«سقف واکسن» افراد را از دوز چهارم واکسن کرونا بی‌نیاز می‌کند؟

بعضی از افراد که از نظر ایمنی به سقف واکسن رسیده‌اند ممکن است دیگر به دوز چهارم نیاز نداشته باشند

دوز چهارم ممکن است «در صورتی که واکنش پایه بالا باشد واکنش‌های سلولی و هومورال را بالا نبرد» - AFP

بر اساس پژوهشی تازه، ممکن است «سقف واکسن» برای کسانی که تاکنون سه دوز واکسن دریافت کرده‌اند در نظر گرفته شود به این معنی که شاید لازم نباشد تزریق واکسن کووید-۱۹ در دوره‌های گردشی ادامه یابد.

مقام‌های بهداشتی در حال حاضر این موضوع را بررسی می‌کنند که آیا برنامه کنونی واکسن یادآور بریتانیا برای افراد بالای ۷۵ سال، افراد ساکن در خانه‌های سالمندان و آن‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند لازم است یا نه.

اما پژوهش‌ جدید اساتید دانشگاه ساوت‌همپتون حاکی از این «نکته‌» است که بعضی افراد بر حسب میزان مصونیتی که از دوز چهارم می‌گیرند ممکن است به «سقف» رسیده باشند.

پروفسور ساول فاوست، دانشمند ارشد آزمایش کووبوست (CovBoost)، گفت که این به نوع واکسنی که فرد تاکنون دریافت کرده است، میزان دوز قبلی و میزان ایمنی به دست‌آمده در واکسیناسیون و بیمار شدن طبیعی بستگی دارد.

مطالعه او که میزان مصونیت بیش از ۱۵۰ نفر را پیش و پس از واکسیناسیون بررسی کرد به این نتیجه رسید که در بعضی افراد با میزان بالای پادتن و تعداد بالای سلول‌های تی، «اثر تقویتی پس از دوز چهارم محدود بوده است و این نشان می‌دهد که ممکن است برای اثربخشی واکسن سقف خاصی وجود داشته باشد».

بعضی از این ۱۶۶ نفر در این مطالعه شرکت کردند و نمونه خون دادند تا میزان پادتن آن‌ها بررسی شود.

این افراد در زمان‌های مختلف بررسی شدند، شامل ۲۸ روز بعد از تزریق دوز سوم و دوباره درست قبل از این که دوز یادآور چهارمشان تزریق شود - که به‌طور متوسط بیش از ۲۰۰ روز بعد بود و سپس ۱۴ روز بعد از دریافت دوز چهارم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پادتن بیشتر شرکت‌کنندگان این آزمایش در دوران بین دوز سوم تا چهارم کاهش یافت. پل فاوست گفت اما دو هفته پس از از دوز یادآور این سطوح به میزان بالایی افزایش پیدا کرد یا «بیشتر و بالاتر» از آن چیزی شد که قبلا ثبت کرده بودند.

بعضی از شرکت‌کنندگان دو هفته پس از دریافت دوز چهارم در مقایسه با روزی که تزریق انجام شد، در خون‌شان ۱۲ تا ۱۶ برابر بیشتر پادتن داشتند.

طبق این مطالعه که در مجله بیماری‌های عفونی لانست چاپ شده است، واکسن‌های یادآور همچنین در میزان سلول‌های تی آن‌ها دیده شد.

با این حال این مطالعه اضافه کرد: «برخی از شرکت‌کنندگان... میزان بالای واکنش‌های سلولی و هومورال را حتی قبل از دوز چهارم حفظ کردند و نیازی به دوز چهارم نداشته‌اند».

پروفسور فاوست گفت: «نکته‌ای در مورد افراد تحت این آزمایش و افراد تحت آزمایشی که کووید گرفته بودند وجود دارد... این که این واکسن‌ها ممکن است به سقف برسد و این امر به واکسن و ایمنی میزبان و دوز بستگی دارد و این در مورد افراد بالای ۷۰ سال و پایین‌تر از آن صدق می‌کند.»

این مطالعه نشان می‌دهد، دوز چهارم ممکن است «در صورتی که واکنش پایه بالا باشد واکنش‌های سلولی و هومورال را بالا نبرد.»

«این داده‌های شخصی برای کسانی که سیاست‌گذاری می‌کنند مهم‌اند زیرا در افرادی که تاکنون سطح بالایی از واکنش‌های ایمنی را از بیماری یا واکسیناسیون دارند، فایده دوز چهارم ممکن است کم باشد.»

دانشمندان کووید بوست نوشتند اصطلاح «اثر سقف واکسن» باید در مطالعات بعدی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

پروفسور فاوست گفت کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمنی (JCVI) در حال بررسی نتایج مطالعه او ومحقق دیگری است و این موضوع را بررسی می‌کند که آیا کمپین واکسن یادآور را گسترش دهد و دوز چهارم را به بیشتر جمعیت بریتانیا در ماه‌های بعدی سال ارائه بدهد یا نه.

محققان به‌عنوان بخشی از آزمایش کووبوست، داده‌های آزمایش‌شده بر روی افرادی را بررسی کردند که دو دوز واکسن آسترازنکا و بعد از آن یادآور فایزر زده‌اند و سپس یا واکسن آسترازنکا یا نیم‌دوز واکسن مدرنا به‌عنوان دوز چهارم دریافت کرده‌اند.

آن‌ها همچنین افرادی را بررسی کردند که سه دوز واکسن فایزر با دوز چهارم فایزر یا نیم دوز مدرنا دریافت کرده‌اند. هیچ عارضه جانبی شدیدی در میان شرکت‌کنندگان غیر از کمی درد و خستگی گزارش شده یافت نشد.

از تعدادی از گروه‌ها خواسته‌اند برای واکسن یادآور بهار اقدام کنند که شامل افراد ۷۵ سال به بالا، ساکنان خانه سالمندان و آن‌هایی که بالای ۱۲ سال بوده و مشکل ایمنی دارند.

برای بیشتر آن‌ها این چهارمین دوز خواهد بود اما برای بعضی‌ها با سیستم ایمنی ضعیف‌تر دوز پنجم به حساب می‌آید.

پروفسور فاوست، مدیر مرکز تحقیقات بالینی ساوت‌همپتون ان‌آی‌اچ‌آر (NIHR)، گفت نتایج مطالعه‌اش سرانجام «فواید دریافت واکسن بهار کنونی را در مورد بیشتر افراد آسیب‌پذیر نشان می‌دهد و اگر کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی، برنامه واکسیناسیون یادآور را در پاییز آینده در بریتانیا لازم بداند راه را برای آن باز می‌کند.»

© The Independent