انگیزه متهم تیراندازی در ایالت نیویورک «نژادپرستانه» توصیف شد

مهاجم به ۱۱ فرد سیاه‌پوست و دو نفر دیگر که سفید‌پوست بودند، شلیک کرده است

فرد مسلح مظنون به حمله روز شنبه در کانکلین، نیویورک، در ۳۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بوفالو شناسایی شد- AFP

در پی تیراندازی در یک فروشگاه مواد غذایی در شهر بوفالوی آمریکا که به کشته شدن ۱۳ نفر انجامید، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، و کامالا هریس، معاون او، ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، با بازماندگان ابراز همدردی کردند.

جو بایدن در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با بازماندگان، اعلام کرد: «ما هنوز نیاز داریم در مورد انگیزه تیراندازی بیشتر بدانیم. اما برای بیان یک حقیقت اخلاقی واضح، به چیز دیگری نیاز نداریم: جنایت با انگیزه نژادی برای این ملت نفرت‌انگیز است. هر اقدام تروریستی، از جمله اقدامی که به نام ایدئولوژی نفرت‌انگیز ناسیونالیسم سفیدپوست انجام شود، با هر چیزی که ما در آمریکا از آن دفاع می‌کنیم، مغایر است. نفرت نباید بندر امنی داشته باشد. ما باید هر کاری که در توان داریم، انجام دهیم تا به تروریسم داخلی ناشی از نفرت پایان دهیم.»

کامالا هریس، معاون رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، نیز در مورد این حادثه گفت: «نیروهای مجری قانون تحقیقات خود را ادامه می‌دهند، اما آنچه واضح است، این است که گونه‌ای همه‌گیری نفرت را در سراسر کشورمان شاهدیم.»

جزئیات دستگیری از زبان پلیس

پلیس نیویورک می‌گوید مهاجم سفیدپوست در ویدیویی که منتشر کرده، قبل از تسلیم شدن به پلیس‌ها، به ۱۱ فرد سیاه‌پوست و دو نفر دیگر که سفیدپوست بودند، شلیک کرده است. گفته می‌شود او قبلا هم تهدید به این کار کرده بود و از سلامت روانی برخوردار نیست. چهار نفر از قربانیان این اقدام تروریستی از کارمندان خود فروشگاه بودند.

به گزارش گاردین، فرد مسلح مظنون به حمله روز شنبه در کانکلین، نیویورک، در ۳۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بوفالو شناسایی شد. به گزارش این روزنامه بریتانیایی در ابتدا مشخص نبود چرا او به بوفالو سفر کرده و به آن خواربارفروشی خاص رفته است، اما یک ویدیو که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که پیتون جندرون با اتومبیل خود به سوی سوپرمارکت مورد نظر می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوزف گراماگلیا، افسر پلیس شهر بوفالو، می‌گوید که مرد مسلح به چهار نفر در خارج از فروشگاه شلیک کرد که سه نفر آن‌ها کشته شدند. در داخل فروشگاه، آرون سالتر، نگهبان امنیتی و افسر پلیس بازنشسته بوفالو، چندین گلوله شلیک کرد. گراماگلیا گفت که یک گلوله به جلیقه ضدگلوله مرد مسلح اصابت کرد، اما هیچ اثری نداشت.

او افزود: بر اساس شواهدی که ما تاکنون به دست آوردیم، این یک جنایت نژادپرستانه است.

کمیسر درباره نحوه دستگیری جندرون گفت که مرد مسلح پس از آن نگهبان را کشت و سپس به داخل فروشگاه رفت و به سایر قربانیان خود تیراندازی کرد. پس از آن، پلیس وارد مغازه شد و در ورودی آن، با مرد مسلح مواجه شد. او تفنگ خود را به گردن خود آویخت، اما دو افسر پلیس از او خواستند که اسلحه را به زمین بیندازد.

بر اساس تحقیقات پلیس، جندرون یک روز قبل از حادثه برای شناسایی محل به بوفالو و محل جنایت سفر کرده است.

بایرون براون، شهردار بوفالو، در یک کنفرانس خبری گفت: «این بدترین کابوسی است که هر جامعه‌ای می‌تواند با آن روبه‌رو شود ...عمق دردی که خانواده‌ها احساس می‌کنند و همه ما در حال حاضر احساس می‌کنیم، حتی قابل توضیح نیست.»

به نوشته آسوشیتدپرس، تحقیقات اولیه نشان داد که پیتون جندرون بارها از سایت‌هایی که از ایدئولوژی‌های برتری‌طلبی سفیدپوستان و تئوری‌های توطئه مبتنی بر برتری نژادی حمایت می‌کنند، بازدید کرده است. همچنین، درباره تیراندازی‌ در سال ۲۰۱۹ در یک مسجد در کرایست‌چرچ نیوزلند و مردی که ده‌ها نفر را در یک اردوگاه تابستانی در نروژ در سال ۲۰۱۱ کشت، تحقیقات گسترده‌ای انجام داده است.

پیتون جندرون نام ویرجینیا سورنسون و عبارت «این انتقام تو است» را هم روی اسلحه نوشته بود. سورنسون پاییز گذشته در جریان حمله مردی سیاه‌پوست به رژه کریسمس واکشا کشته شد.

تیرانداز با حبس ابد روبرو است

پیتون جندرون به قتل درجه یک متهم شده است و اگر مجرم شناخته شود، با حداکثر مجازات یعنی ابد بدون آزادی مشروط روبرو خواهد شد. مقامات گفته‌اند که در حال بررسی این تیراندازی جمعی به عنوان یک جنایت نفرت‌انگیز با انگیزه نژادی هستند و همچنین در حال بررسی اتهام تروریستی هستند.

همچنین، پلیس اف بی آی در حال بررسی این تیراندازی به عنوان جنایت نفرت انگیز و افراط گرایی خشونت آمیز با انگیزه نژادی است.

کتی هوچول فرماندار نیویورک گفت که این مرد مسلح در تیراندازی بوفالو از یک تفنگ تهاجمی به سبک Bushmaster AR-15 با یک خشاب با ظرفیت بالا استفاده کرده است. یک وسیله ممنوعه در نیویورک؛ به این معنی که به طور غیرقانونی خریداری شده یا به طور غیرقانونی به این ایالت حمل شده است. پلیس همچنین یک تفنگ دیگر و یک اسلحه کمری را از خودروی متهم کشف کرد.

هوچول می‌گوید ٢.٨ میلیون دلار از بودجه فدرال و ایالتی صرف کمک به خانواده‌های قربانیان می‌شود تا هزینه‌های تشییع جنازه و دفن -تا سقف ٦٠٠٠ دلار- و همچنین هزینه‌های پزشکی و مشاوره را پوشش دهند.

بیشتر از جهان