هراس از کشته شدن استادان چینی را مجبور به خروج از پاکستان کرد

بازگشت خشونت به پاکستان مردم این کشور را نگران کرده است

سه چینی و یک پاکستانی، روز ۲۶ آوریل مقابل دانشگاه کراچی در پاکستان کشته شدند-RIZWAN TABASSUM / AFP

پس از حمله انتحاری ۲۶ آوریل که به کشته شدن سه استاد چینی دانشگاه کراچی منجر شد، مدرسان چینی دانشگاه‌های پاکستان این کشور را ترک کردند و به چین بازگشتند.

مقام‌های دانشگاه کراچی می‌گویند تمام استادان چینی این دانشگاه و همچنان دانشگاه‌های دیگر پاکستان روز یکشنبه پاکستان را ترک کردند. این تصمیم پس از دستور دولت چین برای بازگشت استادان چینی دانشگاه‌های مختلف پاکستان صورت گرفت.

در ۲۶ آوریل، یک فرد انتحاری‌‌کننده خود را کنار خودرو حامل استادان چینی دانشگاه کراچی که در این دانشگاه زبان ماندارین درس می‌دادند‌، منفجر کرد که به کشته شدن سه استاد این دانشگاه از جمله رئیس موسسه کنفوسیوس دانشگاه کراچی پاکستان منجر شد. مسئولیت این حمله را گروه مجید، مرتبط با ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، بر عهده گرفت.

دولت چین از بیم خشونت‌های بیشتر علیه شهروندان این کشور تصمیم گرفت موسسه کنفوسیوس را فعلا ببندد و مدرسان آن را به چین بازگرداند. دکتر نصیر‌الدین، مدیر موسسه کنفوسیوس در پاکستان، می‌گوید که با خروج استادان چینی از پاکستان، حدود ۵۰۰ دانشجوی زبان ماندارین بلاتکیلف می‌مانند.

او می‌افزاید که دانشگاه در نظر دارد تا پایان این ترم، کلاس‌ها را آنلاین برگزار کند تا دانشجویان از درس‌های خود عقب نمانند. اما اینکه کلاس‌های این دانشجویان چه زمان دوباره به صورت عادی برگزار می‌شود، هنوز مشخص نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت چین به کشته شدن اتباعش در پاکستان به‌شدت واکنش نشان داد. پس از حادثه تروریستی ماه آوریل، دولت چین از پاکستان خواست در قبال جان اتباع چینی در این کشور مسئولیت بیشتری بپذیرد و در مورد این حادثه نیز تحقیقات لازم را انجام دهد.

به دنبال آن، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، دستور داد تا برای حفاظت از اتباع چینی که در کریدور اقتصادی چین- پاکستان و دیگر پروژه‌های چین در این کشور کار می‌کنند، تدابیر شدید امنیتی در نظر گرفته شود.

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان با فعالیت چین در پاکستان به خصوص در استان بلوچستان مخالف است و می‌گوید این پروژه‌ها هیچ سودی برای مردم ندارد. استان بلوچستان که با ایران و افغانستان هم‌مرز است، یکی از مناطق ناامن پاکستان به شمار می‌آید. بلوچ‌ها تاکنون چندین بار به پروژه‌های مشترک پاکستان و چین حمله‌ کرده‌اند.

 حمله انتحاری به خودرو استادان چینی نخستین حمله از این نوع نبود. در ژوییه ۲۰۲۱ هم افراد مسلح موتورسوار، خودرو دو شهروند چینی را در کراچی گلوله‌باران کردند که در نتیجه این حمله، یکی از سرنشینان به‌شدت زخمی شد. در همان ماه، حمله افراد مسلح به اتوبوس کارگران ساختمانی در شمال غرب پاکستان به کشته شدن ۱۲ مهندس چینی منجر شد. در نوامبر ۲۰۱۸ هم شورشیان بلوچ به کنسولگری چین در کراچی حمله کردند اما این حمله موفقیت‌آمیز نبود و سه شورشی در این حمله کشته شدند.

چین در پاکستان حدود ۶۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. دو کشور مسیرهای ترانزیتی زیادی ایجاد کرده‌اند و چین می‌خواهد از طریق بندر گواتر، مسیری میانبر برای دسترسی به نفت خاورمیانه ایجاد کند. با این حال، چین در پاکستان به مانع بسیار محکمی برخورد کرده است: ارتش آزادی‌بخش بلوچستان.

استان بلوچستان ۴۳ درصد از خاک پاکستان را در بر می‌گیرد و بیشتر منابع طبیعی پاکستان از جمله نفت، گاز طبیعی، زغال‌سنگ، مس، طلا، نقره، پلاتین، آلومینیوم و اورانیوم در این منطقه‌ قرار دارند؛ اما ۶۱ درصد بلوچ‌ها که کمی بیش از سه درصد جمعیت پاکستان را تشکیل می‌دهد، زیر خط فقر زندگی می‌کنند. گاز طبیعی بلوچستان ۴۰ درصد نیاز پاکستان را تامین می‌کند اما به خود بلوچستان، ۱۲ درصد امتیاز گاز طبیعی اختصاص یافته است و شش درصد از این گاز استفاده می‌کنند. ارتش پاکستان از زمان تشکیل این کشور به صورت مداوم در حال سرکوب بلوچ‌ها است و بر اساس گزارش‌ها، تاکنون۱۰۰ هزار بلوچ را کشته است.

با توجه به چنین محرومیتی، طبیعی است که بلوچ‌ها از زمان تشکیل پاکستان تاکنون، پنج شورش علیه دولت این کشور به راه انداخته‌ باشند. آخرین شورش از سال ۲۰۰۳ آغاز شد.

بلوچ‌ها پروژه‌های توسعه‌ای چین در این منطقه را در راستای استثمار بیشتر خود تلقی می‌کنند و از دولت چین خواسته‌اند این پروژه‌ها را تا زمان استقلال کامل بلوچستان از پاکستان به حالت تعلیق نگه دارد؛ اما چین به چنین خواسته‌ای تن نداد. با این حال دولت چین به‌خوبی می‌داند که ارتش آزادی‌بخش بلوچستان به این سادگی‌ها دست‌بردار نیست.

دولت پاکستان نیز از افزایش خشونت‌ها در کراچی و دیگر شهرهای پاکستان نگران شده است. ارتش پاکستان که فعلا در حال جنگ با طالبان پاکستانی است، تلاش می‌کند با برقراری آتش‌بس با طالبان پاکستانی، تنها در یک جبهه مبارزه کند. به همین دلیل است که مقام‌هایی از ارتش پاکستان به افغانستان رفته‌اند تا به وساطت امارت طالبان با طالبان پاکستانی آتش‌بس کنند.

با این حال خشونت‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد و تازه‌ترین نشانه آن انفجار شامگاه دوشنبه در شهر کراچی بود که به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۱۰ نفر منجر شد.