نماینده سازمان ملل در یمن: برقراری آتش‌بس به کاهش تلفات غیرنظامی‌ها منجر شده است

هانس گروندبرگ ضمن تشکر از جامعه جهانی در برقراری آتش‌بسِ یمن، به‌طور ویژه به نقش مثبت اردن و عربستان سعودی در این زمینه اشاره کرد

گروندبرگ تاکید کرد که یکی از موضوعات مهمی که باید به‌ سختی بر روی آن کار کنند مشخص کردن مسئولیت‌های طرفین منازعه و ایجاد اعتماد میان آن‌ها است-MOHAMMED HUWAIS / AFP

هانس گروندبرگ، نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، با حضور مجازی در یک نشست خبری آخرین وضعیت آتش‌بس در یمن را برای خبرنگارها تشریح کرد و به برخی پرسش‌های آن‌ها پاسخ داد.

گروندبرگ در ابتدای این نشست خبری، که روز سه‌شنبه ۱۷ ماه مه ۲۰۲۲ برگزار شد، اعلام کرد که برقراری آتش‌بس نتایجی مثبت و قابل مشاهده بر زندگی مردم یمن داشته است. او در این رابطه گفت:«گزارش‌هایی از افزایش دسترسی‌های بشردوستانه در خطوط مقدم جنگ وجود دارد که پیش از این دسترسی به آن‌ها به سختی امکان‌پذیر بود.» همچنین به گفته نماینده سازمان ملل در امور یمن، شمار تلفات غیرنظامی کاهش چشمگیری داشته و در این مدت هیچ‌گونه حمله هوایی یا موشکی‌ رخ نداده است.

گروندبرگ در ادامه اظهاراتش گفت اگرچه از زمان برقراری آتش‌بس گزارش‌ها و ادعاهایی از طرفین منازعه دریافت کرده که از وقوع برخی درگیری‌ها حکایت دارد، اما هیچ‌یک از این گزارش‌ها و ادعاها به وسیله ناظران مستقل تایید نشده‌اند. او همچنین تاکید کرد که در صورت تایید هر یک از این گزارش‌ها و ادعاها، سازمان ملل متحد مداخله می‌کند و از تکرار آن جلوگیری خواهد کرد.

با این‌ اوصاف به گفته گروندبرگ «آتش‌بس به لحاظ نظامی برقرار است.»

گروندبرگ همچنین از آغاز پروازها در یمن خبر داد و گفت دو پرواز از صنعا، پایتخت یمن، به اردن انجام شده است و سومین پرواز را نیز برای روز چهارشنبه، ۱۸ مه ۲۰۲۲، برنامه‌ریزی کرده‌اند. وی در توضیح اهمیت آغاز پروازها، که در شش سال گذشته متوقف شده بود، گفت مردم یمن مدت‌های زیادی در انتظار آغاز به‌ کار خطوط هوایی کشور بودند چون بسیاری از مسافرهای این پروازها نیازهای پزشکی دارند یا مقاصدشان آموزشی و تجاری است. گروندبرگ در این بخش از اظهاراتش به نقش مثبت دولت اردن اشاره کرد و به همین دلیل از این کشور قدردانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده سازمان ملل در امور یمن، ضمن اشاره به این نکته که زمان در نظر گرفته شده برای آتش‌بس یمن تا دو هفته آینده به اتمام خواهد رسید، اعلام کرد او و طرفین منازعه تمام توان‌شان را به کار انداخته‌اند تا، در یک روند سیاسی، آتش‌بس تمدید شود. او در پاسخ به پرسش خبرنگار آسوشیتدپرس، مبنی بر اینکه ارزیابی او از آینده تمدید آتش‌بس چیست؟ و چه موانعی بر سر راه گفتگوهای سیاسی  دائمی شدن آتش‌بس وجود دارد؟، گفت در مفاد متن مربوط به آتش‌بس به روشنی توضیح داده‌اند که این قرارداد قابل تجدید است و فعلا موردی که بتواند طرفین منازعه را از تمدید آتش‌بس بازدارد، در کار نیست.  

با این وجود، گروندبرگ تاکید کرد که یکی از موضوعات مهمی که باید به‌ سختی بر روی آن کار کنند مشخص کردن مسئولیت‌های طرفین منازعه و ایجاد اعتماد میان آن‌ها است.

نماینده سازمان ملل متحد در بخشی از صحبت‌هایش ضمن تشکر از تلاش‌های جامعه جهانی برای برقراری آتش‌بس یمن و تمدید آن، به نقش عربستان سعودی اشاره کرد و در این مورد چنین گفت:«مایلم به‌طور خاص به نقش عربستان سعودی در این‌ مورد اشاره کنم.»

بیشتر از جهان