وزارت خارجه آمریکا کنترل سفارت افغانستان را در دست گرفت

وزارت خارجه آمریکا ورود افراد بدون مجوز را به نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان ممنوع کرد

ماموریت دیپلماتیک سفارت افغانستان در واشنگتن، شانزدهم فوریه رسما به پایان رسید - عکس: CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

دو ماه پس از تعطیل شدن سفارت و کنسولگری‎‌‌های افغانستان در واشنگتن، نیویورک و کالیفرنیا، وزارت خارجه آمریکا کنترل سفارت و کنسولگری‌های این کشور را رسما به دست گرفت.

این وزارتخانه ، روز سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت (۱۷ مه) اعلام کرد که «مسئولیت انحصاری» امنیت و نگهداری از دارایی‌های مربوط به خدمات دیپلماتیک افغانستان در واشنگتن، نیویورک و بورلی هیلز کالیفرنیا را به عهده گرفته است و تا اطلاع بعدی، هیچ کسی بدون مجوز، اجازه ورود به این مکان‌ها را ندارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا نوشت که این وزارتخانه با موافقت با دیپلمات‌های پیشین افغانستان کنترل کامل سفارت و کنسولگری‌های افغانستان را به عهده گرفته است: زیرا آن‌ها به دلیل فقدان امکانات مالی، نمی‌توانستند به ارائه خدمات دیپلماتیک ادامه دهند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که کنترل سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در سیاست‌های آمریکا در قبال افغانستان تغییری نخواهد داد و ماموریت افغانستان در سازمان ملل را نیز تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آمریکا که روز دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت، به طور رسمی کنترل کامل مکان‌های دیپلماتیک افغانستان را در اختیار گرفت، در اطلاعیه روز سه‌شنبه خود اعلام کرد: «دفتر نمایندگی‌های خارجی وزارت خارجه (آمریکا) تا اطلاع ثانوی، مسئولیت تضمین امنیت و حفاظت از اموال ماموریت‌های مورداشاره (سفارت و کنسولگری‌های افغانستان) شامل تمام اموال، اثاثیه، بایگانی‌ها و دارایی‌های مالی را بر عهده گرفته است.»

این وزارتخانه خاطرنشان کرد که افغانستان از هیچ کشور سومی برای جایگزینی در ارائه وظایف دیپلماتیک خود درخواست نکرده است؛ در حالی که آمریکا خدمات دیپلماتیک خود در افغانستان را از طریق قطر و سفارت قطر در افغانستان انجام می‌دهد.

پس از فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان، وزارت خارجه آمریکا در اکتبر ۲۰۲۱، منابع مالی و سرمایه‌ای سفارت افغانستان در این کشور را که در سیتی‌بانک نیویورک محفوظ بود، بلوکه کرد. از آن زمان تا ماه مارس ۲۰۲۲، کارکنان سفارت و کنسولگری‌های افغانستان بدون دریافت حقوق به کار ادامه دادند. وزارت خارجه آمریکا در ماه فوریه، با ارسال چند نامه‌ مکرر به سفارت افغانستان، از دیپلمات‌های افغان خواست تا درهای سفارت و کنسولگری‌ها را ببندند.

سرانجام، در ۱۶ مارس ۲۰۲۲، سفارت و کنسولگری‌های افغانستان، رسما تعطیل و به وزارت خارجه آمریکا سپرده شدند. وزارت خارجه آمریکا در آن زمان اعلام کرد که دیپلمات‌های افغان فقط یک ماه فرصت دارند که یا درخواست پناهندگی بدهند یا آمریکا را ترک کنند.

این در حالی است که طالبان به‌شدت خواهان دسترسی به نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در کشورهای خارجی است. در حال حاضر، نمایندگان طالبان در سفارتخانه‌های افغانستان در پاکستان، ایران، ازبکستان، چین، روسیه و قطر حضور دارند اما آمریکا سفارت و کنسولگری‌های افغانستان را مهر و موم کرد تا از ورود افراد غیرمجاز جلوگیری کند.