حکومت طالبان نزدیک به ۳۰۰ کارمند اداره تدارکات ملی را اخراج کرد

از ۶۰۳ کارمند اداره تدارکات ملی، اکنون فقط ۹۱ تن آنان مشغول کارند که اکثریت آنان از قوم پشتون‌اند

مدارکی که به ایندیپندنت فارسی رسیده  است، نشان می‌دهد که طالبان در اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱، نزدیک به هزار تن از کارمندان اداره امور ریاست جمهوری پیشین را رسما اخراج کرده‌اند که ۳۰۰ تن از آنان، کارمندان اداره تدارکات ملی بوده‌اند. منابع خبری به ایندیپندنت فارسی گفتند که افراد برکنارشده، از اقوام تاجیک، ازبک، و هزاره‌‌اند و آنانی که شغل خود را حفظ کرده‌اند، بیشتر به قوم پشتون‌ تعلق دارند. 

اداره تدارکات ملی، در چارچوب ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری، که در سال ۱۳۹۳ خورشیدی به فرمان اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، ایجاد شد، تا پایان سال ۱۴۰۰ خورشیدی ۶۰۳ کارمند رسمی در چارچوب تشکیلات خود داشت. این اداره مسئولیت تهیه و تدارکات پروژه‌های بزرگ و کوچک کشوری را بر عهده داشت و نزدیک به ۵۰ درصد از بودجه انکشافی افغانستان، از طریق این اداره به مصرف می‌رسید. 

با روی کار آمدن طالبان، پس از هشت ماه، در اوایل اردیبهشت، به دستور دفتر نخست‌وزیر طالبان، تشکیلات واحدهای جانبی «ریاست عمومی اداره امور» دچار تغییرات اساسی شد و نزدیک به هزار کارمند این اداره از بخش‌های مختلف، برکنار شدند. اسنادی که به ایندیپندنت فارسی رسیده است، نشان می‌دهد که به دستور «کمسیون تنظیم تشکیلات و معاشات» که عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، در راس آن است،  تنها در اداره تدارکات ملی، از شمار ۶۰۳ کارمند، فقط ۹۱ کارمند باقی مانده و بقیه همه اخراج شده‌اند. 

یکی از کارکنان برکنار شده اداره تدارکات ملی به ایندیپندنت فارسی گفت که پس از فروپاشی نظام، شماری از کارمندان اداره تدارکات ملی یا از کشور خارج شدند، یا شغل دیگری اختیار کردند، اما نزدیک به ۳۰۰ تن آنان تا پایان فروردین ۱۴۰۰ در این اداره مشغول کار بودند. او تصریح کرد: «دولت طالبان پس از آنکه شماری کارمند جدید را به ریاست و معاونت این اداره گماردند، نزدیک به ۳۰۰ تن دیگر را بدون پرداخت حقوق ماه فروردین، از کار برکنار کرد.»

اسناد همچنین نشان می‌دهند که این اداره دست‌کم ۵۵ کارمند زن در تشکیلات پیشین خود داشته است که اکنون فقط پنج تن آنان باقی مانده‌اند و بقیه همه برکنار شده‌اند. 

تشکیلات جدید اداره تدارکات ملی  فقط ۱۰۰ کارمند دارد که ۹۱ تن آنان کارمندان پیشین این اداره‌اند و به ندرت از اقوام ازبک، هزاره، و تاجیک در میان آنان به چشم می‌خورند و اکثریت آنان، به اضافه ۹ تن دیگر که به تازگی در این اداره به کار گمارده شده‌اند، به قوم پشتون‌ تعلق دارند. یکی از کارمندان تازه از اهالی غزنی است، یکی از پکتیا، چهار تن از استان کنر، و سه کارمند دیگر هم در قندهار سکونت دارند. تمامی آنان در سمت‌های بالا به کار گمارده شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این گذشته، یک منبع دیگر نیز از میان کارمندان پیشین اداره تدارکات ملی، به ایندیپندنت فارسی گفت: «کارکنان برکنارشده اداره تدارکات ملی، همه کارمندان متخصص و حرفه‌ای بودند. آنان دارای تحصیلات عالی با مدرک لیسانس و کارشناسی بودند و همه آموزش‌های ظرفیت‌سازی در زمینه کار تدارکاتی را در چارچوب پروژه‌های بانک جهانی فرا گرفته بودند.» 

او همچنین اظهار داشت که کارکنان تازه‌ای که از سوی طالبان در این اداره به کار گمارده شده‌اند، «کم‌ترین دانش لازم را در امور اداری ندارند، چه رسد به اینکه کار تدارکاتی در سطح رهبری یک کشور انجام دهند».

دست‌کم ۲۵۰ تن از کارکنان برکنارشده اداره تدارکات ملی، در اقدامی مشترک، تاکنون چندین بار برای پرداخت حقوق معوقه خود و نیز درخواست بازگشت به کار، دست به اعتراض زده‌اند. مدارکی که به ایندیپندنت فارسی رسیده است، نشان می‌دهد که این افراد در نامه‌های مشترک، خواهان دیدار با ملا حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، شده‌اند. بر اساس تماس کتبی دفتر نخست‌وزیر طالبان و «کمیسیون تنظیم تشکیلات و معاشات» (دستمزدها)، ریاست دفتر نخست‌وزیر طالبان با نمایندگان این افراد دیداری داشته است و در نامه‌ای به این کمیسیون، دستور داده است که در زمینه پرداخت حقوق و به‌کار‌گیری مجدد این افراد در بخش‌های دیگر ریاست عمومی اداره امور، اقدام کند. 

اما کارمندان برکنارشده می‌گویند که هرچند «کمیسیون تنظیم تشکیلات و معاشات» به این نامه پاسخ داده است و آن پاسخ به «ریاست عمومی اداره امور» رسیده است، اما این اداره نامه مربوطه را پنهان نگه داشته و پاسخی در این زمینه به معترضان نداده است. کارمندان برکنارشده معتقدند که «ریاست عمومی اداره امور» که «اداره تدارکات ملی» هم بخشی از آن است، قصد ندارد کارکنان اخراج شده را دوباره استخدام کند. 

تصمیم کابینه طالبان در مورد اخراج کارکنان «ریاست عمومی اداره امور»، در بهمن ۱۴۰۰ گرفته شد و در جریان سه ماه گذشته، کارکنان این اداره با دادخواهی‌های پی‌درپی خواهان لغو آن شدند. اما سرانجام، از اول اردیبهشت ۱۴۰۱، این تصمیم اجرایی شد و کارکنان واحدهای جانبی« ریاست عمومی اداره امور» رسما از کار اخراج شدند. 

منابعی از میان کارکنان اخراج شده می‌گویند که دادخواهی‌شان تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته است و صدها فرد متخصص در زمینه‌های مدیریت، امور مالی، تدارکات، و دیگر بخش‌ها، اکنون شغل خود را از دست داده‌اند و کشور نیز از مهارت‌ها و تجربیات آنان بی‌بهره مانده است.

اداره بازرس آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار)، روز دوشنبه، ۹ مه (۱۹ اردیبهشت)، اعلام کرد که در فصل سوم سال ۲۰۲۱، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، دست‌کم ۵۰۰ هزار نفر در سراسر کشور شغل خود را از دست داده‌اند. این اداره پیش‌بینی کرد که تا نیمه سال ۲۰۲۲، این رقم به ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر برسد.