ند پرایس: هنوز سپاه را گروه تروریستی می‌دانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به العربیه گفت دولت بایدن همچنان به دنبال توافق با تهران است

«هیچگاه (دستیابی به توافق) حتمی نبود. هیچگاه روشن نبود  می‌توانیم دوجانبه به تعهدات بازگردیم.»-Andrew Harnik / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه گفت، «آمریکا همچنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را گروه تروریستی می‌داند.»

پرایس با اشاره به صحبت‌های آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره «حمله‌های تروریستی که سپاه انجام می‌دهد» گفت که آمریکا به طور روشن درباره تهدید‌های سپاه نگران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مساله حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا یکی از موانع اصلی در راه احیای برجام به‌شمار می‌رود. پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر آمادگی دولت بایدن برای خارج کردن نام سپاه از این فهرست منتشر شده بود اما با حمله روسیه به اوکراین و درخواست تضمین منافع مسکو در مذاکرات، گفت‌و‌گو‌های هسته‌ای تقریبا متوقف شد و دولت بایدن هم که انتخابات میان‌دوره‌ای را پیش رو دارد، مواضع محتاطانه‌تری اتخاذ کرد.

پرایس در گفت‌و‌گو با العربیه گام‌های وزارت امور خارجه آمریکا را اثبات کننده تلاش دولت بایدن برای مقابله با تهدیدهای سپاه توصیف کرد.

پرایس گفت: «از ۱۰۷ تحریمی که از ژانویه ۲۰۲۱ علیه ایران اعمال می‌شود، ۸۶ مورد به تحریم مقامات سپاه یا افراد و شرکت‌های مرتبط با آن مواجه است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت بایدن برای مقابله با تهدید‌های سپاه با شرکای خود در منطقه همکاری می‌کند.

او در عین حال خاطرنشان کرد که آمریکا همچنان به دنبال احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام است و این توافق را سودمند می‌داند.

پرایس گفت که با اعمال دوباره محدودیت‌های برجام می‌توان فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تحت نظر گرفت و محدود کرد.

او در بخش دیگری از این مصاحبه کاهش زمان گریز هسته‌ای ایران (زمان لازم برای تولید سلاح هسته‌ای) را غیرقابل پذیرش عنوان کرد.

به گفته پرایس، توافق هسته‌ای راهی است که می‌تواند از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند، اما آمریکا و متحدانش راه‌های جایگزین در صورت احیا نشدن برجام را نیز بررسی می‌کنند.

مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام از اسفندماه در تعلیق به‌سر می‌برد. ایران خواستار حذف نام سپاه از فهرست تروریستی است اما نمی‌توان تاثیر حمله روسیه به اوکراین و فشار غرب بر مسکو بر روند مذاکرات ایران را نادیده گرفت.

پرایس گفت: «هیچگاه (دستیابی به توافق) حتمی نبود. هیچگاه روشن نبود که می‌توانیم به طور دوجانبه به تعهدات بازگردیم. ما همواره برای برنامه‌ریزی با شرکایمان در ارتباطیم.»

این در حالی است که تا پیش از اسفندماه،‌ مقامات دولت بایدن ادعا می‌کردند در آستانه توافق با تهران قرار دارند و تنها تصمیم‌گیری سیاسی باقی‌مانده است.

اظهارات پرایس درحالی مطرح می‌شود که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای چندمین بار در ماه‌های اخیر از همکاری ناکافی ایران با آژانس در زمینه رفع ابهام‌ها درباره سه سایت اعلام نشده و رد اورانیوم غنی‌نشده ابراز نگرانی کرده است.

پرایس در پاسخ به پرسش العربیه در این زمینه تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که همکاری آمریکا با آژانس ادامه دارد.