کمک‌های بشردوستانه به جیب سربازان طالبان می‌رود

بیشترین کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنوب غربی ارسال می‌شوند، جایی که بیشتر خانواده‌های جنگجویان طالبان زندگی می‌کنند

طالبان کمک‌های بشردوستانه را بین خانواده‌های سربازانشان توزیع می‌کنند‌ـ JAVED TANVEER/ AFP

نشریه «مدرن دیپلماسی» روز شنبه ۲۴ اردیبهشت، در گزارشی، از سوءاستفاده طالبان از کمک‌های بشردوستانه پرده برداشت. این نشریه در مورد توزیع کمک‌های بشردوستانه در افغانستان نوشته است بخش بزرگی از این کمک‌ها به خانواده‌های جنگجویان طالبان که در جنگ ۲۰ سال اخیر کشته شده‌اند، داده می‌شود و بخشی از کمک‌های نقدی هم در ازای کار برای طالبان، به افراد فقیر داده می‌شود.

در ۲۰ سال گذشته، جنوب غرب افغانستان مرکز شکل‌گیری، برنامه‌ریزی و رهبری طالبان برای جنگ در برابر نیروهای دولت پیشین افغانستان بود. در پی این جنگ ۲۰ ساله، بدون شک صدها تن از دو طرف درگیری در این مناطق کشته شدند. به گزارش مدرن پالیسی، فقط در ماه آخر پیش از سقوط دولت افغانستان، ۳۳۰۰ نفر در شهرستان‌ ارغنداب و دیگر شهرستان‌های قندهار کشته شدند. علاوه بر قندهار، شهرستان‌های موسی قلعه، مارجه، ناوه، و سنگین در هلمند، شهرستان‌های ارزگان و قسمت‌هایی از استان غزنی، از جمله مکان‌های پرتلفات هم برای نیروهای طالبان و هم نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان بوده است.

پس از سقوط نظام جمهوری در افغانستان به دست طالبان و با بالا گرفتن بحث فقر و گرسنگی، بیشترین کمک‌های بشردوستانه، از پول گرفته تا مایحتاج اولیه زندگی، به خانواده‌های قربانیان جنگ در مناطق مذکور تعلق گرفت. سازمان‌های بین‌المللی برای تامین نیازهای خانواده‌های قربانیان جنگ، بیشترین کمک‌ها را به این مناطق اختصاص دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشریه مدرن دیپلماسی، طالبان مسیر کالاهای اساسی اهدایی سازمان‌های امدادرسان برای خانواده‌های فقیر افغانستان را از میانه راه تغییر می‌دهند و بین جنگجویان طالبان توزیع می‌کنند. این رسانه مدعی شده است طالبان کمک‌های بشردوستانه را از سازمان‌های بین‌المللی می‌گیرند و به خانواده‌های سربازانشان که در جنگ‌های ۲۰ سال اخیر کشته شده‌اند، پاداش می‌دهند. بر اساس این گزارش، مسئولان نهادهای بین‌المللی در افغانستان، از این موضوع آگاه‌اند اما از ترس اقدام طالبان به توقف پروژه، واکنشی نشان نمی‌دهند و اهداکنندگان اصلی کمک‌ها در خارج از افغانستان از این موضوع بی‌خبرند.

رسانه‌های بین‌المللی و نهادهای سازمان ملل هر روز از سرازیر شدن کمک‌های بشردوستانه به افغانستان خبر می‌دهند اما کماکان وضعیت فقر و گرسنگی در افغانستان هیچ تغییری نکرده است. اخیرا برنامه هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲، حدود ۱۸ میلیون نفر از افراد نیازمند در افغانستان دست‌کم یک مورد کمک بشردوستانه دریافت کردند. با این حال، کمیته بین‌المللی نجات از افزایش آمار گرسنگی در نیمه نخست سال جاری خبر می‌دهد.

از سوی دیگر، نشریه مدرن دیپلماسی ادعا کرده است پس از ۱۵ اوت، سازمان‌های اطلاعاتی کشورها، در پوشش سازمان‌های خیریه، اهداف اطلاعاتی‌شان را به‌ویژه در منطقه جنوب غربی افغانستان دنبال می‌کنند، زیرا اکنون وضعیت افغانستان از این مناطق کنترل می‌شود. به همین دلیل، بیشترین کمک‌ها به این مناطق سرازیر می‌شوند.

در همین حال، برنامه جهانی غذا به‌مدت چهار ماه، ماهانه ۷۰۰۰ افغانی به هر خانواده در جنوب افغانستان پرداخته است، اما طالبان در ازای دادن این پول به خانواده‌های نیازمند، آنان را وادار به کار می‌کنند. برنامه جهانی غذا بین خانواده‌های نیازمند در این مناطق، کارت سهمیه توزیع کرده است، اما خانواده‌ها برای دریافت این کارت، مجبورند برای طالبان کار کنند و مبلغ کمکی را به‌عنوان حقوق از طالبان دریافت کنند. به نوشته مدرن دیپلماسی، اگر یکی از اعضای خانواده در محل کار حاضر نشود، طالبان کارت کمک ماهانه را از آنان می‌گیرند و بر اساس روابط شخصی، به یکی از خانواده‌های جنگجویان خود می‌دهند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی از اقدام طالبان به حیف‌و‌میل کمک‌های بشردوستانه منتشر شده بود. شهروندان افغان در مناطق مرکزی (هزاره‌نشین و شیعه‌نشین) در هشت ماه گذشته، همواره از نرسیدن کمک‌های بشردوستانه به مناطقشان گله‌مند بوده‌اند. ساکنان استان‌های هزاره‌نشین بارها مدعی شده‌اند که طالبان مسیر کمک‌های بشردوستانه را تغییر می‌دهند و در حالی که هزاران کودک در مناطق هزاره‌نشین از گرسنگی تلف می‌شوند، کمک‌ها به خانواده‌های وابستگان طالبان داده می‌شود.

سوءاستفاده طالبان از کمک‌های بشردوستانه یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های کشورهای کمک‌کننده بوده است. ایالات متحده آمریکا دلیل تحریم شدید بانکی افغانستان را جلوگیری از دسترسی طالبان به پول و امکانات مالی عنوان می‌کند. کشورهای اهدا‌کننده کمک‌های بشردوستانه به افغانستان در نشستی به میزبانی سازمان ملل، بریتانیا و آلمان، که برای جمع‌آوری کمک‌ مالی برای افغانستان برگزار شده بود، نیز بر این موضوع تاکید و از سوءاستفاده طالبان از کمک‌های بشردوستانه ابراز نگرانی کردند.