ایران نیازمند واردات ۷ میلیون تن گندم است

برای دومین سال پیاپی، ایران ناچار به واردات غلات شده است

با توجه به تحریم‌های آمریکا، ایران برای تامین مالی خرید غلات نیز مشکل دارد‌ـ ATTA KENARE / AFP

کاوه زرگران، رئیس انجمن تامین‌کنندگان غلات ایران، گفت ایران به واردات ۲۵ میلیون تن غله، کنجاله و دانه‌های روغنی نیاز دارد و باید در سال جاری حداقل ۷ میلیون تن گندم وارد کند. این دومین سال پیاپی است که ایران نیازمند واردات گسترده غلات خواهد بود، واقعیتی که به نظر می‌رسد از یک سو ناشی از خشکسالی باشد و از سوی دیگر سوءمدیریت.

طبق برآورد انجمن تامین‌کنندگان غلات ایران، در سال گذشته ۸ میلیون تن گندم وارد شد که رقمی بی‌‌سابقه بوده است.

ایران در سال‌های گذشته می‌توانست در زمینه گندم خودکفا باشد و فقط در سال‌هایی که بارش باران کم بود مجبور به واردات می‌شد. مقام‌های ایران حتی «جشن خودکفایی» گندم برگزار می‌کردند و از صادرات این کالا خبر می‌دادند، اما خشکسالی سال گذشته در خاورمیانه اوضاع را دشوارتر کرده است. حمله روسیه به اوکراین نیز جلو ارسال غلات از بنادر این دو کشور در دریای سیاه را گرفته و بر مشکلات افزوده است. با توجه به تحریم‌های آمریکا، ایران برای تامین مالی خرید غلات نیز مشکل دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زرگران گفت ایران از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نان در دنیا است و سرانه مصرف گندم در کشور ۱۴۱ کیلوگرم برآورد شده است. به طور کلی، سهم غلات در سبد مصرف هر خانوار ایرانی ۲۱ درصد است. او گفت خاورمیانه روی‌هم‌رفته به ۶۴ میلیون تن گندم نیاز دارد که ۳۴ میلیون تن آن‌ را وارد می‌کند.

سطح زیر کشت گندم ایران در سال‌های گذشته کاهش یافته و اکنون به حدود ۸ میلیون هکتار رسیده است. زرگران گفت با توجه به شرایط آب‌وهوایی و خشکسالی‌هایی که در کشور وجود دارد، میزان خرید شرکت بازرگانی دولتی از کشاورزان ایرانی نیز کمتر از سال قبل خواهد بود.

او در ضمن گفت ایران جو را نیز به‌طور گسترده وارد می‌کند. تولید جو در کشور ۳ میلیون تن است در حالی که مصرف آن به ۵.۸ میلیون تن می‌رسد.

سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که ذرت را نیز به‌عنوان کالایی آب‌بر وارد کند تا مصرف آب در کشور مدیریت شود. ایران سالیانه ۹ میلیون تن ذرت وارد می‌کند که این رقم در سال گذشته ۹.۷ میلیون تن بود.

ایران ۸۰ درصد روغن مصرفی کارخانجات روغن‌کشی را هم وارد می‌کند و ۲.۲ میلیون تن واردات دانه سویا داشته است. 

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، اخیرا به‌دلیل وضع بد معیشتی مردم با اعتراض‌ها و انتقادهای شدید مواجه بوده است، به‌خصوص در پی اعلام آزادسازی قیمت‌ها که باعث افزایش قیمت کالاهای معیشتی خواهد شد.