نقش پررنگ رسانه‌های زیر نفوذ طالبان در توجیه کشتار غیرنظامیان

طالبان با استفاده از رسانه‌های تحت کنترل خود می‌کوشند روایت‌های نادرست از اوضاع پنجشیر و اندراب پخش کنند

در چند روز گذشته، طالبان برای سرپوش گذاشتن به آنچه در پنجشیر و اندراب علیه غیرنظامیان و ساکنان محلی این مناطق انجام می‌دهند، خبرنگارانی را به صورت دستوری و سازماندهی شده، به این نواحی اعزام کرده‌اند. پس از آنکه  روز سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه)، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، از دریافت ویدیو و اسناد تکان‌دهنده در مورد خشونت علیه غی نظامیان در پنجشیر، بغلان، و تخار خبر داد، تلاش‌های طالبان برای صحنه‌سازی و خلق روایت‌های ناواقعی از این مناطق آغاز شد.

جواد سارگر که به گزارش سازمان روزنامه‌نگاران بدون مرز، مسئول کنترل و مدیریت خودکامه خبرنگاران و رسانه‌ها در دستگاه اطلاعاتی طالبان است، چند خبرنگار را از شبکه‌های تلویزیونی «شمشاد»، «ملی»، و «یک»، به پنجشیر و اندراب اعزام کرد. «تلویزیون ملی افغانستان» سپس با پخش چندین گزارش تصویری از پنجشیر و اندراب، ادعا کرد که در این مناطق آرامش کامل برقرار است،. این شبکه تلویزیونی را مولوی احمدالله وثیق، برادر مولوی عبدالحق وثیق، رئیس اداره اطلاعات طالبان، هدایت می‌کند. 

خبرنگاران اعزام‌شده از سوی طالبان به پنجشیر و اندراب، در گزارش‌های خود کوشیدند اوضاع را عادی، و مردم را خوشحال نشان دهند. آنان به جای پرداختن به کشتار و شکنجه غیرنظامیان، از ساکنان محلی در مورد محصولات مزارع‌شان می‌پرسند.

یکی از ساکنان دره عبدالله‌خیل، در پاسخ به پرسش خبرنگار شمشاد در مورد میزان حاصل‌دهی باغ‌ها و زمین‌ها، با لبخند می‌گوید که هنوز هوا اندکی سرد است، هوا که گرم‌تر شود، میزان محصولات مزارع نیز مشخص خواهد شد. مرد دیگری که ساکن اندراب است، به خبرنگار تلویزیون ملی می‌گوید که از میزان برداشت محصول از مزارع‌شان رضایت دارد. 

در وضعیتی که طالبان افراد را به دلیل نشر یک مطلب انتقادی در فیس‌بوک، بازداشت، شکنجه، و حتی اعدام می‌کنند، کسی در حضور افراد این گروه، جرات ندارد از آنچه بر مردم می‌گذرد، سخنی بگوید. ساکنان پنجشیر و اندراب، به ایندیپندنت فارسی گفتند که خبرنگاران شبکه‌های «شمشاد»، «ملی» و «یک»، حین تهیه گزارش و مصاحبه با مردم، با افراد مسلح طالبان همراهی می‌شدند و به بیشتر مصاحبه شوندگان از قبل دیکته می‌شد که چه چیزی باید بگویند.

محسن (نام مستعار)، مغازه‌داری در مرکز شهرستان ده‌صلاح از توابع اندراب، گفت که خبرنگارانی که از شبکه‌های تلویزیونی مزبور آمده بودند، با افراد مسلح طالبان همراهی می‌شدند و مردم در حضور نظامیان طالبان، نمی‌توانند از واقعیت‌ها سخن بگویند. محسن افزود: «برخی افراد که حقیقت را گفتند، صحبت‌هاشان در گزارش‌ها پخش نشد. اوضاع در اندراب‌ها چنین نیست که در این گزارش‌ها بازتاب داده شده است. این‌جا غیرنظامیان را می‌کشند، خانواده‌ها و بستگان نیروهای مقاومت را گروگان گرفته‌اند و اوضاع هر روز بدتر می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش‌هایی که از رسانه‌های زیر نفوذ طالبان پخش شد، هیچ خبری از کشتار، بازداشت، شکنجه، و زندانی شدن غیرنظامیان، و حتی وقوع درگیری در پنجشیر، بغلان، و تخار نیست. طالبان در حالی با پخش این گزارش‌ها تلاش می‌کنند اوضاع را عادی جلوه دهند که خبرنگاران رسانه‌های مستقل، از جمله گزارشگر بی‌بی‌سی انگلیسی، اجازه نیافتند از محل‌های درگیری و  نواحی‌ای که کشتار غیرنظامیان در آن‌ها رخ داده است، بازدید کنند. 

در این گزارش‌ها گفته می‌شود که هیچ‌گونه درگیری در این نواحی رخ نداده است و مردم به کار و زندگی‌ عادی خود مشغولند.

صدیق‌الله شجاع، از فرماندهان نیروهای «جبهه آزادی افغانستان»، روز سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی گفت که از هفته پیش، در حمله‌های گسترده طالبان که در آن واحدهای انتحاری و تک‌تیرانداز نیز حضور داشتند، نیروهای طالبان به بخش‌های مختلف اندراب هجوم بردند و با نیروهای «جبهه مقاومت ملی» و «جبهه آزادی افغانستان» درگیر شدند. شجاع افزود که این درگیر‎ی‌ها هنوز ادامه دارد و نیروهای آنان توانسته‌اند در دو روز اخیر، برخی از نواحی از دست‌رفته را بازپس گیرند. او افزود که طالبان، پس از شکست خوردن از نیروهای «جبهه مقاومت ملی» و «جبهه آزادی افغانستان»، به گروگانگیری، شکنجه، و کشتار غیرنظامیان، به ویژه بستگان این نیروها، روی آورده‌اند.

یکی از ساکنان روستای باغ‌‌دره در شهرستان پل‌حصار از توابع اندراب، نیز در صحبت با ایندیپندنت فارسی تایید کرد که روز چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت، شماری از خانواده‌ها و بستگان نیروهای «جبهه مقاومت ملی» که در روستاهای باغ‌دره، تغانک، و انامک سکونت دارند، از طالبان دستور کوچ اجباری دریافت کرده‌اند و برخی از آنان از این نواحی کوچیده‌اند.

با این حال، خبرنگاران اعزامی طالبان، نه بازار تعطیل و مسکوت روستای دره عبدالله‌خیل را که در نتیجه هجوم طالبان از جنب‌و‌جوش افتاده است، دیدند و نه آن مادر پنجشیری را که جنگجویان طالبان، در یک روز، سه فرزند جوان و غیر نظامی‌اش را از او گرفتند. این خبرنگاران همچنین در جریان بازدید از اندراب‌ها، نه پیکرهای تیرباران شده افراد غیرنظامی را دیدند و نه «اسیران جنگی» را که پس از بازداشت، به دست نیروهای طالبان تیرباران شده‌اند.

خبرنگاران اعزامی طالبان، در حالی از اندراب و پنجشیر با پیام آرامش، صلح، و رضایت گسترده از «امارت» طالبان به کابل برگشتند که هنوز ده‌ها غیر نظامی به اتهام همکاری با نیروهای «جبهه مقاومت ملی» و «جبهه آزادی افغانستان»، در اسارت طالبان به سر می‌برند.