پیشنهاد ایران: می‌توانیم تولید نفت را دو برابر کنیم

تحلیلگران برآورد می‌کنند که در حال حاضر، ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت می‌فروشد

پس از آن که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای موسوم به برجام بیرون آمد، صادرات نفت خام ایران لطمه دید- عکس از رکنا

محسن خجسته‌ مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، روز شنبه ۲۴ اردیبهشت، در جمع خبرنگاران گفت: «در صورت وجود تقاضا، ایران ظرفیت دو برابر کردن صادرات نفت را دارد.»

به گفته این مقام ارشد وزارت نفت ایران، حتی در شرایطی که توافق بر سر حل مسائل مرتبط با برنامه هسته‌ای و لغو تحریم‌ها همچنان مبهم باقی‌ مانده است، ایران حداکثر تلاش خود را برای بازپس‌گیری سهمش از بازار نفت خام و احیای مشتریانش به کار خواهد گرفت.

به نوشته بلومبرگ، در حالی که ایران آمار تولید یا صادرات نفتش را منتشر نمی‌کند، تحلیلگران برآورد می‌کنند که این کشور روزانه یک میلیون بشکه نفت می‌فروشد. برنامه بودجه دولت بر اساس فروش روزانه ۱.۴ میلیون بشکه تا مارس ۲۰۲۳ تدوین شده است.

پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» بیرون آمد، صادرات نفت خام ایران با بحران مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات این هفته بین اتحادیه اروپا و ایران درباره تلاش‌ها برای احیای توافق، بهتر از حد انتظار پیش رفت.

خجسته مهر در ادامه گفت شرکت ملی نفت ایران «در چند ماه آینده»، برای توسعه فاز دوم بخش شمالی و جنوبی میدان نفتی آزادگان و به منظور افزایش تولید، قراردادی ۷.۵ میلیارد دلاری را با بانک‌ها و شرکت‌های تولیدی داخلی امضا خواهد کرد. آزادگان بزرگ‌ترین میدان مشترک ایران با همسایه‌اش عراق است و حدود ٣٢ میلیارد بشکه نفت ظرفیت دارد.

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، قیمت نفت خام به بالاترین رقم در یک دهه اخیر رسید. در حالی‌ که سرمایه‌گذاران به نتیجه مثبت مذاکرات وین امیدوار بودند و پیش‌بینی می‌کردند که با توافق برجام، عرضه نفت‌ در بازارهای جهانی افزایش یابد، قیمت هر بشکه نفت خام در مقطعی حتی از ۱۱۹ دلار هم عبور کرد.

به گزارش رویترز،‌ تا پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تحریم نفتی روسیه، چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، در بحبوحه مذاکرات تهران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام، خرید نفت از ایران را افزایش داد. این افزایش پس از آن صورت می‌گیرد که در جریان دور جدید مذاکرات هسته‌ای، ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت برخی تحریم‌ها علیه افراد و شرکت‌های چینی را اجرا نکند.

اما پس از تحریم روسیه، گفته می‌شود این کشور تخفیف‌های کلانی در صادرات نفتش در نظر گرفته است و کشورهایی نظیر چین و هند علاقه‌مندند تا نفت موردنیازشان را از روسیه خریداری کنند، موضوعی که کارشناسان معتقدند ممکن است به فروش نفت ایران لطمه وارد کند.

بیشتر از اقتصاد