با ماکت شهدا عکس یادگاری بگیرید

به جای دیوان حافظ، به وصیت‌نامه شهدا تفأل بزنید

از زمان کشته شدن قاسم سلیمانی، سازمان‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی با شدت بیشتری برای تبلیغ و ساخت چهره اسطوره‌ای از او اقدام می‌کنند- عکس ایرنا

سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حال برگزاری است. در این میان برنامه‌های برخی از ناشران که ایدئولوژی جمهوری اسلامی را تبلیغ می‌کنند، جالب توجه است. نشر شاهد با نصب ماکت مقوایی قاسم سلیمانی و محسن حججی در غرفه خود، به بازدیدکنندگان پیشنهاد می‌کند که با آن عکس یادگاری بگیرند.

به گزارش ایرنا، نشر شاهد که به طور سنتی کتاب‌ها و محصولات فرهنگی مرتبط با جنگ ایران و عراق و همچنین اقدامات نظامی ایران در منطقه را منتشر می‌کند، در بخشی دیگر به بازدیدکنندگان پیشنهاد می‌کند تا به جای تفأل به دیوان حافظ، به وصیت‌نامه شهدا تفأل بزنند.

از زمان کشته شدن قاسم سلیمانی، جمهوری اسلامی و سازمان‌های تبلیغاتی مرتبط با آن با شدت بیشتری برای تبلیغ و ساخت چهره اسطوره‌ای از او اقدام می‌کنند. به طوری که در بودجه سال ١٤٠٠ بیش از ۸ میلیارد تومان بودجه برای «بنیاد قاسم سلیمانی موسوم به مکتب حاج قاسم» تخصیص داده شد. این موضوع با انتقادات بسیاری مواجه شد. با این حال سایر دستگاه‌های تبلیغاتی و سیاسی نیز از بودجه فرهنگی خود برای ساخت و تولید محصولات فرهنگی مرتبط با او استفاده کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران پس از دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، تبلیغات وسیعی را برای قهرمان‌سازی از او آغاز کرده بود. رونمایی از بیلبوردهای شهری با تصاویری از قاسم سلیمانی و نصب مجسمه‌های او در مکان‌های عمومی شهرها تنها بخشی از تبلیغات وسیع حکومت ایران برای سلیمانی بودند.

با این حال طی همین مدت بارها تندیس‌های ساخته شده از او توسط مردم به آتش کشیده شد یا در فضای مجازی از آن‌ها انتقاد شد.

در پی کشته‌شدن قاسم سلیمانی، نهادهای حکومتی مجسمه‌های بسیاری از او را در سراسر ایران ساختند. این مجسمه‌ها در اکثر موارد به شدت نامتناسب بودند به طوری که در فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفتند. این موضوع واکنش‌های شدیدی نیز در پی داشت به طوری که وزیر وقت ارشاد ساخت مجسمه قاسم سلیمانی در کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.