انریکه مورا در تهران؛ آخرین تلاش اروپا برای قانع کردن ایران

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران دیدار کرد

انریکه مورا در ابتدای سفرش به تهران، با علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، دیدار کرد‌ـ IRANIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

پس از آنکه مذاکرات هسته‌ای در وین بیش از یک ماه پیش متوقف شد، اکنون انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین، به ایران سفر کرده است.

به گزارش ایسنا، انریکه مورا در ابتدای سفرش به تهران، با علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، دیدار کرد.

هنوز هیچ‌یک از طرف‌ها اطلاعاتی درباره این گفت‌وگو منتشر نکرده‌اند، اما مورا پیش از این در صفحه توییتر خود درباره سفرش‌ به تهران نوشته بود: «دوباره به تهران می‌روم تا با علی باقری‌ کنی و مقام‌های دیگر [ایران] درباره مذاکرات وین و مسائل دیگر دیدار کنم. کار در زمینه حل کردن اختلاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات ادامه دارد.»

پیش‌تر نیز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرده بود که به دنبال «یک راه‌حل میانه» برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین است.

او همچنین با اشاره به تحولات جهانی در ماه‌های اخیر، از جمله جنگ روسیه در اوکراین و قطع واردات نفت و گاز کشورهای اروپایی از روسیه، گفته بود: «توافق با ایران منفعت زیادی برای ما اروپایی‌ها خواهد داشت. در کنار اینکه آمریکایی‌ها به یک موفقیت دیپلماتیک نیاز دارند، در شرایط فعلی، این توافق به نفع اروپا نیز خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن آغاز شد، از اسفند متوقف شد و هم ایران و هم آمریکا مسئولیت اتخاذ تصمیم‌های سیاسی برای توافق را متوجه طرف مقابل می‌دانند. ایران خواستار حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده شده است، اما این درخواست با مخالفت‌های گسترده‌ای در فضای سیاست داخلی آمریکا روبه‌رو است. 

در روزهای گذشته، هم مقام‌های ایرانی و هم طرف آمریکایی درباره محور سفر انریکه مورا به ایران محتاطانه سخن گفتند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در یک نشست خبری در پاسخ به اینکه آیا مورا با پیام جدیدی به ایران می‌آید، گفت: «حضور او به این معنا نیست که با پیام جدیدی می‌آید. پیام‌ها به صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال رد و بدل شدن بوده است.» ند پرایس،‌ همتای آمریکایی‌ او، نیز در پاسخ به این پرسش که «از این سفر چه انتظاراتی دارید»، به گفتن این جمله بسنده کرد: «امیدواریم بتوانیم مذاکرات را به‌سرعت به نتیجه برسانیم».

با این حال، ند پرایس روز ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) در گفت‌وگو با العربیه با اشاره به اینکه «دولت بایدن به دنبال توافق با تهران است»، گفت که آمریکا همچنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را گروه تروریستی می‌داند. او با اشاره به سخنان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، درباره «حمله‌های تروریستی که سپاه انجام می‌دهد»، گفت که ایالات متحده به‌وضوح درباره تهدید‌های سپاه نگران است.

هم‌زمان، یک مقام ایرانی به «الجزیره» گفت که در مورد بیش از ۹۰ درصد موضوع‌ها به‌صورت شفاهی در جریان مذاکرات وین توافق شده، اما هنوز به توافق کتبی تبدیل نشده است. این مقام ایرانی گفت که شش موضوع هسته اختلاف‌ها را در مذاکرات مرتبط با برجام تشکیل می‌دهد و «تضمین‌های اجرایی»، بازرترین نکات حل‌نشده با واشنگتن در این مذاکرات است.

حال باید دید که آیا سفر انریکه مورا در جایگاه نماینده اروپا می‌تواند فرجامی برای برجام به همراه داشته باشد، یا خیر.