کره شمالی: مذاکرات اتمی با آمریکا با شکست مواجه شده است

علی‌رغم اظهارات پیونگ‌ یانگ، واشینگتن می‌گوید مذاکرات «روند خوبی» را دنبال کرده

دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در مرز میان دو کره، ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹- Brendan Smialowski / AFP

به‌رغم اطمینان خاطر واشینگتن در سوئد از «روند خوب گفتگوها»، مذاکره‌ کننده ارشده پیونگ‌یانگ خبر داد مذاکرات اتمی میان کره شمالی و ایالات متحده با شکست مواجه شده است.

کیم میونگ جیل گفت گفتگوهای ما در روز شنبه در استکهلم «انتظارات ما را برآورده نکرد و با شکست مواجه شد. من خیلی از این نتیجه ناراضی هستم».

او که در خارج از سفارت کره شمالی صحبت می‌کرد گفت مذاکرات با شکست مواجه شد «صرفا به این خاطر که ایالات متحده رویکرد و رفتار سابق خود را به هیچ‌وجه تغییر نداده است» و با «دست خالی» پای میز مذاکرات آمد.

با این وجود مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت اظهارات آقای کیم «بازتاب دهنده محتوا یا روحیه حاکم بر روند خوب گفتگوها» نبود که ۸.۵ ساعت به طول انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت ایالات متحده دعوتنامه‌ای از جانب سوئد را پذیرفته که دو هفته دیگر برای پیگیری گفتگوها به استکهلم باز گردد.

خانم اورتاگوس در بیانیه‌ای گفت هیات نمایندگان ایالات متحده «شماری از طرح‌های جدید را رونمایی کرد که ما را قادر می‌ساخت در هر چهار محور رو به جلو حرکت کنیم». چهار محور مورد نظر، مواردی است که طی بیانیه‌ای مشترک بعد از اولین دیدار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون در سنگاپور اعلام شد.

خانم اورتاگوس گفت: «ایالات متحده و جمهوری دموکراتیک خلق کره بر میراث ۷۰ ساله جنگ و خصومت در شبه‌جزیر کره طی یک شب غلبه نخواهند کرد». جمهوری دموکراتیک خلق کره نام رسمی کره شمالی است.

وی افزود: «موضوعات مهمی وجود دارد که نیاز به تعهد هر دو کشور را می‌طلبد. ایالات متحده چنین تعهدی را دارد».

گفتگوهای شنبه اولین سری مذاکرات میان ایالات متحده و کره شمالی از زمان شکست مذاکرات نشست دوم میان آقای ترامپ و آقای کیم در ماه فوریه در ویتنام بود.

دو رهبر طی ملاقاتی غیررسمی و کوتاه در مرز کره شمالی و جنوبی در ماه ژوئن توافق کردند دور جدیدی از مذاکرات دیپلماتیک را آغاز کنند.

کره شمالی از آن زمان به آزمایش موشک‌ و دیگر تسلیحات خود ادامه داده است از جمله اولین آزمایش یک موشک شلیک‌ شده از زیر آب بعد از سه سال، که چهارشنبه از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن سردرآورد.

به گزارش «تی‌تی»، آژانس خبری سوئدی، آخرین دور این گفتگوها در سالن کنفرانس «ویلا اِلفویک استرَند» در بخش لیدینیا انجام شد که جزیره‌ای از مجمع‌الجزایر استکهلم است و در شمال شرقی پایتخت قرار دارد.

از آنجا که ایالات متحده روابط رسمی دیپلماتیک با کره شمالی ندارد، سوئد معمولا به عنوان پلی میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ ایفای نقش کرده است.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent