سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در آمریکا تعطیل شدند

مسئولیت املاک رسمی افغانستان در ایالات متحده به وزارت خارجه آمریکا سپرده شد

مقام‌های دیپلماتیک آمریکا تاکید کرده‌اند دیپلمات‌های افغان را به افغانستان منتقل نمی‌کنند‌ـ STEFANI REYNOLDS/AFP

سفارت افغانستان در واشینگتن روز چهارشنبه ۲۵ اسفند، با انتشار بیانیه‌ای، تعطیلی این سفارت و کنسولگری‌هایش در لس‌آنجلس و نیویورک را رسما تایید کرد. دلیل اصلی تعطیلی سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در ایالات متحده آمریکا کمبود منابع مالی و نبود حکومت مشروع در افغانستان عنوان شده است. سفارت افغانستان اعلام کرد با پایان ماموریت دیپلماتیک افغانستان در آمریکا، مسئولیت حفاظت از املاک افغانستان در ایالات متحده به وزارت خارجه آمریکا سپرده شده است.

عبدالهادی نجرابی، معاون سفارت افغانستان در واشینگتن، با انتشار ویدیویی در روز چهارشنبه، از تحویل‌ رسمی سفارت و کنسولگری‌های افغانستان به وزارت امور خارجه آمریکا، خبر داد. او گفت قرار است وزارت خارجه آمریکا مسئولیت حفاظت از املاک سفارت افغانستان در ایالات متحده را به عهده بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آمریکا در اکتبر ۲۰۲۱ و پس از تسلط طالبان بر افغانستان، حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در این کشور را که در سیتی بانک آمریکا بود، مسدود کرد. کارمندان سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در پی مسدود شدن حساب‌های بانکی، ماه‌ها بدون حقوق به فعالیت خود ادامه دادند، در حالی که هیچ منبع مالی برای ادامه فعالیت‌های این نهاد وجود نداشت. سرانجام یک ماه پیش، وزارت خارجه آمریکا با ارسال نامه‌‌ای به سفارت افغانستان در واشینگتن، خبر داد سفارت و همه کنسولگری‌هایش در ایالات متحده را تعطیل می‌کند.

در بیانیه سفارت افغانستان که شب چهارشنبه ۲۵ اسفند منتشر شد، آمده است: «با وجود قطع شدن منابع مالی و توصیه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر مسدود کردن سفارت و کنسولگری‌ها، هنوز امیدوار بودیم تا به راه‌حلی دست یابیم که حداقل بخش کنسولی را برای ارائه خدمات به شهروندان افغانستان در آمریکا، فعال نگه ‌داریم.»

در حال حاضر، هیچ نهاد دیپلماتیکی به نمایندگی از افغانستان در ایالات متحده آمریکا وجود ندارد و مسئولیت املاک رسمی افغانستان که ساختمان سفارت در واشینگتن، کنسولگری افغانستان در لس‌آنجلس و اقامتگاه سفیر افغانستان در نیویورک را شامل می‌شود، به وزارت خارجه آمریکا واگذار شده است.

در همین حال، سرنوشت دیپلمات‌های افغان در آمریکا نیز هنوز مشخص نیست. نیویورک‌ تایمز روز شنبه ۲۱ اسفند، گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا به دیپلمات‌های افغان یک ماه مهلت داده است تا درخواست اقامت یا پناهندگی بدهند، در غیر این صورت اخراج خواهند شد. هرچند مقام‌های دیپلماتیک آمریکا تاکید کرده‌اند دیپلمات‌های افغان را به افغانستان منتقل نمی‌کنند، مشخص نیست که این افراد سرانجام به کجا خواهند رفت.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد تا تشکیل حکومتی رسمی و مشروع در افغانستان، هیچ نماینده سیاسی از طالبان را در ایالات متحده نخواهد پذیرفت. این در حالی است که طالبان از آغاز تسلط بر افغانستان بارها تلاش کرده است که نمایندگانش را به سمت سفیر دائمی افغانستان در سازمان ملل و نیز در سفارت‌های افغانستان در کشورهای مختلف جهان بگمارد، تلاشی که تاکنون به نتیجه نرسیده است.