تلاش سوئد برای راضی کردن ترکیه و عضویت در ناتو

پیش‌تر ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند در پیمان آتلانتیک شمالی مخالفت کرده بود

نخست‌وزیر سوئد گفت که درخواست عضویت ظرف چند روز به ناتو تسلیم می‌شود-Henrik MONTGOMERY /AFP

دولت سوئد روز دوشنبه، ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت)، به طور رسمی تصمیم گرفت تا برای عضویت در ناتو درخواست کند.

این تصمیم سوئد در پی اقدام مشابه کشور همسایه‌اش، فنلاند، اتخاذ شده است و د‌ر صورت عضویت این دو کشور حوزه اسکاندیناوی در پیمان آتلانتیک شمالی، نقشه شمال اروپا از نظر ژئوپلتیک دگرگون خواهد شد.

مگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر دولت سوسیال‌دمکرات سوئد، ضمن اعلام تصمیم دولت مبنی بر درخواست عضویت در ناتو، گفت که این درخواست ممکن است در همین هفته و در هماهنگی با فنلاند، به ناتو تسلیم شود. 

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، تصمیم سوئد به کنار گذاشتن سیاست عدم تعهد نظامی که در طول دو قرن گذشته از اصول اساسی سوئد بوده است، به معنای تغییری عمده در مواضع عمومی در منطقه شمال اروپا است.

اندرسون روز دوشنبه در یک جلسه سیاست‌گذاری امنیتی در پارلمان سوئد گفت: «اروپا، سوئد، و مردم سوئد اکنون در یک واقعیت جدید و خطرناک زندگی می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، سوئد مایل نیست که در صورت پذیرش درخواست عضویتش، میزبان پایگاه‌های نظامی دائمی ناتو یا تسلیحات اتمی آن در قلمرو خود باشد.

دولت سوئد برای درخواست خود به تایید پارلمان نیازی ندارد.

پیش‌تر، ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند مخالفت کرده بود. رجب طیب اردوغان گفته بود که این دو کشور اروپایی «مهمان‌خانه» گروه‌هایی شده‌اند که در ترکیه تروریستی به شمار می‌روند.

وزیر دفاع سوئد گفته است که کشورش مذاکرات دیپلماتیک با ترکیه را برای رفع مخالفت‌های آنکارا، آغاز خواهد کرد.

ترکیه می‌گوید که کشورهای شمال اروپا باید از حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی کرد در خاک خود دست بردارند و منع فروش برخی سلاح‌ها به ترکیه را لغو کنند.

رسانه‌های ترکیه گفته‌اند که سوئد و فنلاند در گذشته از استرداد ۳۳ نفری خودداری کرده‌اند که آنکارا آنان را به ارتباط با گروه‌هایی متهم می‌کند که از نظر دولت ترکیه، «تروریستی» به شمار می‌روند.

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، و ایالات متحده آمریکا ابراز اطمینان کرده‌اند که ترکیه روند عضویت فنلاند و سوئد را متوقف نخواهد کرد.