارد، گروه‌هایی که به سرکوب معترضان متهم هستند،‌ به طور علنی برای مقابله با معترضان اعلام آمادگی کرده‌اند.

فالح فیاض، فرمانده گروه شبه نظامی حشد‌الشعبی که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد،‌ ادعا می‌کند که می‌داند چه کسانی پشت پرده اعتراض‌ها هستند و طرح به زیر کشیدن دولت شکست خورده است.

او می‌گوید نیروهای تحت فرمان‌اش شعارهای سرنگونی رژیم را که در روزهای اخیر به طور مکرر سر داده شده، تحمل نمی‌کنند.

دست‌های پشت پرده‌ای که فرمانده حشد‌الشعبی به آن اشاره می‌کند،‌ همان توطئه‌هایی است که رهبر جمهوری اسلامی در توییت اخیر خود آن را ناموفق خوانده بود. آیت‌الله خامنه‌ای دو ملت ایران و عراق را دارای رابطه ای صمیمانه توصیف کرده بود که با اهل بیت و حسین‌بن علی متصل شده و دشمنان نمی‌توانند بین آن شکاف ایجاد کنند.

این در حالی است که بخشی از شعارهای معترضان عراقی علیه آیت‌الله خامنه‌ای و نفوذ جمهوری اسلامی در کشورشان است.

با وجود ادامه ناآرامی‌ها در عراق،‌ تبلیغات وسیعی برای اعزام هیات‌های زائران ایرانی به عراق برای حضور در مراسم اربعین انجام می‌شود. رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی به طور مداوم از خدمات رایگان حمل و نقل و اسکان زائران خبر می‌دهند و خبرگزاری تسنیم نیز از خنک‌تر شدن هوا در عراق در هفته آینده خبر داده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در سال‌های اخیر مراسم اربعین عراق را به صحنه‌ای برای به رخ کشیدن جمعیت شیعه تحت رهبری خود تبدیل کرده و همواره بر برگزاری هرچه پرشکوه‌تر آن تاکید دارد.

بیشتر از